JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

Valmet Automotiven tehdas Uudessakaupungissa on jo Suomen suurin. 4000 työntekijää kokoonpanossa ja yli 600 robottia korien valmistuksessa. – Robotti on edellytys, että voimme ylipäätään olla tässä tuotannossa mukana, sanoo Valmet Automotiven toimitusjohtaja Ilpo Korhonen.

Uudessakaupungissa voidaan valmistaa yli satatuhatta autoa vuodessa. Tällainen volyymi merkitsee valtavaa logistiikkahaastetta. Joka päivä Uuteenkaupunkiin saapuu 150 rekkaa neljällä laivalla. – Käytännössä kaikki komponentit ja osat tuodaan ulkomailta, Korhonen kertoi.

A-sarjan Mercedes-Benz -auton tuotanto on Korhosen mukaan automatisoitu 90-prosenttisesti. GLC-maasturin kohdalla automaatioaste on vieläkin korkeampi, 98 prosenttia. – Maalauksessa on vain yksi työvaihe, jossa tarvitaan manuaalista työvoimaa, Korhonen sanoo viitaten korin katvealueiden maalaukseen.

Tehtaan kokoonpanolinjoilla on kuitenkin 1500 käsiparia rakentamassa uusia mersuja. Eikös robotit vie nämäkin työpaikat? – Ei. Käytännössä jokainen automme on tehty yksilöllisen tilauksen perusteella. Manuaalisen kokoonpanon osaaminen on avain joustavaan ja tehokkaaseen tuotantoon, Korhonen kehuu työväkeään.

Uudenkaupungin autotehdasta voi hyvin kutsua ihmeeksi. Tänä vuonna menee rikki viimevuotinen tuotantoennätys. Ensi vuonna tehdään uusi. Seuraavasta vuodesta kukaan ei uskalla vielä sanoa mitään. Mutta mitä Uudessakaupungissa tehdään?

- Keskitymme sähköautojen voimansiirtoon. Meistä ei tule ykkösosaajia auton verkottamisessa eikä robottiautoissa, mutta meidän pitää osata nämäkin alueet, jos aiomme suunnitella ja valmistaa tulevia autoja.

Robottiautoon Korhonen uskoo vankasti. – Viiden vuoden kuluttua teillämme liikkuu 5-tason robottiautoja. Niitä, jotka ajavat täysin itsenäisesti.

Nämä autot liikkuvat useimmin sähkövoimalla. Siksi Korhonen haluaa panostaa akkujen valmistukseen. Viime kuussa hän kertoi tuotannon laajentamisesta sähkötyökoneiden akkuihin. Isot volyymit tulevat kuitenkin sähköhenkilöautoista, joihin kaikki valmistajat ovat siirtymässä seuraavan viiden vuoden aikana.

 
 

Kustomoitu piiri on täydellinen teollisen internetin sovelluksiin

Teollisen internetin tai IIoT:n (Industrial Internet of Things) tarkoitus on hyvin yksinkertainen: tehdä tuotantolaitoksista mahdollisimman tehokkaita optimoimalla kaikki operaatiot, joihin kuuluvat tuotanto, materiaalien hallinta ja ylläpito.

Lue lisää...

Intelin korttitietokone – PC joka lähtöön?

Edelleen me kannamme mukanamme useampaa laitetta sen mukaan, mitä meidän tarvitsee tehdä. Entäpä jos pärjäisimme yhdellä ainoalla laitteella? Intelin Compute Cad -kortti voi olla sellainen.

Lue lisää...
 
ETN_fi The 1st ever official roaming groupcall between Finnish VIRVE and Nodnett of Norway. See https://t.co/WryGLaLGkq @erillisverkot
ETN_fi AI democratizes development, says @adhorn at #hacktalks. See https://t.co/AslQeZYSAV
ETN_fi Robots can´t do backflips, right? https://t.co/KtogoRB25R
ETN_fi Risto Siilasmaa of Nokia: Why you should study AI and Machine Learning and how I did it https://t.co/ifOQ9CtGn0
ETN_fi Electronics integrated in wooden panels? See https://t.co/9VcZEajv4l @TactoTek
 
 

ny template