JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Missään kehitys ei ole niin selvää kuin autoissa: elektroniikan osuus kasvaa koko ajan. Ja autoissa moni piiri ohjaa jopa ihmishenkiä suojelevia järjestelmiä, jotka eivät saa pettää. Cadence Design Systems on nyt esitellyt ensimmäiset työkalut, joilla analogiapiirien luotettavuutta voidaan parantaa.

Cadencella tunnetaan hyvin, mistä elektroniikan ongelmat johtuvat. 80-95 prosenttia komponenttien pettämisestä liittyy analogia- ja sekasignaalipiireihin. Tehoelektroniikan ongelmat liittyvät juotoksiin tai bondauksissa käytettyjen johtimien irtoamiseen lämmön takia.

Tavoite analogia- ja sekasignaalipiireissä on, ettei yksikään komponentti koskaan petä. Siihen ei tietenkään koskaan päästä, mutta uudet Legato Reliability Solution -työkalut vievät kehitystä lähemmäksi tavoitetta.

Legato perustuu Virtuoso-alustaan ja Spectre APS -simulaattoriin, joten suunnittelijoiden ei tarvitse opetella uusia metodologioita. Legato koostuu kolmesta työkalusta: piirin virheiden analyysistä, lämpörasituksen analyysistä piirin elinkaaren aikana sekä edistyneestä komponentin ikääntymisen analyysityökalusta.

Ensimmäisellä työkalulla voidaan testata, mitkä tuotantolinjalta tulevat piirit ovat mallien mukaan viallisia. Simuloinnilla löydetään nopeammin ne osat, jotka todennäköisesti pettävät. Infinoenin mukaan Legato tekee vikojen simuloinnista jopa 100 kertaa aiempaa nopeampaa.

Toinen työkalu on erittäin tärkeä ajoneuvoissa, joissa toimintalämpötila saattaa ylittää 155 astetta, johon monet komponentit on validoitu. Työkalu osaa simuloida piirin lämpötilan kehitystä toiminnan aikana. Suunnitteludatasta saatavan lämpömallin avulla piirin lämpörasitusta voidaan simuloida, jolloin saadaan selville, milloin esimerkiksi juotokset pettävät. Tämä pienentää ylisuunnittelun vaaraa ja auttaa kehittämään esimerkiksi ohjausmalleja, joilla piirin elinikä saadaan riittämään tuotteen eliniän ajan.

Kaikki piirit kuitenkin ikääntyvät. Legatossa on myös analyysityökalu, joka ennustaa komponentin ikääntymistä lämpötilan ja valmistusprosessin variaatioiden perusteella. Uusia FinFET-transistoreihin pohjaavia komponentteja varten Cadence on kehittänyt uuden ikääntymismallin. Analyysiä tehdään suunnittelun verkkolistan, luotettavuusmallin ja erilaist n tehtäväprofiilien avulla.

Lisätietoja Legatosta löytyy Cadencen sivuilta.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template