JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Autonvalmistajat ja autojen järjestelmätoimittajat kehittävät nyt kilvan ratkaisuja, joiden avulla auto osaisi ajaa täysin itsenäisesti ja sataprosenttisen turvallisesti. Mentor Graphicsin mukaan nykyjärjestelmillä tällainen ei onnistu.

Mentor, joka viime viikosta alkaen on ollut osa Siemens-konsernia, esitteli eilen täysin uuden alustan, jolla robottiauton massiivinen datankäsittelyn ongelma ratkaistaan. Se perustuu keskitettyyn arkkitehtuuriin, jossa eri komponenteilta ja järjestelmiltä tulevaa dataa prosessoidaan yhdessä moduulissa.

Tällä hetkellä trendi on siirtää laskentaa lähemmäksi alijärjestelmää. Esimerkiksi tutkajärjestelmä prosessoisi dataa valmiimmaksi ennen kuin auton tietokone tekisi sen perusteella tärkeitä ohjauspäätöksiä. Tällainen arkkitehtuuri tuottaa väistämättä viivettä datankäsittelyyn. Robottiautossa viive voi olla kohtalokas.

Mentorin DRS360-alusta yhdistää eri alijärjestelmät – kamerat, tutkat, lidar-tutkat ja ultraäänianturit – FPGA-pohjaiseen datafuusiomoduuliin nopealla väylällä. Moduulista prosessoitu data siirtyy järjestelmäpiirille ADAS-toimintojen ohjaamiseen ja edelleen mikroprosessorille, joka käskyttää erilaisia aktuaattoreita autossa.

Mentorin mukaan DRS360-alustalla voidaan toteuttaa robottiauton älykkyys alle sadan watin tehobudjetilla. Yhtiö ei vielä kerro tarkkoja lukemia, mutta sanoo, että Xilinxin Ultrascale-sarjan FPGA-piireihin perustuva alusta yltää niin lyhyisiin latensseihin, että robottiauton vaatimukset täyttyvät.

Mentor aikoo kehittää ohjelmistoja – esimerkiksi kuvantunnistusalgoritmeja – laitealustalleen yhdessä muiden yritysten kanssa. Järjestelmää tullaan testaamaan teillä jo 3-4 kuukauden kuluttua.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template