JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

VTT koordinoi tieliikenneonnettomuuksien vähentämiseen tähtäävää 5G-Safe-hanketta, jossa kehitetään uusia ajoneuvoverkkoratkaisuja ja niiden mahdollistamia palveluja. Nykyiset kuljettajan tukijärjestelmät perustuvat näköaistiin, mutta 5G tuo tuleville robottiautoille myös puhekyvyn ja kuuloaistin.

- 5G-teknologia tulee olemaan esimerkiksi robottiautojen keskinäisen vuorovaikutuksen kulmakiviä, jossa suomalaisella ICT-sektorin yrityksillä on merkittäviä vientimahdollisuuksia. 5G ja lyhyen kantaman radiot tuovat autolle myös puhekyvyn ja kuuloaistin nostaen niiden kyvykkyyden toiselle tasolle nykyautoihin verrattuna,sanoo projektipäällikkö Tiia Ojanperä VTT:ltä.

Uudet palvelut eivät edellytä autoilijalta ajonaikaisia toimia, vaan tietojen keräys ja varoitusten lähettäminen käyttäjille tapahtuvat automaattisesti.

- Autoista kerättävään sensori- ja videodataan pohjautuvien, reaaliaikaisten palvelujen laajamittainen käyttöönotto mahdollistetaan seuraavan sukupolven 5G-matkapuhelinverkkoteknologialla sekä tiedon optimaalista keräystä ja välitystä tukevilla uusilla ratkaisuilla, Ojanperä kertoo.

Nyt kehitettävät palvelut eivät vaadi ajoneuvojen kuljettajilta ajon aikana toimenpiteitä varoitusten tai tietojen lähettämiseksi. Sen sijaan vallitsevia paikallisia sää- ja tieolosuhteita tunnistetaan automaattisesti ajoneuvoista kerätyn datan perusteella. Varoitukset ja muu hyödyllinen informaatio toimitetaan reaaliaikaisesti tienkäyttäjille, teiden ylläpitäjille ja automaattiautojen ohjaamiseen. Projektissa tutkittavat uudet verkko- ja pilvilaskentateknologiat tarjoavat palvelujen tiedonvälitykseen pienemmät viiveet sekä paremman skaalautuvuuden nykyisiin ratkaisuihin verrattuna.

Tekesin Challenge Finland -kilpailuun kuuluva 5G-Safe-hanke keskittyy paikallisten tiesääolosuhteiden ja teiden kunnon päättelyyn ajoneuvoista saadun datan perusteella sekä varoitusten lähettämiseen tien käyttäjille. Lisäksi välitetään reaaliaikaista video- ja tutkadataa jonossa ajavien ajoneuvojen kesken sekä tutkitaan paikallisten tiesäätietojen hyödyntämistä automaattiajoneuvojen tilannetietoisuuden lisäämiseksi ja automaattisen toiminnallisuuden kartuttamiseksi vaikeissa keliolosuhteissa.

VTT:n ohella hankkeen tutkimuspartnereita ovat Destia, Ilmatieteen laitos sekä Ilmatieteen laitoksen kaupalliset palvelut, Kaltiot, SITO, Tieto ja Unikie. Nokia, Sunit ja VR Transpoint osallistuvat hankkeeseen sponsoriosapuolina. Lisäksi projektia tukee tekninen asiantuntijaryhmä, johon kuuluvat Bittium, Dynniq (Hollanti), Liikennevirasto, Telia ja Trafi.

Tiedätkö, mikä on pistotulppa?

Sikaa sanotaan usein töpselikärsäksi, vaikka sähköinsinöörille nimitys on kauhistus: sian kärsähän näyttää pistorasialta, ei töpseliltä. Puhekielessä töpselit ja pistorasiat menevätkin välillä sekaisin, mutta alan oppimateriaalissa, käyttöohjeissa ja toimitetussa mediassa tulisi pyrkiä oikeiden ja täsmällisten termien käyttöön. Pistokytkimiin liittyvistä termeistä on olemassa kansallinen standardi SFS 5805, joka uudistui toukokuussa. Edellinen standardi oli vuodelta 1996.

Lue lisää...

Kuinka älykellon tehopiiri kutistetaan?

Yleisin puettava laite on älykello tai fitnessranneke. Niiden arkkitehtuuriin kuuluu toiminnallisia lohkoja, kuten ympäristön ja biometrinen aistiminen, langaton yhteys ja mikro-ohjain. Tämä on johtanut uuden standardin tehokomponentin, microPMIC-piirin kehittämiseen, joka tuottaa anturien, radioiden ja prosessorin vaatimat erilaiset tehosyötöt. Se säästää aikaa, tilaa ja kustannuksia.

Lue lisää...
 
ETN_fi RT @Kwikman: World's first autonomous maritime ecosystem, Sauli Eloranta Rolls-Royce #ddayfi #RebootFinland https://t.co/DopdH7pzQ3
ETN_fi RT @Kwikman: Invitation to build world's first level 5 self driving system #ddayfi #RebootFinland https://t.co/CueAUztf0m
ETN_fi RT @AutomatedbusFI: Pekka Möttö , CEO of @Tuupapp is explaining how to build #Maas for customers #ddayfi #RebootFinland https://t.co/ZuBrx0
ETN_fi 4K-elokuvaa langattomasti. @latticesemi delivers first #4K UHD wireless video solution in the 60 GHz band. https://t.co/coXt8e30Ju
ETN_fi Ethernet is an old man :). 44 years old to be exact. https://t.co/bLmLWpHiWg
 

ny template