JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO on odotetusti kieltänyt litiumioniakkujen lentorahdin matkustajakoneissa. Päätös tulee voimaan huhtikuun alussa.

ICAO:n päätös on odotettu. YK:n paneeli päätyi helmikuun alussa suosittamaan akkujen lentokuljetusten kieltämistä. Aiemmin YK oli ollut asiassa erimielinen.

Kyse on pitkään jatkuneesta kiistasta. Jo viime maaliskuussa suuria lentokonevalmistajia edustava järjestö ilmoitti, että litiumioniakkujen kuljetukset muodostavat riskin, jota ei ilmailussa voi hyväksyä. Valmistajien mukaan yksi syttyvä akku voi sytyttää koko rahdin tuleen, mikä tietenkin johtaisi suureen katastrofiin.

Vuonna 2014 maailmassa valmistettiin 5,4 miljardia litiumioniakkua. ICAO:n mukaan noin 30 prosenttia näistä kuljetettiin lentoteitse.

ICAO:n mukaan reilun kuukauden päästä voimaan tuleva akkujen rahtikielto voidaan tulevaisuudessa purkaa, mikäli akuille kehitetään uusi turvallinen kotelointi.

 
 

Tämä on seuraava askel piiritekniikassa: eFPGA

On selvää, että puolijohdealalla keskitytään vihdoin kasvavaan valikoimaan teknologioita, jotka prosessigeometrian kutistamisen sijaan katsovat uusia järjestelmäarkkitehtuureita ja käytettävissä olevan piin parempaa käyttöä uusien piiri- laite- ja kotelointisuunnittelun konseptien kautta. Kun astumme uudelle aikakaudelle, seuraava looginen askel näyttää olevan FPGA-piirin ja prosessorin eli CPU:n yhdistäminen: sulautettu FPGA.

Lue lisää...

CMOS-anturi valtaa konenäön

Vaikka CCD-kuvakennot saattavat edelleen olla välttämättömiä joissakin erikoissovelluksissa, CMOS-pohjaiset kuva-anturit valtaavat konenäkösovelluksia kiihtyvään tahtiin. Ne tuovat teollisuuden kuvannusjärjestelmiin uuden luokan suorituskykyä ja toiminnallisuutta.

Lue lisää...
 
 

ny template