JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Jo ensi vuonna tulevat markkinoille ensimmäiset henkilöautot, joissa sivu- ja taustapeilit on korvattu kameroilla. ON Semiconductor on nyt lanseerannut CMOS-kuvapiirien sarjan, jolla tämä iso muutos onnistuu. Hayabusa-perheen 1-5 megapikselin kennot ovat tähän asti suorituskykyisimpiä autojen kameroita.

ON Semillä autokamerapiirien tuotemarkkinoinnista vastaava Bahman Hadji kertoi, että Haybusa-perhe vastaa kovimpiin autokameroiden haasteisiin. Kennojen pikselien latauskapasiteetti on satatuhatta elektronia, millä kuva voidaan valottaa niin, että hämärätkin kohdat erottuvat ilman, että kirkkaat kohdat ylivalottuvat eli ”palavat puhki”.

Lisäksi taustavalaistujen pikselien dynamiikka-alue on niin leveä, että sillä päästään eroon esimerkiksi ledivalojen häiritsevästä vilkunnasta. Autojen leditakavalot usein vilkkuvat jopa sadan hertsin nopeudella. Ihmissilmä ei tätä erota, mutta kameroille välkyntä on häiritsevää, sillä esimerkiksi tulevissa robottiautoissa se voidaan tulkita hälytysajoneuvoksi.

Hayabusa-kennojen pikselitekniikka on sama, jota ON Semi on toimittanut uusimpiin digitaalisiin elokuvakameroihin. Tarvitaan siis käytännössä Hollywood-tekniikkaa, että auton sivupeileistä päästään eroon.

Anturi kuvaa näkymäänsä 120 desibelin dynamiikalla. HDR-kuvan raakadata on 24-bittistä, mutta ON Semi pakkaa sitä häviöttä niin, että auton ECU-yksikköön lähtee 12-bittinen signaali. Tämä mahdollistaa edullisempien, yhteen gigabittiin reitattujen LVDS-johtimien käytön kuvasignaalin siirrossa.

Ensimmäisenä Hayabusa-sarjaan tuotiin 2,6 megapikselin AR0233-kenno, mutta muut tarkkuudet tulevat tarjolle jo lähitulevaisuudessa. Bahman Hadjin mukaan jokaisen kuvakehyksen (frame) mukana ECU-yksikölle lähtee myös turvamekanismi, joka tarkistaa reaaliajassa kuvan oikeellisuuden.

- Kamerasta tulee auton silmät ja me kehitämme ratkaisuja, jotka näkevät ihmistä paremmin, Hadji kehui.

Peilittömien autojen tulo maanteille tulee tapahtumaan asteittain, sillä eri markkinoilla on erilaisia regulaatioita, jotka määrittävät peilien tai niitä korvaavan tekniikan toteutusta. Kameroiden määrä autossa tulee joka tapauksessa räjähtämään.

- Tällä hetkellä myytävissä autoissa on keksimäärin yksi kamera. 360 asteen kamerajärjestelmät, peilien korvaaminen ja sisätilakameroiden tulo tarkoittaa, että uusissa autoissa on muutaman vuoden kuluessa reilusti toistakymmentä kameraa.

Tämä sopii tietysti hyvin ON Semille, jolla on hallussaan jopa 70 prosenttia autojen CMOS-kamerokennojen markkinoista. 

 
 

LTE-mikroverkot tuovat yhteydet jopa kaivokseen

Erityisesti teollisuuden tarpeisiin sopivat LTE-mikroverkot ovat vähitellen siirtymässä pilottikohteista tuotantokäyttöön. Teknologia tarjoaa teollisuudelle uudenlaisia mahdollisuuksia, hyvää käytettävyyttä ja vahvaa tietoturvaa.

Lue lisää...

Koko järjestelmää voidaan simuloida kerralla

Simulointi on perusedellytys monimutkaisen järjestelmän onnistuneelle suunnittelulle, kehittämiselle ja testaamiselle. Yhdistämällä Wind Riverin Simicsin kaltainen tietokoneen simulointiohjelmisto fyysisen järjestelmän ja ympäristön simulaatioon voidaan koko järjestelmän kattavia testejä ajaa täysin automaattisesti niin usein kuin halutaan.

Lue lisää...
 
ETN_fi Thaimaan luolapelastusoperaatiossa käytettiin MaxMesh-verkkotekniikkaa, joka perustui Analog Devicesin AD9364-piire… https://t.co/eVFbYcblRg
ETN_fi Älä käytä verkkopankkia julkisilla laitteilla tai wifillä! https://t.co/oghm4QvzPj
ETN_fi Tämän takia Linux ei valtaa työpöytiä https://t.co/GmLMkZ7C1q
ETN_fi The 1st ever ETNdigi is out! Ensimmäinen ETNdigi ilmestyi – lue vankka paketti IoT-tekniikasta https://t.co/AeNPCRgufC
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
 
 

ny template