JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

Autonvalmistajat ja autojen järjestelmätoimittajat kehittävät nyt kilvan ratkaisuja, joiden avulla auto osaisi ajaa täysin itsenäisesti ja sataprosenttisen turvallisesti. Mentor Graphicsin mukaan nykyjärjestelmillä tällainen ei onnistu.

Mentor, joka viime viikosta alkaen on ollut osa Siemens-konsernia, esitteli eilen täysin uuden alustan, jolla robottiauton massiivinen datankäsittelyn ongelma ratkaistaan. Se perustuu keskitettyyn arkkitehtuuriin, jossa eri komponenteilta ja järjestelmiltä tulevaa dataa prosessoidaan yhdessä moduulissa.

Tällä hetkellä trendi on siirtää laskentaa lähemmäksi alijärjestelmää. Esimerkiksi tutkajärjestelmä prosessoisi dataa valmiimmaksi ennen kuin auton tietokone tekisi sen perusteella tärkeitä ohjauspäätöksiä. Tällainen arkkitehtuuri tuottaa väistämättä viivettä datankäsittelyyn. Robottiautossa viive voi olla kohtalokas.

Mentorin DRS360-alusta yhdistää eri alijärjestelmät – kamerat, tutkat, lidar-tutkat ja ultraäänianturit – FPGA-pohjaiseen datafuusiomoduuliin nopealla väylällä. Moduulista prosessoitu data siirtyy järjestelmäpiirille ADAS-toimintojen ohjaamiseen ja edelleen mikroprosessorille, joka käskyttää erilaisia aktuaattoreita autossa.

Mentorin mukaan DRS360-alustalla voidaan toteuttaa robottiauton älykkyys alle sadan watin tehobudjetilla. Yhtiö ei vielä kerro tarkkoja lukemia, mutta sanoo, että Xilinxin Ultrascale-sarjan FPGA-piireihin perustuva alusta yltää niin lyhyisiin latensseihin, että robottiauton vaatimukset täyttyvät.

Mentor aikoo kehittää ohjelmistoja – esimerkiksi kuvantunnistusalgoritmeja – laitealustalleen yhdessä muiden yritysten kanssa. Järjestelmää tullaan testaamaan teillä jo 3-4 kuukauden kuluttua.

Tiedätkö, mikä on pistotulppa?

Sikaa sanotaan usein töpselikärsäksi, vaikka sähköinsinöörille nimitys on kauhistus: sian kärsähän näyttää pistorasialta, ei töpseliltä. Puhekielessä töpselit ja pistorasiat menevätkin välillä sekaisin, mutta alan oppimateriaalissa, käyttöohjeissa ja toimitetussa mediassa tulisi pyrkiä oikeiden ja täsmällisten termien käyttöön. Pistokytkimiin liittyvistä termeistä on olemassa kansallinen standardi SFS 5805, joka uudistui toukokuussa. Edellinen standardi oli vuodelta 1996.

Lue lisää...

Kuinka älykellon tehopiiri kutistetaan?

Yleisin puettava laite on älykello tai fitnessranneke. Niiden arkkitehtuuriin kuuluu toiminnallisia lohkoja, kuten ympäristön ja biometrinen aistiminen, langaton yhteys ja mikro-ohjain. Tämä on johtanut uuden standardin tehokomponentin, microPMIC-piirin kehittämiseen, joka tuottaa anturien, radioiden ja prosessorin vaatimat erilaiset tehosyötöt. Se säästää aikaa, tilaa ja kustannuksia.

Lue lisää...
 
ETN_fi RT @Kwikman: World's first autonomous maritime ecosystem, Sauli Eloranta Rolls-Royce #ddayfi #RebootFinland https://t.co/DopdH7pzQ3
ETN_fi RT @Kwikman: Invitation to build world's first level 5 self driving system #ddayfi #RebootFinland https://t.co/CueAUztf0m
ETN_fi RT @AutomatedbusFI: Pekka Möttö , CEO of @Tuupapp is explaining how to build #Maas for customers #ddayfi #RebootFinland https://t.co/ZuBrx0
ETN_fi 4K-elokuvaa langattomasti. @latticesemi delivers first #4K UHD wireless video solution in the 60 GHz band. https://t.co/coXt8e30Ju
ETN_fi Ethernet is an old man :). 44 years old to be exact. https://t.co/bLmLWpHiWg
 

ny template