JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Oululainen TactoTek on lyömässä ruiskuvalettua, elektroniikkaa sisältävää muoviaan vahvasti läpi maailmalla. Uusin osoitus tekniikan arvostuksesta on sijoitus yhdeltä maailman suurimmilta ajoneuvojen sisustuksia valmistavalta yritykseltä. TactoTekin sijoitusten määrä ylittää nyt 20 miljoonaa dollaria, kehuu toimitusjohtaja Jussi Harvela.

Joulukuussa TactoTekin sijoittajaksi tullut Fauceria Ventures on osa jättimäistä ajoneuvojen sisustusyhtiö Fauceriaa. Jussi Harvela uskoo, että yhdessä Faurecian kanssa yritys ja sen kehittämä teknologia voivat mullistaa sen, miten elektroniikkaa sisältäviä älykkäitä pintoja toteutetaan ajoneuvoissa, ja minkälaisia muotoja nämä saavat.

Esimerkkejä tällaisista ovat kaarevat ohjauspaneelit sekä ohjauspyörään saumattomasti upotetut kosketusohjaimet ja valot. - Perinteinen auton paneeliratkaisu on 6 senttimetriä paksu, mutta TactoTekin menetelmällä paksuus on alle 15 millimetriä ja painonsäästö on yli 70 prosenttia. Rakenne on vesitiivis ja se voi olla myös useaan suuntaan kaareva, Harvela kuvaa.

Yhteistyö Faurecian kanssa on strategista tuotekehitys- ja markkinointiyhteistyötä. - Työskentelemme useiden alan johtavien toimijoiden kanssa, joista osa on myös Faurecian suoria kilpailijoita. Faurecian sijoitus ei tule estämään IMSE-teknologian lisensointia kellekään toimijalle, mukaan lukien Faurecian mahdolliset kilpailijat, Harvela sanoo.

Faurecian mukaantulo on itse asiassa tärkeänä validaationa TactoTekin tuotteille ja IMSE-tekniikalle. - Faurecia on johtava autojen ohjaamojen suunnittelija ja valmistaja, joka panostaa voimakkaasti uusiin innovaatioihin ja tuotekehitykseen. Maailmanlaajuisesti joka kolmannessa vuosittain valmistettavassa noin 90 miljoonassa henkilöautossa on Faurecian osia. Meille tämä on erinomainen ”stamp of an approval”, Harvela hehkuttaa.

Autoteollisuus on hitaasti uusia tekniikoita käyttöönottava teollisuudenala. Harvela muistuttaa, että tyypillinen kehitys-ja sertifiointisykli autoalan osille on 3-5 vuotta. - Faurecia-yhteistyöllä on mahdollista nopeuttaa huomattavasti perinteisestä sykliä, hän kuitenkin uskoo.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template