JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

Suomen ainoa robottiauto, jolla on lupa ajaa muun liikenteen seassa, on saanut itselleen parin. VTT:llä Tampereella varustetaan parhaillaan Marilynille pariksi tulevaa autoa uutta autoa käyttökuntoon. Kun autoja on kaksi, tutkijat voivat kehittää robottiajoa varten ajoneuvojen välistä paikka- ja liikennetietojen vaihtoa ja automaattista jonoajoa.

Marilyn on Citroen-henkilöauto, johon VTT:n tutkijat ovat sijoittaneet erilaista suomalaista tekniikkaa, mikä muuttaa auton robottiautoksi. Automaattista ajoa varten autossa on esimerkiksi lämpökamera, stereokamera, laserskanner sekä lyhyen ja pitkän kantaman tutkat.

Suuri haaste robottiautoa kehittäville tutkijoille on suomalainen sää. Robottiauton on paljon Suomea helpompi edetä alueilla, missä lumi ei peitä tiemerkintöjä ja sade haittaa havainnointia harvoin.

Tutkijoiden matka siihen, että auto pääsee liikkumaan kaikissa olosuhteissa ilman kuljettajan apua, on vielä ehkä 10 vuoden päässä. Robottiautojen äly on kuitenkin kasvanut kovaa vauhtia viime aikoina.

Marilyn ei ole tulossa tuotantoon missään vaiheessa, vaan koeautolla suomalaiset yhtiöt kehittävät robottiautoteknologiaa esimerkiksi isoille autonvalmistajille myytäväksi. Tavoitteena on muuttaa robotisaatiokehitystä uusiksi suomalaisiksi työpaikoiksi.

Valtioneuvoston kanslia on laatinut Marilynistä ja robotisaatiotutkimuksesta videon, joka on nähtävissä Youtubessa.

Tiedätkö, mikä on pistotulppa?

Sikaa sanotaan usein töpselikärsäksi, vaikka sähköinsinöörille nimitys on kauhistus: sian kärsähän näyttää pistorasialta, ei töpseliltä. Puhekielessä töpselit ja pistorasiat menevätkin välillä sekaisin, mutta alan oppimateriaalissa, käyttöohjeissa ja toimitetussa mediassa tulisi pyrkiä oikeiden ja täsmällisten termien käyttöön. Pistokytkimiin liittyvistä termeistä on olemassa kansallinen standardi SFS 5805, joka uudistui toukokuussa. Edellinen standardi oli vuodelta 1996.

Lue lisää...

Kuinka älykellon tehopiiri kutistetaan?

Yleisin puettava laite on älykello tai fitnessranneke. Niiden arkkitehtuuriin kuuluu toiminnallisia lohkoja, kuten ympäristön ja biometrinen aistiminen, langaton yhteys ja mikro-ohjain. Tämä on johtanut uuden standardin tehokomponentin, microPMIC-piirin kehittämiseen, joka tuottaa anturien, radioiden ja prosessorin vaatimat erilaiset tehosyötöt. Se säästää aikaa, tilaa ja kustannuksia.

Lue lisää...
 
ETN_fi RT @Kwikman: World's first autonomous maritime ecosystem, Sauli Eloranta Rolls-Royce #ddayfi #RebootFinland https://t.co/DopdH7pzQ3
ETN_fi RT @Kwikman: Invitation to build world's first level 5 self driving system #ddayfi #RebootFinland https://t.co/CueAUztf0m
ETN_fi RT @AutomatedbusFI: Pekka Möttö , CEO of @Tuupapp is explaining how to build #Maas for customers #ddayfi #RebootFinland https://t.co/ZuBrx0
ETN_fi 4K-elokuvaa langattomasti. @latticesemi delivers first #4K UHD wireless video solution in the 60 GHz band. https://t.co/coXt8e30Ju
ETN_fi Ethernet is an old man :). 44 years old to be exact. https://t.co/bLmLWpHiWg
 

ny template