JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Jo ensi vuonna tulevat markkinoille ensimmäiset henkilöautot, joissa sivu- ja taustapeilit on korvattu kameroilla. ON Semiconductor on nyt lanseerannut CMOS-kuvapiirien sarjan, jolla tämä iso muutos onnistuu. Hayabusa-perheen 1-5 megapikselin kennot ovat tähän asti suorituskykyisimpiä autojen kameroita.

ON Semillä autokamerapiirien tuotemarkkinoinnista vastaava Bahman Hadji kertoi, että Haybusa-perhe vastaa kovimpiin autokameroiden haasteisiin. Kennojen pikselien latauskapasiteetti on satatuhatta elektronia, millä kuva voidaan valottaa niin, että hämärätkin kohdat erottuvat ilman, että kirkkaat kohdat ylivalottuvat eli ”palavat puhki”.

Lisäksi taustavalaistujen pikselien dynamiikka-alue on niin leveä, että sillä päästään eroon esimerkiksi ledivalojen häiritsevästä vilkunnasta. Autojen leditakavalot usein vilkkuvat jopa sadan hertsin nopeudella. Ihmissilmä ei tätä erota, mutta kameroille välkyntä on häiritsevää, sillä esimerkiksi tulevissa robottiautoissa se voidaan tulkita hälytysajoneuvoksi.

Hayabusa-kennojen pikselitekniikka on sama, jota ON Semi on toimittanut uusimpiin digitaalisiin elokuvakameroihin. Tarvitaan siis käytännössä Hollywood-tekniikkaa, että auton sivupeileistä päästään eroon.

Anturi kuvaa näkymäänsä 120 desibelin dynamiikalla. HDR-kuvan raakadata on 24-bittistä, mutta ON Semi pakkaa sitä häviöttä niin, että auton ECU-yksikköön lähtee 12-bittinen signaali. Tämä mahdollistaa edullisempien, yhteen gigabittiin reitattujen LVDS-johtimien käytön kuvasignaalin siirrossa.

Ensimmäisenä Hayabusa-sarjaan tuotiin 2,6 megapikselin AR0233-kenno, mutta muut tarkkuudet tulevat tarjolle jo lähitulevaisuudessa. Bahman Hadjin mukaan jokaisen kuvakehyksen (frame) mukana ECU-yksikölle lähtee myös turvamekanismi, joka tarkistaa reaaliajassa kuvan oikeellisuuden.

- Kamerasta tulee auton silmät ja me kehitämme ratkaisuja, jotka näkevät ihmistä paremmin, Hadji kehui.

Peilittömien autojen tulo maanteille tulee tapahtumaan asteittain, sillä eri markkinoilla on erilaisia regulaatioita, jotka määrittävät peilien tai niitä korvaavan tekniikan toteutusta. Kameroiden määrä autossa tulee joka tapauksessa räjähtämään.

- Tällä hetkellä myytävissä autoissa on keksimäärin yksi kamera. 360 asteen kamerajärjestelmät, peilien korvaaminen ja sisätilakameroiden tulo tarkoittaa, että uusissa autoissa on muutaman vuoden kuluessa reilusti toistakymmentä kameraa.

Tämä sopii tietysti hyvin ON Semille, jolla on hallussaan jopa 70 prosenttia autojen CMOS-kamerokennojen markkinoista. 

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template