JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Robottiautot ovat taas otsikoissa, kun Überin robottitaksi ajoi naisen päälle Arizonassa. Autojen kehittäminen täysin luotettavaksi vaatisi jopa satojen miljardien kilometrien testiajoa, mikä voi viedä vuosikymmeniä. Tähän ei tietenkään ole mahdollisuutta. Siemens onneksi helpottaa kehitystä uudella simulointitekniikallaan.

Siemens esitteli uuden ratkaisunsa San Diegossa järjestetyssä Innovation Day -tapahtumassaan. Ratkaisu perustuu yhtiön tuoreiden yritysostojen eli Mentor Graphicsin ja TASS Internationalin tekniikoiden yhdistämiseen.

Mentorin DRS360-alusta on noin vuosi sitten julkistettu autonomisten autjoen kehitysalusta, jolla voidaan kehittää eri anturijärjestelmistä tulevien signaalien yhteiskäyttöä eli ns. anturifuusiota. Alustalla kehitetään keskusyksikköjä, joissa anturifuusio prosessoidaan.

TASS:n Prescan on puolestaan ADAS-järjestelmien simulointiympäristö. Työkalua voidaan käyttää mallipohjaiseen ADAS-keskusyksikön suunnitteluun.

Nyt työkalut on yhdistetty Siemensin SimCenter-salkussa. Ratkaisun avulla on mahdollista nopeuttaa robottiautojen edellyttämää anturifuusion kehitystä, kun simuloinnilla päästään samaan lopputulokseen kuin fyysisillä protoilla ja pitkään kestävillä kenttätesteillä. Eniten etua tulee anturifuusion algoritmien kehityksen automatisoinnista.

Kehitysprosessissa PreScanin simuloitu tutka-, LiDAR- ja kamera-anturidata syötetään Mentorin DRS360-alustaan, jossa se yhdistetään reaaliajassa ajoneuvon suuriresoluutioiseen malliin ja ajo-olosuhteisiin. Näin voidaan ohjelmistolla testata utujen algoritmien toimintakykyä erilaisissa tilanteissa kuten hahmojen tunnistamisessa ja ajokäytännöissä eri tilanteissa.

Simulointi ei tietenkään voi korvata tosimaailman testejä maanteillä, mutta algoritmien kehitystä se voi nopeuttaa merkittävästi. Siemens aikoo tuoda robottiautojen simulointiratkaisunsa autonvalmistajien käyttöön vuoden kolmannen neljänneksen aikana.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
ETN_fi How Secure is my IoT? Etteplan CTO Jaakko Ala-Paavola at Embedded Conference Finland 2018. https://t.co/xHInjZJqPshttps://t.co/h671lU8gv1
 
 

ny template