JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Suomi on digitalisaatiossa Euroopan ja maailman kärkeä. Suomalaisyrityksistä 86 prosenttia on määritellyt digitalisaation yhdeksi tärkeimmistä strategisista tavoitteistaan. Kuitenkin vain 12 prosenttia yrityksistä hyödyntää tehokkaasti asiakasdataa. Tiedot käyvät ilmi Microsoftin ja PwC:n tuoreesta tutkimusraportista.

- Monilla organisaatioilla Suomessa on käynnissä asiakastietojen hyödyntämistä kehittäviä hankkeita, ja yrityksillä on käsissään merkittävä mahdollisuus kehittää näiden avulla parempaa asiakaskokemusta ja kannattavaa liiketoimintaa, kertoo Microsoft Oy:n toimitusjohtaja Pekka Horo.

- Tieto saadaan valjastettua liiketoiminnan tueksi entistä paremmin mahdollistamalla uusia toimintatapoja, kasvattamalla osaamista sekä panostamalla teknologiaan, ja tässä ekosysteemeillä sekä toimialarajat ylittävällä yhteistyöllä on suuri merkitys. Kaikkea ei tarvitse osata ja tehdä itse, Horo jatkaa.

Suomen tutkimusta vastaava selvitys toteutettiin myös muissa Pohjoismaissa. Vertailu paljastaa, että suomalaisyritykset ovat monilla digitalisaation mittareilla askeleen edellä pohjoismaisia yrityksiä. Jopa 70 prosenttia suomalaisista yrityksistä haluaa synnyttää digitalisaation kautta uutta liiketoimintaa, kun muissa Pohjoismaissa digitalisaatiossa keskitytään yhä enimmäkseen ydinliiketoiminnan vahvistamiseen.

Myös suomalaisyritysten valmiudet niiden toiminnan digitaaliseen muutokseen ovat vertailun perusteella muita Pohjoismaita edellä niin teknologisen kehityksen, ketterän yrityskulttuurin, ekosysteemien rakentamisen kuin digitalisaatiohankkeiden hallinnan ja mittaamisen osalta. Suomi jäi toiseksi Norjalle ainoastaan oikeanlaisen osaamisen varmistamisessa.

Huippuarvosanoja millään osa-alueella missään maassa ei tosin saanut kuin muutama yritys: digitaaliset valmiudet olivat keskimäärin korkeintaan kohtalaiset ja jäivät Tanskassa ja Ruotsissa monella osa-alueella tätäkin alhaisemmaksi. 

Microsoftin tutkimukseen ”How Finland is embracing digital transformation” haastateltiin 22 johtavan suomalaisen organisaation ylimmän johdon edustajaa. Tutkimuksen toteutti Suomessa PwC.

 

 
 

Tekoäly mullistaa seuraavaksi kuvantunnistuksen yrityskäytössä

Älykäs karttapalvelu, joka ohjaa kiertämään ruuhkat ja tietyöt, on meille jo itsestäänselvyys. Viime vuoden lopulla tekoälyn avulla toteutettu Google Translate -käännöspalvelun uudistus oli puolestaan huima loikka, jonka myötä suomenkielistenkin tekstien kääntäminen alkaa jo tuottaa hämmentävän laadukkaita lopputuloksia. Jopa reaaliaikainen kääntäminen suoraan korvakuulokkeisiin on nyt mahdollista.

Lue lisää...

Laadukas käyttöliittymä ja pitkä akunkesto – mahdoton yhtälö?

Myös puettaviin laitteiin halutaan näyttävä käyttöliittymä animaatioineen, mutta voiko sellaisen toteuttaa pienellä akulla varustetussa laitteessa? Toshiba Electronics Europen uudella TZ1200-prosessorilla se onnistuu.

Lue lisää...
 
ETN_fi It is too early for facial recognition, says Huawei. See https://t.co/Pxuuz2HAtD @HuaweiMobileFI
ETN_fi Internet of Things? Or Internet of Moving Things? See https://t.co/tZGo47BeC4 @mcubemems
ETN_fi Wifi-verkkojen WPA2-salaus murrettu. https://t.co/NO8bmrjyAp @viest_virasto
ETN_fi Huawei Mate 10 is not a smart phone. It is an intelligent machine. https://t.co/MbW3ec5Sje @HuaweiMobileFI
ETN_fi Huawei lanseeraa Mate 10- huippumallin Münchenissä. Kiinalaisvalmistajan ensimmäinen malli, joka hyödyntää paikalli… https://t.co/5RPybKzmd2
 
 

ny template