JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

VTT koordinoi tieliikenneonnettomuuksien vähentämiseen tähtäävää 5G-Safe-hanketta, jossa kehitetään uusia ajoneuvoverkkoratkaisuja ja niiden mahdollistamia palveluja. Nykyiset kuljettajan tukijärjestelmät perustuvat näköaistiin, mutta 5G tuo tuleville robottiautoille myös puhekyvyn ja kuuloaistin.

- 5G-teknologia tulee olemaan esimerkiksi robottiautojen keskinäisen vuorovaikutuksen kulmakiviä, jossa suomalaisella ICT-sektorin yrityksillä on merkittäviä vientimahdollisuuksia. 5G ja lyhyen kantaman radiot tuovat autolle myös puhekyvyn ja kuuloaistin nostaen niiden kyvykkyyden toiselle tasolle nykyautoihin verrattuna,sanoo projektipäällikkö Tiia Ojanperä VTT:ltä.

Uudet palvelut eivät edellytä autoilijalta ajonaikaisia toimia, vaan tietojen keräys ja varoitusten lähettäminen käyttäjille tapahtuvat automaattisesti.

- Autoista kerättävään sensori- ja videodataan pohjautuvien, reaaliaikaisten palvelujen laajamittainen käyttöönotto mahdollistetaan seuraavan sukupolven 5G-matkapuhelinverkkoteknologialla sekä tiedon optimaalista keräystä ja välitystä tukevilla uusilla ratkaisuilla, Ojanperä kertoo.

Nyt kehitettävät palvelut eivät vaadi ajoneuvojen kuljettajilta ajon aikana toimenpiteitä varoitusten tai tietojen lähettämiseksi. Sen sijaan vallitsevia paikallisia sää- ja tieolosuhteita tunnistetaan automaattisesti ajoneuvoista kerätyn datan perusteella. Varoitukset ja muu hyödyllinen informaatio toimitetaan reaaliaikaisesti tienkäyttäjille, teiden ylläpitäjille ja automaattiautojen ohjaamiseen. Projektissa tutkittavat uudet verkko- ja pilvilaskentateknologiat tarjoavat palvelujen tiedonvälitykseen pienemmät viiveet sekä paremman skaalautuvuuden nykyisiin ratkaisuihin verrattuna.

Tekesin Challenge Finland -kilpailuun kuuluva 5G-Safe-hanke keskittyy paikallisten tiesääolosuhteiden ja teiden kunnon päättelyyn ajoneuvoista saadun datan perusteella sekä varoitusten lähettämiseen tien käyttäjille. Lisäksi välitetään reaaliaikaista video- ja tutkadataa jonossa ajavien ajoneuvojen kesken sekä tutkitaan paikallisten tiesäätietojen hyödyntämistä automaattiajoneuvojen tilannetietoisuuden lisäämiseksi ja automaattisen toiminnallisuuden kartuttamiseksi vaikeissa keliolosuhteissa.

VTT:n ohella hankkeen tutkimuspartnereita ovat Destia, Ilmatieteen laitos sekä Ilmatieteen laitoksen kaupalliset palvelut, Kaltiot, SITO, Tieto ja Unikie. Nokia, Sunit ja VR Transpoint osallistuvat hankkeeseen sponsoriosapuolina. Lisäksi projektia tukee tekninen asiantuntijaryhmä, johon kuuluvat Bittium, Dynniq (Hollanti), Liikennevirasto, Telia ja Trafi.

 
 

Kustomoitu piiri on täydellinen teollisen internetin sovelluksiin

Teollisen internetin tai IIoT:n (Industrial Internet of Things) tarkoitus on hyvin yksinkertainen: tehdä tuotantolaitoksista mahdollisimman tehokkaita optimoimalla kaikki operaatiot, joihin kuuluvat tuotanto, materiaalien hallinta ja ylläpito.

Lue lisää...

Yhdistelmäkenno näkee tarkasti myös pimeässä

Kahta eri teknologiaa yhdistävä IT-EMCCD-kuvakenno näkee tarkasti sekä yön pimeydessä että kirkkaassa päivänvalossa. Laajan dynamiikan ansiosta yhdellä kameralla voidaan siten kuvata tarkasti näkymiä, jotka sisältävät sekä erittäin pimeitä että kirkkaita kohtia.

Lue lisää...
 
ETN_fi Helsinki wants to become the smartest city in the world. See https://t.co/bZTM7Z5JS5 #100lasissa
23hreplyretweetfavorite
ETN_fi The 1st ever official roaming groupcall between Finnish VIRVE and Nodnett of Norway. See https://t.co/WryGLaLGkq @erillisverkot
ETN_fi AI democratizes development, says @adhorn at #hacktalks. See https://t.co/AslQeZYSAV
ETN_fi Robots can´t do backflips, right? https://t.co/KtogoRB25R
ETN_fi Risto Siilasmaa of Nokia: Why you should study AI and Machine Learning and how I did it https://t.co/ifOQ9CtGn0
 
 

ny template