JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Litiumioniakun suorituskyky on yki arkeamme eniten haittaava ongelma. Onneksi amerikkalaistutkijat ovat löytänet asiaan helpon parannuksen. Pieni määrä lisäainetta elektrolyyttiin parantaa akun energiatiheyttä. Kännykkä tarvitsee siis ladata harvemmin

Asialla ovat PNNL:n eli Pacific Northwest National Laboratoryn tutkijat. He huomasivat, että pieni määrä litiumheksafluorofosfaattia (LiPF6) parantaa akun elektrolyytin kykyä varastoida energiaa. Kyse on pienestä määrästä, sillä LiPF6-ripaus lisää elektrolyytin painoa vain 0,6 prosenttia.

Kun liitumakut kehitettiiin 1970-luvulla, negatiiviseksi elektrodiksi eli anodiksi valittiin liitummetalli, koska sen energian varastointikyky on 10-kertainen grafiittiin verrattuna. Litiumia kuljettava elektrolyytti kuitenkin reagoi anodin kanssa, johon muodostuu erilaisia murtumia ja säkeitä, joiden takia ensimmäiset akut pettivät.

Tätä ongelmaa akuissa on yritetty ratkoa erilaisin keinoin. Moni on ajatellut, että akkujen grafiittianodit ovat lähellä energiatiheytensä maksimia, mutta PNNL:n tutkijat ovat etsineet parempaa elekrolyyttiä.

Litiumheksafluorofosfaatti on oikeastaan ioninen neste eli sula suola. Tutkijat vlittivät uutta elektrolyyttiään pitkin ioneita litiumanodin ja litiumnikkelimangaanikobalttioksidikatodin välillä. Tämä johti nopeaan, tehokkaaseen ja korkeajännitteiseen akkuun.

Tutkijat testasivat elektrolyyttiään 4,3-volttiseen akkuun. Se piti 97 prosenttia varasuksestaa 500 lataussyklin jälkeen ja sisälsi 1,75 milliampeeria virtaa neliösenttiä kohti. Akun lataamiseen täyteen varaukseen kesti noin tunnin.

Elektrolyytti toimii hyvin, koska lisäaine auttaa muodostamaan suojaavan polymeeriklavon akun ltiumanodin pinnalle. Tämä pitää anodin ehjänä ja parantaa sen ominaisuuksia.

 
 

LTE-mikroverkot tuovat yhteydet jopa kaivokseen

Erityisesti teollisuuden tarpeisiin sopivat LTE-mikroverkot ovat vähitellen siirtymässä pilottikohteista tuotantokäyttöön. Teknologia tarjoaa teollisuudelle uudenlaisia mahdollisuuksia, hyvää käytettävyyttä ja vahvaa tietoturvaa.

Lue lisää...

Moniydinsuorittimet tulevat lentokoneisiin

Ilmailun turvakriittisissä ohjausjärjestelmissä on aiemmin pitäydytty perinteisiin yhden ytimen prosessoriratkaisuihin. Nyt ilmailualallakin aletaan yleistä kehitystä seuraten siirtyä moniytimisiin suoritinarkkitehtuureihin.

Lue lisää...
 
ETN_fi Älä käytä verkkopankkia julkisilla laitteilla tai wifillä! https://t.co/oghm4QvzPj
ETN_fi Tämän takia Linux ei valtaa työpöytiä https://t.co/GmLMkZ7C1q
ETN_fi The 1st ever ETNdigi is out! Ensimmäinen ETNdigi ilmestyi – lue vankka paketti IoT-tekniikasta https://t.co/AeNPCRgufC
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
 
 

ny template