JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Cinia Oy on lähtenyt liikenne- ja viestintäministeriön aloitteesta toteuttamaan Arctic Connect -hanketta, jossa selvitetään mahdollisuudet rakentaa Koillisväylän kautta Euroopan ja Aasian välille digitaalinen silta. Tavoitteena on kuuden kuituparin 18 tuhatta kilometriä pitkä yhteys, jota pitkin data kulkee 60 terabitin sekuntinopeudella.

Nyt Rovaniemen ja Oulun kaupungit, Kainuun maakunta sekä paikalliset yritykset ovat sitoutuneet Koillisväylän datakaapelin reittisuunnitteluun. Alueen kautta kulkevan kansainvälisen tietoliikenneyhteyden avulla alueet tavoittelevat uutta dataliiketoimintaa ja työpaikkoja.

Arctic Connect -hanke on osa Arktisen Neuvoston tavoitteiden mukaista yhteyksien parantamista arktisilla alueilla. Cinia on jo aiemmin suunnitellut ja toteuttanut nopean ja kyberturvallisen C-Lion1-merikaapeliyhteyden Suomesta Saksaan. Nyt yhtiö selvittää Koillisväylän datakaapelia varten Etelä-Suomesta Kirkkoniemeen ja Murmanskiin suunniteltujen valokuituyhteyksien tämänhetkisen saatavuuden ja lisärakentamistarpeet.

- Toteutuessaan Koillisväylän datakaapeliyhteys pyöräyttää käsitykset keskuksista ja periferiasta ympäri. Norjan Kirkkoniemestä tulisi dataliikenteen uusi Marseille maihinnousupaikkana, jolloin sekä Lappi että Kainuu olisivat lähimpinä kansainvälisiä markkinoita, kiteyttää toimitusjohtaja Juha Seppälä Rovaniemen kehitys Oy:stä.

Arctic Connect -hanke on mittakaavaltaan erittäin laaja. Toteutuessaan Arctic Connect -hanke yhdistäisi kolme maanosaa, joiden vaikutusalueella asuu noin 85 prosenttia maailman väestöstä. Suomen liikenne- ja viestintäministeriön marraskuussa 2016 julkaisema selvitys osoitti, että Japani, Kiina, Ruotsi, Suomi, EU sekä Venäjä pitävät hanketta tarpeellisena ja hyödyllisenä. Arctic Connect -hankeyhtiön tarkoitus on selvittää edellytykset Koillisväylän merikaapeliyhteyden rakentamiselle, teettää vaadittavat ympäristötutkimukset ja luvitusvalmistelut sekä pyytää urakointitarjoukset, joiden perusteella tuleva hanke voidaan tarkemmin budjetoida ja suunnitella.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template