JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Autonvalmistajat ja autojen järjestelmätoimittajat kehittävät nyt kilvan ratkaisuja, joiden avulla auto osaisi ajaa täysin itsenäisesti ja sataprosenttisen turvallisesti. Mentor Graphicsin mukaan nykyjärjestelmillä tällainen ei onnistu.

Mentor, joka viime viikosta alkaen on ollut osa Siemens-konsernia, esitteli eilen täysin uuden alustan, jolla robottiauton massiivinen datankäsittelyn ongelma ratkaistaan. Se perustuu keskitettyyn arkkitehtuuriin, jossa eri komponenteilta ja järjestelmiltä tulevaa dataa prosessoidaan yhdessä moduulissa.

Tällä hetkellä trendi on siirtää laskentaa lähemmäksi alijärjestelmää. Esimerkiksi tutkajärjestelmä prosessoisi dataa valmiimmaksi ennen kuin auton tietokone tekisi sen perusteella tärkeitä ohjauspäätöksiä. Tällainen arkkitehtuuri tuottaa väistämättä viivettä datankäsittelyyn. Robottiautossa viive voi olla kohtalokas.

Mentorin DRS360-alusta yhdistää eri alijärjestelmät – kamerat, tutkat, lidar-tutkat ja ultraäänianturit – FPGA-pohjaiseen datafuusiomoduuliin nopealla väylällä. Moduulista prosessoitu data siirtyy järjestelmäpiirille ADAS-toimintojen ohjaamiseen ja edelleen mikroprosessorille, joka käskyttää erilaisia aktuaattoreita autossa.

Mentorin mukaan DRS360-alustalla voidaan toteuttaa robottiauton älykkyys alle sadan watin tehobudjetilla. Yhtiö ei vielä kerro tarkkoja lukemia, mutta sanoo, että Xilinxin Ultrascale-sarjan FPGA-piireihin perustuva alusta yltää niin lyhyisiin latensseihin, että robottiauton vaatimukset täyttyvät.

Mentor aikoo kehittää ohjelmistoja – esimerkiksi kuvantunnistusalgoritmeja – laitealustalleen yhdessä muiden yritysten kanssa. Järjestelmää tullaan testaamaan teillä jo 3-4 kuukauden kuluttua.

 
 

Tekoäly mullistaa seuraavaksi kuvantunnistuksen yrityskäytössä

Älykäs karttapalvelu, joka ohjaa kiertämään ruuhkat ja tietyöt, on meille jo itsestäänselvyys. Viime vuoden lopulla tekoälyn avulla toteutettu Google Translate -käännöspalvelun uudistus oli puolestaan huima loikka, jonka myötä suomenkielistenkin tekstien kääntäminen alkaa jo tuottaa hämmentävän laadukkaita lopputuloksia. Jopa reaaliaikainen kääntäminen suoraan korvakuulokkeisiin on nyt mahdollista.

Lue lisää...

Digitalisointi etenee tehomuuntimiin

Monimutkaisen ja tehosyöpön tietotekniikan energiatehokkuutta pitää vielä parantaa, jotta asiakkaiden vaatimukset järjestelmien kustannustehokkuudesta ja ympäristövaikutuksista voidaan täyttää. Digitaalisesti toimivat tehomuuntimet ovat tärkeä osa näitä ratkaisuja.

Lue lisää...
 
ETN_fi Wifi-verkkojen WPA2-salaus murrettu. https://t.co/NO8bmrjyAp @viest_virasto
15hreplyretweetfavorite
ETN_fi Huawei Mate 10 is not a smart phone. It is an intelligent machine. https://t.co/MbW3ec5Sje @HuaweiMobileFI
15hreplyretweetfavorite
ETN_fi Huawei lanseeraa Mate 10- huippumallin Münchenissä. Kiinalaisvalmistajan ensimmäinen malli, joka hyödyntää paikalli… https://t.co/5RPybKzmd2
ETN_fi Teollisuus 4.0! Lopulta kaikki anturidata menee pilveen. https://t.co/9kYbKv9RPK … @SICK_Oy @Teknologiamessu
ETN_fi .@Teknologia17 ylsi ennätyslukuihin, mutta mietittävääkin on. https://t.co/solqTGVWEB
 
 

ny template