JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Embedded World, Nürnberg – Yhä useampi puettava laite osaa määrittää sijaintinsa. Paikannuspiiri on kuitenkin ongelma näille laitteille, sillä se on ylivoimaisesti eniten tehoa kuluttava komponentti. Sveitsiläinen u-blox on kehittänyt tekniikan, jolla vastaanottimen tehonkulutus kutistuu merkittävästi.

Florian Bousquet vastaa u-bloxilla paikannuspiirien markkinoinnista. Hän esitteli Embedded Worldissa uutta UBXM8230CT-piiriä, jossa ensimmäistä kertaa hyödynnetään Super-E-tilaa. Kyse on menetelmästä, jossa GNSS-piirin lohkoista iso osa suljetaan jopa 80 prosentiksi ajasta.

- Näin saamme leikattua tehonkulutusta merkittävästi pienemmäksi. Samalla paikannustarkkuus kuitenkin säilyy hyvin lähellä sitä, mihin täydellä tehonkulutuksella päästään, Bousquet sanoo. Zürichin keskustassa tehdyn demon mittaukset todistavat väitteen.

Käytännössä UBXM8230CT-piiri tarvitsee 43 milliampeerin virran tuottaakseen paikkatiedon kerran sekunnissa täydellä teholla. Super-E-moodissa virrantarve putoaa 15 milliampeeriin eli noin kolmasosaan. Paikkatieto tulee edelleen kerran sekunnissa, vaikka tarkkuus hieman kärsiikin.

Vastaanottimen tehonkulutusta voidaan kutistaa vieläkin enemmän, mikäli suunnittelijalle riittää paikkatieto harvemmin. Tämä pitää vain ohjelmoida piirin firmware-ohjelmistoon. Florian Bousquet kuitenkin sanoo, että Super-E:n myötä CMOS-pohjaisissa piireissä on päästy hyvin lähelle optimia.

Tehonkulutuksen kutistaminen on kuitenkin trendi, jota ei voida jatkossakaan välttää. Siksi u-bloxin täytyy seuraavaksi katsoa CMOS-piirien ulkopuolelle. On useita uusia materiaaleja, joilla päästään peruspiitä pienempään tehonkulutukseen. - Tätä pitää tutkia hyvin tarkkaan, mutta 3-4 vuoden kuluttua on todennäköisesti aika siirtyä CMOS:sta eteenpäin, Bousquet arvioi.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
8hreplyretweetfavorite
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template