JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Helsingissä alkaa tästä keväästä eteenpäin ennätysmäärä robottibussiliikennettä. Kevään ensimmäinen robottibussi alkaa liikennöidä Suvilahdessa tästä päivästä alkaen.

Metropolia ammattikorkeakoulun, Forum Virium Helsingin ja muiden yhteistyökumppaneiden SOHJOA-hankkeen bussin reitti kulkee Suvilahden portilta Stadin panimon kautta Sörnäisten rantatielle. Ympäristö on dynaaminen, robottibussi ajaa autojen seassa ja kapeilla kujilla, ilman selkeitä tieliikenteen ajolinjoja. 

Koeajojen aikana tehdään myös matkustajille käyttäjäkyselyitä. Niiden avulla on tarkoitus selvittää, miten helsinkiläiset kokevat robottibussit ja automaattiliikenteen.

Suvilahden robottibussin lisäksi toinen robottibussilinja alkaa ajaa Kivikossa alkukesästä lähtien. Helsingin kaupunki on ostanut ensimmäisen oman robottibussinsa, jota operoidaan ja testataan Kivikossa vakituisena reittinä. Kyseinen Helsinki RobobusLine on ensimmäinen pitkäkestoinen, vakituisen reitin robottibussikokeilu Helsingissä. Se on osa vähäpäästöistä kaupunkielämää, asumista ja liikkumisratkaisuja edistävää mySMARTLife-hanketta. Kivikossa kokeillaan lähiöympäristöä, jossa reitti palvelee Kehä I:n varresta hiihtohallille ja frisbee-radalle kulkevia.

Kolmanneksi Sohjoa Baltic -hanke käynnistää alkusyksystä robottibussiajot pääkaupunkiseudulla. Hanke tuo robottibussit Itämeren ympärysvaltioihin osaksi älyliikenteen ja vähäpäästöisemmän joukkoliikennöinnin kokeiluja.

Lisäksi vuosina 2018–2020 Helsinkiin luodaan robottibussilinja osaksi joukkoliikenteen järjestelmää ensimmäistä kertaa. Linja tulee Pasilan ja Kalasataman akselille. Kokeilun tuottaa Forum Virium Helsingin FABULOS-hanke.

Robottibusseja ajetaan Suvilahdessa tästä päivästä alkaen arkipäivisin kello 10-17 välillä. Ilmaista bussikyytiä voivat tulla testaamaan kaikki halukkaat. Tarkat aikataulut ja säästä johtuvat poikkeukset löytyvät Twitterissä (@automatedbusFI).

 

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template