JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

Oululainen TactoTek on lyömässä ruiskuvalettua, elektroniikkaa sisältävää muoviaan vahvasti läpi maailmalla. Uusin osoitus tekniikan arvostuksesta on sijoitus yhdeltä maailman suurimmilta ajoneuvojen sisustuksia valmistavalta yritykseltä. TactoTekin sijoitusten määrä ylittää nyt 20 miljoonaa dollaria, kehuu toimitusjohtaja Jussi Harvela.

Joulukuussa TactoTekin sijoittajaksi tullut Fauceria Ventures on osa jättimäistä ajoneuvojen sisustusyhtiö Fauceriaa. Jussi Harvela uskoo, että yhdessä Faurecian kanssa yritys ja sen kehittämä teknologia voivat mullistaa sen, miten elektroniikkaa sisältäviä älykkäitä pintoja toteutetaan ajoneuvoissa, ja minkälaisia muotoja nämä saavat.

Esimerkkejä tällaisista ovat kaarevat ohjauspaneelit sekä ohjauspyörään saumattomasti upotetut kosketusohjaimet ja valot. - Perinteinen auton paneeliratkaisu on 6 senttimetriä paksu, mutta TactoTekin menetelmällä paksuus on alle 15 millimetriä ja painonsäästö on yli 70 prosenttia. Rakenne on vesitiivis ja se voi olla myös useaan suuntaan kaareva, Harvela kuvaa.

Yhteistyö Faurecian kanssa on strategista tuotekehitys- ja markkinointiyhteistyötä. - Työskentelemme useiden alan johtavien toimijoiden kanssa, joista osa on myös Faurecian suoria kilpailijoita. Faurecian sijoitus ei tule estämään IMSE-teknologian lisensointia kellekään toimijalle, mukaan lukien Faurecian mahdolliset kilpailijat, Harvela sanoo.

Faurecian mukaantulo on itse asiassa tärkeänä validaationa TactoTekin tuotteille ja IMSE-tekniikalle. - Faurecia on johtava autojen ohjaamojen suunnittelija ja valmistaja, joka panostaa voimakkaasti uusiin innovaatioihin ja tuotekehitykseen. Maailmanlaajuisesti joka kolmannessa vuosittain valmistettavassa noin 90 miljoonassa henkilöautossa on Faurecian osia. Meille tämä on erinomainen ”stamp of an approval”, Harvela hehkuttaa.

Autoteollisuus on hitaasti uusia tekniikoita käyttöönottava teollisuudenala. Harvela muistuttaa, että tyypillinen kehitys-ja sertifiointisykli autoalan osille on 3-5 vuotta. - Faurecia-yhteistyöllä on mahdollista nopeuttaa huomattavasti perinteisestä sykliä, hän kuitenkin uskoo.

Tämä on seuraava askel piiritekniikassa: eFPGA

On selvää, että puolijohdealalla keskitytään vihdoin kasvavaan valikoimaan teknologioita, jotka prosessigeometrian kutistamisen sijaan katsovat uusia järjestelmäarkkitehtuureita ja käytettävissä olevan piin parempaa käyttöä uusien piiri- laite- ja kotelointisuunnittelun konseptien kautta. Kun astumme uudelle aikakaudelle, seuraava looginen askel näyttää olevan FPGA-piirin ja prosessorin eli CPU:n yhdistäminen: sulautettu FPGA.

Lue lisää...

Uusi LabVIEW tekee mahdottomasta mahdollista

Ohjelmisto ratkaisee järjestelmien tehokkuuden myös mittauksessa ja testauksessa. NI:n uusi LabVIEW NXG on ympäristö, jossa monia toimintoja voidaan tehdä ilman ohjelmointia.

Lue lisää...
 
ETN_fi Smartphone OS shares? See the graph from Kantar. https://t.co/ZUuDBJrO52
ETN_fi Wanna know what Linus Torvalds thinks about all kind of gadgets? Well, now you can by reading his Google+ page: https://t.co/M0O7texu0V
ETN_fi @OfficeInsider When will Outlook 2016 for Mac support Google calendar?
ETN_fi RT @Kwikman: World's first autonomous maritime ecosystem, Sauli Eloranta Rolls-Royce #ddayfi #RebootFinland https://t.co/DopdH7pzQ3
ETN_fi RT @Kwikman: Invitation to build world's first level 5 self driving system #ddayfi #RebootFinland https://t.co/CueAUztf0m
 

ny template