JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

Oululainen TactoTek on lyömässä ruiskuvalettua, elektroniikkaa sisältävää muoviaan vahvasti läpi maailmalla. Uusin osoitus tekniikan arvostuksesta on sijoitus yhdeltä maailman suurimmilta ajoneuvojen sisustuksia valmistavalta yritykseltä. TactoTekin sijoitusten määrä ylittää nyt 20 miljoonaa dollaria, kehuu toimitusjohtaja Jussi Harvela.

Joulukuussa TactoTekin sijoittajaksi tullut Fauceria Ventures on osa jättimäistä ajoneuvojen sisustusyhtiö Fauceriaa. Jussi Harvela uskoo, että yhdessä Faurecian kanssa yritys ja sen kehittämä teknologia voivat mullistaa sen, miten elektroniikkaa sisältäviä älykkäitä pintoja toteutetaan ajoneuvoissa, ja minkälaisia muotoja nämä saavat.

Esimerkkejä tällaisista ovat kaarevat ohjauspaneelit sekä ohjauspyörään saumattomasti upotetut kosketusohjaimet ja valot. - Perinteinen auton paneeliratkaisu on 6 senttimetriä paksu, mutta TactoTekin menetelmällä paksuus on alle 15 millimetriä ja painonsäästö on yli 70 prosenttia. Rakenne on vesitiivis ja se voi olla myös useaan suuntaan kaareva, Harvela kuvaa.

Yhteistyö Faurecian kanssa on strategista tuotekehitys- ja markkinointiyhteistyötä. - Työskentelemme useiden alan johtavien toimijoiden kanssa, joista osa on myös Faurecian suoria kilpailijoita. Faurecian sijoitus ei tule estämään IMSE-teknologian lisensointia kellekään toimijalle, mukaan lukien Faurecian mahdolliset kilpailijat, Harvela sanoo.

Faurecian mukaantulo on itse asiassa tärkeänä validaationa TactoTekin tuotteille ja IMSE-tekniikalle. - Faurecia on johtava autojen ohjaamojen suunnittelija ja valmistaja, joka panostaa voimakkaasti uusiin innovaatioihin ja tuotekehitykseen. Maailmanlaajuisesti joka kolmannessa vuosittain valmistettavassa noin 90 miljoonassa henkilöautossa on Faurecian osia. Meille tämä on erinomainen ”stamp of an approval”, Harvela hehkuttaa.

Autoteollisuus on hitaasti uusia tekniikoita käyttöönottava teollisuudenala. Harvela muistuttaa, että tyypillinen kehitys-ja sertifiointisykli autoalan osille on 3-5 vuotta. - Faurecia-yhteistyöllä on mahdollista nopeuttaa huomattavasti perinteisestä sykliä, hän kuitenkin uskoo.

Tiedätkö, mikä on pistotulppa?

Sikaa sanotaan usein töpselikärsäksi, vaikka sähköinsinöörille nimitys on kauhistus: sian kärsähän näyttää pistorasialta, ei töpseliltä. Puhekielessä töpselit ja pistorasiat menevätkin välillä sekaisin, mutta alan oppimateriaalissa, käyttöohjeissa ja toimitetussa mediassa tulisi pyrkiä oikeiden ja täsmällisten termien käyttöön. Pistokytkimiin liittyvistä termeistä on olemassa kansallinen standardi SFS 5805, joka uudistui toukokuussa. Edellinen standardi oli vuodelta 1996.

Lue lisää...

Kuinka älykellon tehopiiri kutistetaan?

Yleisin puettava laite on älykello tai fitnessranneke. Niiden arkkitehtuuriin kuuluu toiminnallisia lohkoja, kuten ympäristön ja biometrinen aistiminen, langaton yhteys ja mikro-ohjain. Tämä on johtanut uuden standardin tehokomponentin, microPMIC-piirin kehittämiseen, joka tuottaa anturien, radioiden ja prosessorin vaatimat erilaiset tehosyötöt. Se säästää aikaa, tilaa ja kustannuksia.

Lue lisää...
 
ETN_fi RT @Kwikman: World's first autonomous maritime ecosystem, Sauli Eloranta Rolls-Royce #ddayfi #RebootFinland https://t.co/DopdH7pzQ3
ETN_fi RT @Kwikman: Invitation to build world's first level 5 self driving system #ddayfi #RebootFinland https://t.co/CueAUztf0m
ETN_fi RT @AutomatedbusFI: Pekka Möttö , CEO of @Tuupapp is explaining how to build #Maas for customers #ddayfi #RebootFinland https://t.co/ZuBrx0
ETN_fi 4K-elokuvaa langattomasti. @latticesemi delivers first #4K UHD wireless video solution in the 60 GHz band. https://t.co/coXt8e30Ju
ETN_fi Ethernet is an old man :). 44 years old to be exact. https://t.co/bLmLWpHiWg
 

ny template