JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Litiumioniakun suorituskyky on yki arkeamme eniten haittaava ongelma. Onneksi amerikkalaistutkijat ovat löytänet asiaan helpon parannuksen. Pieni määrä lisäainetta elektrolyyttiin parantaa akun energiatiheyttä. Kännykkä tarvitsee siis ladata harvemmin

Asialla ovat PNNL:n eli Pacific Northwest National Laboratoryn tutkijat. He huomasivat, että pieni määrä litiumheksafluorofosfaattia (LiPF6) parantaa akun elektrolyytin kykyä varastoida energiaa. Kyse on pienestä määrästä, sillä LiPF6-ripaus lisää elektrolyytin painoa vain 0,6 prosenttia.

Kun liitumakut kehitettiiin 1970-luvulla, negatiiviseksi elektrodiksi eli anodiksi valittiin liitummetalli, koska sen energian varastointikyky on 10-kertainen grafiittiin verrattuna. Litiumia kuljettava elektrolyytti kuitenkin reagoi anodin kanssa, johon muodostuu erilaisia murtumia ja säkeitä, joiden takia ensimmäiset akut pettivät.

Tätä ongelmaa akuissa on yritetty ratkoa erilaisin keinoin. Moni on ajatellut, että akkujen grafiittianodit ovat lähellä energiatiheytensä maksimia, mutta PNNL:n tutkijat ovat etsineet parempaa elekrolyyttiä.

Litiumheksafluorofosfaatti on oikeastaan ioninen neste eli sula suola. Tutkijat vlittivät uutta elektrolyyttiään pitkin ioneita litiumanodin ja litiumnikkelimangaanikobalttioksidikatodin välillä. Tämä johti nopeaan, tehokkaaseen ja korkeajännitteiseen akkuun.

Tutkijat testasivat elektrolyyttiään 4,3-volttiseen akkuun. Se piti 97 prosenttia varasuksestaa 500 lataussyklin jälkeen ja sisälsi 1,75 milliampeeria virtaa neliösenttiä kohti. Akun lataamiseen täyteen varaukseen kesti noin tunnin.

Elektrolyytti toimii hyvin, koska lisäaine auttaa muodostamaan suojaavan polymeeriklavon akun ltiumanodin pinnalle. Tämä pitää anodin ehjänä ja parantaa sen ominaisuuksia.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template