JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Wienin teknisen yliopiston tutkijat ovat yhdessä Danube University Kremsin kanssa kehittäneet uudenlaisen anturin mittaamaan sähkökenttien vahvuutta. Se on kooltaan paljon pienempi, rakenteeltaan yksinkertaisempi ja se on lisäksi vähemmän altis vääristymälle kuin vertailukelpoiset laitteet.

Sähköisten kenttien tarkka mittaaminen on tärkeää useissa sovelluksissa, kuten sääennusteissa, teollisuuskoneiden prosessien hallinnassa tai suurjänniteverkossa työskentelevien henkilöiden turvallisuuden varmistamisessa.

Sähkökentän vahvuuden mittaamiseen tällä hetkellä käytettävillä laitteilla on merkittäviä haittoja. Laitteet esimerkiksi sisältävät osia, jotka tulevat sähköisesti varautuneiksi. Lisäksi johtokykyiset metalliset komponentit voivat merkittävästi muuttaa mitattavaa aluetta ja tällaiset laitteet ovat myös yleensä suhteettoman epäkäytännöllisiä ja vaikeita kuljettaa.

Tutkimusryhmän nyt kehittämä piipohjainen anturi perustuu mikroelektromekaaniseen järjestelmään (MEMS). Sen suurena etuna on se, ettei se vääristä mitattavaa sähköistä kenttää. Anturi sisältää pienen ristikkomaisen jousikiinnitteisiin piirakenteen. Kun pii altistetaan sähkökentälle, piikiteisiin kohdistuu voima, jolloin jousi painuu kasaan tai laajenee hieman.

Nämä pienet liikkeet tehdään näkyväksi optisella ratkaisulla jossa kiinteän ja liikkuvan ristikon välinen muutos tuottaa valomäärän, josta sähkökentän voimakkuus voidaan laskea sopivasti kalibroidulla rakenteella.

Uusi piianturi ei mittaa sähkökentän suuntaa, vaan sen voimakkuutta. Tätä ensimmäisen kehitysvaiheen anturia voidaan käyttää aloilla, joiden taajuus on alle yksi kilohertsi ja sillä pystyy mittaamaan luotettavasti sähkökenttiä alle 200 voltin per metriä kohden.

Veijo Hänninen
Nanobittejä 1.2.2018

 
 

ETNtv

Watch ECF18 videos

 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Ajoneuvoista voidaan tehdä tietoturvallisia

Tulevaisuudessa V2I- (vehicle to infrastructure) ja V2V-yhteydet (vehicle to vehicle) saavat rinnalleen V2X-tietoliikenteen (vehicle to everything). Kyse on miljardin dollarin markkinoista, joka kiinnostaa kuluttajaakin yhä enemmän. Yksi tavoite V2X-yhteyksissä on vähentää onnettomuuksia informaation vaihdon avulla.

Lue lisää...

LATEST NEWS

 

NEWSFLASH

 
ETN_fi The next Linux kernel will be called 5.0. See https://t.co/w0D75j9wCI and https://t.co/HkrVCuyfST
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2