JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

National Renewable Energy Laboratory (NREL) tutkijat ovat löytäneet uuden lähestymistavan vedettömän magnesium-metalliakun kehittämiseksi. Tutkijoiden kehittämä menetelmä mahdollistaa magnesiummetallin käänteisen kemian korroosioimattomassa karbonaattipohjaisessa elektrolyytissä. Ideaa on myös testattu protokennostossa.

- Hallitseva litium-ioni-akkutekniikka lähestyy suurinta mahdollista energiaa, joka siihen voidaan varastoida tilavuuden suhteen. Nyt tehty havainto tarjoaa uuden keinon magnesiumakkujen suunnittelulle, toteavat tutkijat tutkimuslaitoksensa tiedotteessa.

Magnesiumakut sisältävät teoreettisesti lähes kaksi kertaa enemmän energiaa kuin litiumioniakut. Aiemmissa tutkimuksissa on havaittu kemiallisten reaktioiden aiheuttamia muodostumia, jotka estävät akun latautumisen.

Yrittäessään voittaa nämä esteet tutkijat kehittivät polyakryylinitriilin ja magnesiumionien suolasta keinotekoisen kiinteän interfaasielektrolyytin, joka suojeli magnesium-anodin pintaa. Tämä suojaus paransi merkittävästi anodin suorityuskykyä.

Tutkijat kokosivat prototyyppikennoja todistamaan keinotekoisen elektrolyytin kestävyyden ja saivat lupaavia tuloksia. Suojattu anodikenno mahdollisti käänteisen Mg-kemian karbonaattielektrolyytissä. Tätä ilmiötä ei ole aiemmin koskaan osoitettu.

Kenno tuotti myös enemmän energiaa kuin prototyyppi ilman suojaa. Näin kävi toistuvien syklien jatkuessa. Lisäksi ryhmä on osoittanut magnesiummetalliakun ladattavuuden, oka lupaa ratkaisun anodin ja elektrolyytin yhteensopimattomuuden ratkaisemiseksi näissä akuissa.

Veijo Hänninen
Nanobittejä 10.4.2018

 
 

LTE-mikroverkot tuovat yhteydet jopa kaivokseen

Erityisesti teollisuuden tarpeisiin sopivat LTE-mikroverkot ovat vähitellen siirtymässä pilottikohteista tuotantokäyttöön. Teknologia tarjoaa teollisuudelle uudenlaisia mahdollisuuksia, hyvää käytettävyyttä ja vahvaa tietoturvaa.

Lue lisää...

Moniydinsuorittimet tulevat lentokoneisiin

Ilmailun turvakriittisissä ohjausjärjestelmissä on aiemmin pitäydytty perinteisiin yhden ytimen prosessoriratkaisuihin. Nyt ilmailualallakin aletaan yleistä kehitystä seuraten siirtyä moniytimisiin suoritinarkkitehtuureihin.

Lue lisää...
 
ETN_fi Älä käytä verkkopankkia julkisilla laitteilla tai wifillä! https://t.co/oghm4QvzPj
ETN_fi Tämän takia Linux ei valtaa työpöytiä https://t.co/GmLMkZ7C1q
ETN_fi The 1st ever ETNdigi is out! Ensimmäinen ETNdigi ilmestyi – lue vankka paketti IoT-tekniikasta https://t.co/AeNPCRgufC
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
 
 

ny template