JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

VTT tutki kansainvälisessä DRIVE C2X -hankkeessa autojen välisiä, langattomaan kommunikaatioon perustuvia uusia varoitusjärjestelmiä ja niiden käytön vaikutuksia liikenteessä. Tulosten perusteella järjestelmien arvioitiin parantavan liikenteen turvallisuutta merkittävästi. Kuljettajakäyttäytyminen muuttui varovaisemmaksi ongelmapaikoissa. Myös ajokokemus oli aikaisempaa miellyttävämpi.

Ensimmäiset autojen väliseen kommunikaatioon perustuvista toiminnoista tulevat uusiin autoihin kahden vuoden kuluttua. Kuljettajille ne näkyvät esimerkiksi hälytysääninä ja kuvallisina varoituksina. Useat autonvalmistajat ovat jo siirtäneet järjestelmät tutkimuksesta tuotekehityksen puolelle. Ensimmäisten joukossa järjestelmiä tulevat ottamaan käyttöön Mercedes ja Volvo.

Kolme ja puoli vuotta kestäneessä yhteistoiminnallisen ajamisen hankkeessa testattiin kattavasti ajoneuvojen välistä kommunikointia sekä ajoneuvojen ja tieympäristön välistä yhteydenpitoa. Autojen väliseen kommunikaatioon perustuvilla älykkäillä kuljettajan tukijärjestelmillä halutaan parantaa liikenneturvallisuutta sekä liikenteen sujuvuutta ja pienentää autoilun ympäristövaikutuksia.

Uusien varoitusjärjestelmien avulla voidaan varoittaa esimerkiksi edessä olevasta rikkinäisestä ajoneuvosta, tietöistä, moottoritielle pysähtyneestä jonosta ja törmäysvaarasta, edessä olevasta äkkijarrutuksesta, takaa lähestyvästä hälytysajoneuvosta, huonosta säästä tai kelistä sekä myös lapsi-, suojatie- ja muista väistämis- ja pysähtymisvelvollisuutta koskevista liikennemerkeistä.

Projektissa selvitettiin seitsemässä Euroopan maassa varoitusjärjestelmien vaikutuksia laajoilla kenttäkokeilla, joita koordinoitiin rinnakkain hankkeen osallistujien kesken sekä arvioitiin järjestelmien yhteensopivuutta. Tavoitteena oli järjestelmien kattava arviointi sekä Euroopan laajuisten testausympäristöjen yhtenäistäminen.

Kenttäkokeissa oli mukana 750 eurooppalaista henkilöauton kuljettajaa, joista 80 oli suomalaisia. VTT:n Tampereella sijaitsevalla testipaikalla kokeiltiin myös sää- ja kelitietojärjestelmän toimivuutta vaativissa sääolosuhteissa. Testeissä ajoneuvoihin välitettiin ennakkotietoa esimerkiksi liukkaista teistä sekä tulevista liikennemerkeistä noin 400 -500 metriä etukäteen. Tieto kulki eri ajoneuvojen ja liikenneinfrastruktuurin välillä.

Älykkäiden liikenneratkaisujen edistämiseen tähtäävään hankkeeseen osallistui eurooppalainen autoteollisuus alihankkijoineen sekä tutkimuslaitoksia. VTT oli 18,6 miljoonan euron DRIVE C2X -hankkeen suurin toimija 2,2 miljoonan euron budjetilla ja työmäärällä. Koordinoijana toimi Daimler.

 
 

LTE-mikroverkot tuovat yhteydet jopa kaivokseen

Erityisesti teollisuuden tarpeisiin sopivat LTE-mikroverkot ovat vähitellen siirtymässä pilottikohteista tuotantokäyttöön. Teknologia tarjoaa teollisuudelle uudenlaisia mahdollisuuksia, hyvää käytettävyyttä ja vahvaa tietoturvaa.

Lue lisää...

Koko järjestelmää voidaan simuloida kerralla

Simulointi on perusedellytys monimutkaisen järjestelmän onnistuneelle suunnittelulle, kehittämiselle ja testaamiselle. Yhdistämällä Wind Riverin Simicsin kaltainen tietokoneen simulointiohjelmisto fyysisen järjestelmän ja ympäristön simulaatioon voidaan koko järjestelmän kattavia testejä ajaa täysin automaattisesti niin usein kuin halutaan.

Lue lisää...
 
ETN_fi Thaimaan luolapelastusoperaatiossa käytettiin MaxMesh-verkkotekniikkaa, joka perustui Analog Devicesin AD9364-piire… https://t.co/eVFbYcblRg
ETN_fi Älä käytä verkkopankkia julkisilla laitteilla tai wifillä! https://t.co/oghm4QvzPj
ETN_fi Tämän takia Linux ei valtaa työpöytiä https://t.co/GmLMkZ7C1q
ETN_fi The 1st ever ETNdigi is out! Ensimmäinen ETNdigi ilmestyi – lue vankka paketti IoT-tekniikasta https://t.co/AeNPCRgufC
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
 
 

ny template