JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Valmet Automotiven tehdas Uudessakaupungissa on jo Suomen suurin. 4000 työntekijää kokoonpanossa ja yli 600 robottia korien valmistuksessa. – Robotti on edellytys, että voimme ylipäätään olla tässä tuotannossa mukana, sanoo Valmet Automotiven toimitusjohtaja Ilpo Korhonen.

Uudessakaupungissa voidaan valmistaa yli satatuhatta autoa vuodessa. Tällainen volyymi merkitsee valtavaa logistiikkahaastetta. Joka päivä Uuteenkaupunkiin saapuu 150 rekkaa neljällä laivalla. – Käytännössä kaikki komponentit ja osat tuodaan ulkomailta, Korhonen kertoi.

A-sarjan Mercedes-Benz -auton tuotanto on Korhosen mukaan automatisoitu 90-prosenttisesti. GLC-maasturin kohdalla automaatioaste on vieläkin korkeampi, 98 prosenttia. – Maalauksessa on vain yksi työvaihe, jossa tarvitaan manuaalista työvoimaa, Korhonen sanoo viitaten korin katvealueiden maalaukseen.

Tehtaan kokoonpanolinjoilla on kuitenkin 1500 käsiparia rakentamassa uusia mersuja. Eikös robotit vie nämäkin työpaikat? – Ei. Käytännössä jokainen automme on tehty yksilöllisen tilauksen perusteella. Manuaalisen kokoonpanon osaaminen on avain joustavaan ja tehokkaaseen tuotantoon, Korhonen kehuu työväkeään.

Uudenkaupungin autotehdasta voi hyvin kutsua ihmeeksi. Tänä vuonna menee rikki viimevuotinen tuotantoennätys. Ensi vuonna tehdään uusi. Seuraavasta vuodesta kukaan ei uskalla vielä sanoa mitään. Mutta mitä Uudessakaupungissa tehdään?

- Keskitymme sähköautojen voimansiirtoon. Meistä ei tule ykkösosaajia auton verkottamisessa eikä robottiautoissa, mutta meidän pitää osata nämäkin alueet, jos aiomme suunnitella ja valmistaa tulevia autoja.

Robottiautoon Korhonen uskoo vankasti. – Viiden vuoden kuluttua teillämme liikkuu 5-tason robottiautoja. Niitä, jotka ajavat täysin itsenäisesti.

Nämä autot liikkuvat useimmin sähkövoimalla. Siksi Korhonen haluaa panostaa akkujen valmistukseen. Viime kuussa hän kertoi tuotannon laajentamisesta sähkötyökoneiden akkuihin. Isot volyymit tulevat kuitenkin sähköhenkilöautoista, joihin kaikki valmistajat ovat siirtymässä seuraavan viiden vuoden aikana.

 
 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Teollisella internetillä vauhtia MRO-prosesseihin

Teollista internetiä (IIoT) käyttämällä voidaan parantaa ei-tuotannollisiin hankintoihin liittyviä MRO-prosesseja (Maintenance, Repair, Operating) eurooppalaisen Teollisuus 4.0 -ohjelman määrittämissä raameissa. Artikkelissa luodaan katsaus eräisiin IIoT-teknologioihin ja sovelluksiin, jotka ovat avainasemassa tässä murroksessa. (Artikkelin 1-osa ilmestyi marraskuussa.)

Lue lisää...
 
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2
ETN_fi Ensimmäinen AVR-pohjainen Arduino-kortti. Lisätietoja Mouserilta. https://t.co/7yazvkOkV1
 
 

ny template