JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Vaihtelevat tuuli- ja aurinkosähkö tarvitsevat tuekseen edullista akkutekniikkaa. Esimerkiksi sveitsiläisten Empan ja ETH Zürichin tutkijat ovat etsineet lupaavia vaihtoehtoja litiumioniakuille. Maksym Kovalenkon tutkimusryhmän kunnianhimoinen tavoite on tehdä akku maapallon yleisimmistä alkuaineista - kuten magnesiumista tai alumiinista.

Nämä metallit tarjoavat korkean turvallisuustason, vaikka anodi olisi valmistettu puhtaasta metallista. Tämä tarjoaa myös mahdollisuuden valmistaa akut hyvin yksinkertaisella ja edullisella tavalla.

Tutkijoiden akkuratkaisussa käytetään suuria mutta kevyitä metallittomia orgaanisia anioneja. Nämä anionit ovat paitsi suuria, niillä on myös vastakkainen varaus kuin litiumkationeilla. Ongelman ratkaisuksi ryhmä tekikin anodin sijasta katodin grafiitista joiden kerrosten väliin kookkaat anionit sopivat ja anodi tehtiin metallista.

Sopivaa grafiittia etsittäessä huomattiin, että teräksentuotannossa syntyvä jätegrafiitti on erinomainen katodimateriaali. Myös anodissa voidaan hyödyntää romumetalleja, mikä tekee akusta erittäin kustannustehokkaan. Tutkijoiden mukaan heidän alumiinikloridi-grafiittikatodiakku voi kestää vuosikymmeniä arkipäivän kotitalouskäytössä.

MIT:n tutkijat ovat kehittäneet puolestaan "ilmaa hengittävän" akun, joka voi varastoida sähköä hyvin pitkään, noin viidesosalla nykyisten tekniikoiden hinnasta, minimaalisilla rajoituksilla ja nollapäästöillä.

Kehitetyn ladattavan virtausakun anodissa käytetään halpaa ja runsasta rikkiä, joka on liuennut veteen. Katodilla oleva ilmastettu nestemäinen suolaliuos ottaa ja vapauttaa jatkuvasti happea, mikä tasapainottaa varausta, kun ionit sukkuloivat elektrodien välillä.

Katodiin virtaava happi saa anodin purkamaan elektroneja ulkoiseen piiriin. Happi, joka virtaa ulos, lähettää elektroneja takaisin anodiin, varaamalla akun. Koska akku käyttää erittäin edullisia materiaaleja, sen kemialliset kustannukset ovat yksi alhaisimmista kaikista ladattavasta akusta. Sen energiatiheys on pienempi kuin nykypäivän litiumioniakuilla mutta yli 500 kertaa suurempi kuin pumpattavan vesivoimavaraston.

Veijo Hänninen

Nanobittejä 16.10.2017

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template