JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

VTT koordinoi tieliikenneonnettomuuksien vähentämiseen tähtäävää 5G-Safe-hanketta, jossa kehitetään uusia ajoneuvoverkkoratkaisuja ja niiden mahdollistamia palveluja. Nykyiset kuljettajan tukijärjestelmät perustuvat näköaistiin, mutta 5G tuo tuleville robottiautoille myös puhekyvyn ja kuuloaistin.

- 5G-teknologia tulee olemaan esimerkiksi robottiautojen keskinäisen vuorovaikutuksen kulmakiviä, jossa suomalaisella ICT-sektorin yrityksillä on merkittäviä vientimahdollisuuksia. 5G ja lyhyen kantaman radiot tuovat autolle myös puhekyvyn ja kuuloaistin nostaen niiden kyvykkyyden toiselle tasolle nykyautoihin verrattuna,sanoo projektipäällikkö Tiia Ojanperä VTT:ltä.

Uudet palvelut eivät edellytä autoilijalta ajonaikaisia toimia, vaan tietojen keräys ja varoitusten lähettäminen käyttäjille tapahtuvat automaattisesti.

- Autoista kerättävään sensori- ja videodataan pohjautuvien, reaaliaikaisten palvelujen laajamittainen käyttöönotto mahdollistetaan seuraavan sukupolven 5G-matkapuhelinverkkoteknologialla sekä tiedon optimaalista keräystä ja välitystä tukevilla uusilla ratkaisuilla, Ojanperä kertoo.

Nyt kehitettävät palvelut eivät vaadi ajoneuvojen kuljettajilta ajon aikana toimenpiteitä varoitusten tai tietojen lähettämiseksi. Sen sijaan vallitsevia paikallisia sää- ja tieolosuhteita tunnistetaan automaattisesti ajoneuvoista kerätyn datan perusteella. Varoitukset ja muu hyödyllinen informaatio toimitetaan reaaliaikaisesti tienkäyttäjille, teiden ylläpitäjille ja automaattiautojen ohjaamiseen. Projektissa tutkittavat uudet verkko- ja pilvilaskentateknologiat tarjoavat palvelujen tiedonvälitykseen pienemmät viiveet sekä paremman skaalautuvuuden nykyisiin ratkaisuihin verrattuna.

Tekesin Challenge Finland -kilpailuun kuuluva 5G-Safe-hanke keskittyy paikallisten tiesääolosuhteiden ja teiden kunnon päättelyyn ajoneuvoista saadun datan perusteella sekä varoitusten lähettämiseen tien käyttäjille. Lisäksi välitetään reaaliaikaista video- ja tutkadataa jonossa ajavien ajoneuvojen kesken sekä tutkitaan paikallisten tiesäätietojen hyödyntämistä automaattiajoneuvojen tilannetietoisuuden lisäämiseksi ja automaattisen toiminnallisuuden kartuttamiseksi vaikeissa keliolosuhteissa.

VTT:n ohella hankkeen tutkimuspartnereita ovat Destia, Ilmatieteen laitos sekä Ilmatieteen laitoksen kaupalliset palvelut, Kaltiot, SITO, Tieto ja Unikie. Nokia, Sunit ja VR Transpoint osallistuvat hankkeeseen sponsoriosapuolina. Lisäksi projektia tukee tekninen asiantuntijaryhmä, johon kuuluvat Bittium, Dynniq (Hollanti), Liikennevirasto, Telia ja Trafi.

NÀin yritysverkot muuttuvat tÀnÀ vuonna

Yritysverkoissa on käynnissä murros. Verkko- ja palvelinkeskusyritys Equinixillä on yli 8000 asiakasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön Suomen toimitusjohtaja Sami Holopainen kertoo, mihin suuntaan digitaalinen transformaatio vie yritysverkkoja vuonna 2017.

Lue lisÀÀ...

FFSA yhdistÀÀ FPGA- ja ASIC-piirien edut

Toshiban kehittämä ohjelmoitavien logiikkapiirien FFSA-rakenne (Fast Fit Structured Array) tarjoaa kustannustehokkaan vaihtoehdon perinteisille FPGA-porttimatriiseille. Se on tarkoitettu erityisesti suunnittelijoille, jotka haluavat nopeasti saada sovellukseensa suorituskykyistä logiikkaa mutta selvitä merkittävästi ASIC-piirejä vähäisemmin suunnittelukuluin jo pienilläkin tuotantovolyymeillä.

Lue lisÀÀ...
 
ETN_fi DIMECC on julkaissut kaksi opaskirjaa ohjelmistoyrityksille parhaista kÀytÀnnöistÀ. Ks. https://t.co/m6VgKCJ19e
ETN_fi Embedded World avasi ovensa tÀnÀÀn. ETN uutisoi messuilla laajasti. https://t.co/LoXBmMsTe7
ETN_fi Mikropiirien myynti kasvoi tammikuussa 14 prosenttia. SIA:n mukaan kasvu on nopeinta kuuteen vuoteen. https://t.co/0DeApXU868
ETN_fi Nokian Rajeev Suri pitÀÀ jo perinteisen puheensa MWC-messujen alla Barcelonassa ensi sunnuntaina. https://t.co/IkVjHgsVYT
ETN_fi Nokia, Google ja Qualcomm demosivat ensimmÀistÀ kertaa livena yksityistÀ LTE-verkkoa CBRS-taajuuksilla Las Vegasin
 https://t.co/PQxC5SEAN6
 

ny template