JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

CDNLive, München – Data korvaa öljyn uuden maailman tärkeimpänä valuuttana. Tämä näkyy tällä hetkellä selkeimmin autoissa, sillä useissa premiun-luokan uusissa malleissa on jo nyt toistasataa mikropiiriä. – Pian autoissa voi olla jopa tuhat prosessoria, visioi EDA-taloa Cadence Design Systemsin verifiointituotteiden ryhmästä vastaava johtaja Paul Cunningham yhtiön kehittäjätapaamisessa tänään.

Selvimmin kehitys näkyy tietysti robottiautoissa, mutta myös erilaisten kuljettajaa avustavien ADAS-järjestelmien nopeana yleistymisenä. – Jo nyt ADAS-järjestelmät laskevat 24 biljoonaa eli 24 tuhatta miljardia operaatio joka sekunti, Cunningham muistutti. Ja määrä kasvaa lähes eksponentiaalisesti.

Elektroniikan määrä kasvaa autoissa koko ajan. Cadencella tunnetaan hyvin, mistä elektroniikan ongelmat johtuvat. 80-95 prosenttia komponenttien pettämisestä liittyy analogia- ja sekasignaalipiireihin. Tehoelektroniikan ongelmat liittyvät juotoksiin tai bondauksissa käytettyjen johtimien irtoamiseen lämmön takia.

Cadence onkin kehittänyt simulointityökaluja, joiden avulla komponenttien luotettavuutta voidaan parantaa. Uusi tuote on nimeltään Legato Reliability Solution, jolla voidaan simuloida komponentin luotettavuutta koko elinkaaren ajan. Työkaluun sisältyy sähkötermoinen simulointi, joka arvioi lämmön vaikutuksia komponentin osiin ja toimintaan. Advanced Aging Analysis -työkalu puolestaan analysoi sitä, miten piirin toiminta muuttuu sen ikääntyessä.

Tavoite on hyvin yksinkertainen: autojen komponentit täytyy testata ja verifioida täydellisesti, sillä niiden pettäessä menetetään ihmishenkiä. Asian toinen puoli on se, että verifiointi on mahdotonta.

- Verifiointi on kuin virus. Koskaan ei ole valmis, aina on jotakin mitä pitää testata. Kuinka testata enemmän vähemmillä resursseilla, tähän kysymykseen meidän on vastattava, Cunningham korosti.

 
 

LTE-mikroverkot tuovat yhteydet jopa kaivokseen

Erityisesti teollisuuden tarpeisiin sopivat LTE-mikroverkot ovat vähitellen siirtymässä pilottikohteista tuotantokäyttöön. Teknologia tarjoaa teollisuudelle uudenlaisia mahdollisuuksia, hyvää käytettävyyttä ja vahvaa tietoturvaa.

Lue lisää...

Moniydinsuorittimet tulevat lentokoneisiin

Ilmailun turvakriittisissä ohjausjärjestelmissä on aiemmin pitäydytty perinteisiin yhden ytimen prosessoriratkaisuihin. Nyt ilmailualallakin aletaan yleistä kehitystä seuraten siirtyä moniytimisiin suoritinarkkitehtuureihin.

Lue lisää...
 
ETN_fi Älä käytä verkkopankkia julkisilla laitteilla tai wifillä! https://t.co/oghm4QvzPj
20hreplyretweetfavorite
ETN_fi Tämän takia Linux ei valtaa työpöytiä https://t.co/GmLMkZ7C1q
20hreplyretweetfavorite
ETN_fi The 1st ever ETNdigi is out! Ensimmäinen ETNdigi ilmestyi – lue vankka paketti IoT-tekniikasta https://t.co/AeNPCRgufC
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
 
 

ny template