JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Joka toinen suomalainen pelkää robottiautoja, mutta niiden tuloa markkinoille on mahdoton estää. Audi on ottanut taas uuden askeleen eteenpäin esittelemällä uuden A8-luksusmallin, joka on ensimmäinen 3-tason robottiautovaatimukset täyttävä kaupallinen ajoneuvo.

SAE-järjestö määritteli jo 2014 luokituksen, jolla erilaisia automaatiojärjestelmiä voitiin luokitella. 5-taso merkitsee täydellistä itsenäistä ajoneuvoa, mutta sellaisia joudutaan odottelemaan vielä pitkään.

3-taso on sekin iso hyppäys eteenpäin. SAE:n määritelmässä 3-taso tarkoittaa sitä, että kuljettaja voi irrottaa katseensa ajamisesta ja tiestä, ja esimerkiksi katsella elokuvaa. Ajoneuvo pystyy 3-tasolla käsittelemään tilanteista, jotka vaativat välitöntä puuttumista, kuten hätäjarrutuksia.

Ensi vuonna markkinoille tulevassa Audi A8:ssa on useita pitkälle vietyjä automaatiojärjestelmiä. A8 pystyy ajamaan liikenneruuhkassa itsenäisesti 60 kilometrin tuntivauhtiin asti. Järjestelmä kytketään päälle painamalla nappia auton keskikonsolissa.

Ruuhkapilotti huolehtii liikkeellelähdöstä, kiihdyttämisestä ja jarruttamisesta. Kuljettajan ei enää tarvitse jatkuvasti seurata autoa. Kansallisten lakien salliessa kuljettaja voi jopa katsella televisiota auton isolta näytöltä. Kun vauhti kasvaa, auto kutsuu kuljettajaa ottamaan vastuun ajamisesta.

A8:n järjestelmä laskee jatkuvasti kuvaa auton ympäristöstä. Siihen käytetään dataa tutkista, etukamerasta ja ultraääniantureista. Lisäksi Audi käyttää ensimmäisenä autonvalmistajana laserskanneria.

Tuotantomalleihin uusi autopilotti on tulossa vähitellen. Tekniikka edellyttää lainsäädännön muuttamista, mikä tulee tapahtumaan eri nopeudella eri maissa.

Ruuhkapilotin lisäksi tulevassa A8:ssa on etäpysäköintipilotti sekä pysäköintihalli/autotallipilotti. Auto osaa pysäköidä itsensä, mutta kuljettaja joutuu monitoroimaan prosessia. Sen sijaan kuljettajan ei tarvitse istua autossa, vaan pysäköinnin voi käynnistää älypuhelimella.

 
 

Tekoäly mullistaa seuraavaksi kuvantunnistuksen yrityskäytössä

Älykäs karttapalvelu, joka ohjaa kiertämään ruuhkat ja tietyöt, on meille jo itsestäänselvyys. Viime vuoden lopulla tekoälyn avulla toteutettu Google Translate -käännöspalvelun uudistus oli puolestaan huima loikka, jonka myötä suomenkielistenkin tekstien kääntäminen alkaa jo tuottaa hämmentävän laadukkaita lopputuloksia. Jopa reaaliaikainen kääntäminen suoraan korvakuulokkeisiin on nyt mahdollista.

Lue lisää...

Laadukas käyttöliittymä ja pitkä akunkesto – mahdoton yhtälö?

Myös puettaviin laitteiin halutaan näyttävä käyttöliittymä animaatioineen, mutta voiko sellaisen toteuttaa pienellä akulla varustetussa laitteessa? Toshiba Electronics Europen uudella TZ1200-prosessorilla se onnistuu.

Lue lisää...
 
ETN_fi It is too early for facial recognition, says Huawei. See https://t.co/Pxuuz2HAtD @HuaweiMobileFI
ETN_fi Internet of Things? Or Internet of Moving Things? See https://t.co/tZGo47BeC4 @mcubemems
ETN_fi Wifi-verkkojen WPA2-salaus murrettu. https://t.co/NO8bmrjyAp @viest_virasto
ETN_fi Huawei Mate 10 is not a smart phone. It is an intelligent machine. https://t.co/MbW3ec5Sje @HuaweiMobileFI
ETN_fi Huawei lanseeraa Mate 10- huippumallin Münchenissä. Kiinalaisvalmistajan ensimmäinen malli, joka hyödyntää paikalli… https://t.co/5RPybKzmd2
 
 

ny template