JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

Jo ensi vuonna tulevat markkinoille ensimmäiset henkilöautot, joissa sivu- ja taustapeilit on korvattu kameroilla. ON Semiconductor on nyt lanseerannut CMOS-kuvapiirien sarjan, jolla tämä iso muutos onnistuu. Hayabusa-perheen 1-5 megapikselin kennot ovat tähän asti suorituskykyisimpiä autojen kameroita.

ON Semillä autokamerapiirien tuotemarkkinoinnista vastaava Bahman Hadji kertoi, että Haybusa-perhe vastaa kovimpiin autokameroiden haasteisiin. Kennojen pikselien latauskapasiteetti on satatuhatta elektronia, millä kuva voidaan valottaa niin, että hämärätkin kohdat erottuvat ilman, että kirkkaat kohdat ylivalottuvat eli ”palavat puhki”.

Lisäksi taustavalaistujen pikselien dynamiikka-alue on niin leveä, että sillä päästään eroon esimerkiksi ledivalojen häiritsevästä vilkunnasta. Autojen leditakavalot usein vilkkuvat jopa sadan hertsin nopeudella. Ihmissilmä ei tätä erota, mutta kameroille välkyntä on häiritsevää, sillä esimerkiksi tulevissa robottiautoissa se voidaan tulkita hälytysajoneuvoksi.

Hayabusa-kennojen pikselitekniikka on sama, jota ON Semi on toimittanut uusimpiin digitaalisiin elokuvakameroihin. Tarvitaan siis käytännössä Hollywood-tekniikkaa, että auton sivupeileistä päästään eroon.

Anturi kuvaa näkymäänsä 120 desibelin dynamiikalla. HDR-kuvan raakadata on 24-bittistä, mutta ON Semi pakkaa sitä häviöttä niin, että auton ECU-yksikköön lähtee 12-bittinen signaali. Tämä mahdollistaa edullisempien, yhteen gigabittiin reitattujen LVDS-johtimien käytön kuvasignaalin siirrossa.

Ensimmäisenä Hayabusa-sarjaan tuotiin 2,6 megapikselin AR0233-kenno, mutta muut tarkkuudet tulevat tarjolle jo lähitulevaisuudessa. Bahman Hadjin mukaan jokaisen kuvakehyksen (frame) mukana ECU-yksikölle lähtee myös turvamekanismi, joka tarkistaa reaaliajassa kuvan oikeellisuuden.

- Kamerasta tulee auton silmät ja me kehitämme ratkaisuja, jotka näkevät ihmistä paremmin, Hadji kehui.

Peilittömien autojen tulo maanteille tulee tapahtumaan asteittain, sillä eri markkinoilla on erilaisia regulaatioita, jotka määrittävät peilien tai niitä korvaavan tekniikan toteutusta. Kameroiden määrä autossa tulee joka tapauksessa räjähtämään.

- Tällä hetkellä myytävissä autoissa on keksimäärin yksi kamera. 360 asteen kamerajärjestelmät, peilien korvaaminen ja sisätilakameroiden tulo tarkoittaa, että uusissa autoissa on muutaman vuoden kuluessa reilusti toistakymmentä kameraa.

Tämä sopii tietysti hyvin ON Semille, jolla on hallussaan jopa 70 prosenttia autojen CMOS-kamerokennojen markkinoista. 

 
 

Kustomoitu piiri on täydellinen teollisen internetin sovelluksiin

Teollisen internetin tai IIoT:n (Industrial Internet of Things) tarkoitus on hyvin yksinkertainen: tehdä tuotantolaitoksista mahdollisimman tehokkaita optimoimalla kaikki operaatiot, joihin kuuluvat tuotanto, materiaalien hallinta ja ylläpito.

Lue lisää...

Mobiililaitteiden jännitenotkahdukset voidaan estää

Buck-boost-muuntimen hyödyntäminen esiregulaattorina mobiililaitteessa tarjoaa vakaasti säädetyn väyläjännitteen alijärjestelmien käyttöön. Esiregulaattori estää hetkelliset jännitenotkahdukset, kun akun napajännitteessä esiintyy vaihtelevan kuormavirran aiheuttamia jännitepudotuksia. Samalla se tarjoaa koko järjestelmälle entistä korkeamman hyötysuhteen.

Lue lisää...
 
ETN_fi Robots can´t do backflips, right? https://t.co/KtogoRB25R
ETN_fi Risto Siilasmaa of Nokia: Why you should study AI and Machine Learning and how I did it https://t.co/ifOQ9CtGn0
ETN_fi Electronics integrated in wooden panels? See https://t.co/9VcZEajv4l @TactoTek
ETN_fi 60% of iPhone X users feel that Face ID is better than Touch ID. Have you found Face ID to be an adequate successor… https://t.co/I2Lkl2dHVV
ETN_fi AI-puhelin tulee jatkuvasti älykkäämmäksi. See https://t.co/8D1pMumaYH @HuaweiMobileFI
 
 

ny template