JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Monin paikoin robottiautot ajavat jo normaalin liikenteen seassa, vaikka ne valtaavatkin tiet todennäköisesti varsin hitaasti. M2M-markkinoita seuraava tutkimuslaitos Berg Insight sanoo, että robottiauton ilmestyminen liikenteeseen aiheuttaa isoja muutoksia paitsi lainsäädännölle myös vakuutusyhtiöille.

Vuonna 2020 robottiautoja on globaalisti maanteillä vain 200 000. Vuoteen 2030 mennessä määrä kasvaa 71 miljoonaan. Arvio koskee luokkien 3 ja 4 robottiautoja, jotka eivät vielä ole täysin automaattisia.

SAE:n luokituksessa 3-taso tarkoittaa sitä, että kuljettaja voi irrottaa katseensa ajamisesta ja tiestä, ja esimerkiksi katsella elokuvaa. Ajoneuvo pystyy 3-tasolla käsittelemään tilanteista, jotka vaativat välitöntä puuttumista, kuten hätäjarrutuksia. Ensi vuonna markkinoille tuleva Audi A8 on tiettävästi ensimmäinen 3-luokan robottiauto.

Berg Insight arvioi, että esimerkiksi hätäjarrutusjärjestelmän tuominen autoihin voisi oikeuttaa auton omistajan merkittäviin alennuksiin vakuutushinnoissa. Isompi haaste on edessä sitten, kun puhutaan 5-luoan täysin autonomisista autoista.

Mikä on esimerkiksi kuljettajan vastuu tilanteissa, joissa ajoneuvo huolehtii ajamisesta täysin itse? Eikö vastuu auton tekemistä virheistä tällöin kuulu autonvalmistajalle? Tai ADAS-ohjelmiston kehittäjälle, Berg Insight pohtii.

 
 

Tekoäly mullistaa seuraavaksi kuvantunnistuksen yrityskäytössä

Älykäs karttapalvelu, joka ohjaa kiertämään ruuhkat ja tietyöt, on meille jo itsestäänselvyys. Viime vuoden lopulla tekoälyn avulla toteutettu Google Translate -käännöspalvelun uudistus oli puolestaan huima loikka, jonka myötä suomenkielistenkin tekstien kääntäminen alkaa jo tuottaa hämmentävän laadukkaita lopputuloksia. Jopa reaaliaikainen kääntäminen suoraan korvakuulokkeisiin on nyt mahdollista.

Lue lisää...

Laadukas käyttöliittymä ja pitkä akunkesto – mahdoton yhtälö?

Myös puettaviin laitteiin halutaan näyttävä käyttöliittymä animaatioineen, mutta voiko sellaisen toteuttaa pienellä akulla varustetussa laitteessa? Toshiba Electronics Europen uudella TZ1200-prosessorilla se onnistuu.

Lue lisää...
 
ETN_fi It is too early for facial recognition, says Huawei. See https://t.co/Pxuuz2HAtD @HuaweiMobileFI
ETN_fi Internet of Things? Or Internet of Moving Things? See https://t.co/tZGo47BeC4 @mcubemems
ETN_fi Wifi-verkkojen WPA2-salaus murrettu. https://t.co/NO8bmrjyAp @viest_virasto
ETN_fi Huawei Mate 10 is not a smart phone. It is an intelligent machine. https://t.co/MbW3ec5Sje @HuaweiMobileFI
ETN_fi Huawei lanseeraa Mate 10- huippumallin Münchenissä. Kiinalaisvalmistajan ensimmäinen malli, joka hyödyntää paikalli… https://t.co/5RPybKzmd2
 
 

ny template