JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Robottiauto vaatii erittäin tarkkaa paikannusta. Käytännössä pelkän satelliittivastaanottimen kanssa ei päästä vaadittuun tarkkuuteen, vaan se vaatii mobiiliyhteyden kautta tulevaa korjausdataa. Se taas on mahdollista jo ensi vuonna, kertoo sveitsiläisen u-Bloxin paikannustuotteiden strategioista vastaava Thomas Nigg.

Jo nyt on mahdollista paikantaa laitteita sentin tarkkuudella, mutta se edellyttää kalliita vastaanottimia, jotka eivät ole käytännöllisiä massamarkkinoiden kannalta. Thomas Niggin mukaan senttimetripaikannuksesta tulee kuluttajalaitteissakin tavallista vuoteen 2025 mennessä.

Paikkatietoa on aina parannettu poistamalla signaalista virhelähteitä. Tällaisia ovat satelliitin kiertoradan virhe, satelliitin kellosignaalin virhe sekä ionosfäärin ja troposfäärin aiheuttamat vääristymät. Jotta päästään senttitarkkuuteen – puhutaan HPG-tekniikasta, high precision GNSS – pitää vielä korjata signaalipoluista johtuva virhe vastaanottimessa.

HPG-vastaanottimet käyttävät signaalia usealta taajuudelta – käytännössä kahdelta – tulevaa signaalia, jota käsittelemällä päästään senttiluokan tarkkuuteen. Tämä voidaan tehdä OSR-tekniikalla (observation space representation) jossa korjattu signaali lähetetään maa-asemasta päätelaitteeseen tai esimerkiksi ajoneuvoon.

Robottiautoissa ainoa vaihtoehto on kuitenkin SSR-tekniikka (state space representation), jossa käytetään kaksitaajuusvastaanotinta. Siinä mobiiliyhteydellä tuodaan laitteeseen korjaussignaali, joka perustuu 20-30 kilometrin etäisyydellä sijaitsevien maa-asemien tuottamaan laskentaan. Tämä korjaa satelliittista tulevaa paikkatietoa.

Korjausdatan tuottaa elokuussa perustettu Sapcorda, jonka tuottama data tulee olemaan kaikkien laite- ja vastaanotinvalmistajien käytössä vuosimaksua vastaan. Vastaanottimen täytyy tietysti olla kaksitaajuinen, ja Thomas Niggin mukaan u-Bloxilta tällainen on tulossa ensi vuoden puolella.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tulevien robottiautojen sijainti voidaan paikantaa kymmenien senttien tarkkuudella. Nykyisillä yksitaajuusvastaanottimilla paikkatieto heittelee 5 metrin säteellä, mikä ei robottiautoille riitä. Testeissä HPG-tekniikalla on päästy kymmenien senttien tarkkuuteen kaupunkioloissa, Thomas Nigg kertoo.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi The 1st ever ETNdigi is out! Ensimmäinen ETNdigi ilmestyi – lue vankka paketti IoT-tekniikasta https://t.co/AeNPCRgufC
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
 
 

ny template