JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Suomen ainoa robottiauto, jolla on lupa ajaa muun liikenteen seassa, on saanut itselleen parin. VTT:llä Tampereella varustetaan parhaillaan Marilynille pariksi tulevaa autoa uutta autoa käyttökuntoon. Kun autoja on kaksi, tutkijat voivat kehittää robottiajoa varten ajoneuvojen välistä paikka- ja liikennetietojen vaihtoa ja automaattista jonoajoa.

Marilyn on Citroen-henkilöauto, johon VTT:n tutkijat ovat sijoittaneet erilaista suomalaista tekniikkaa, mikä muuttaa auton robottiautoksi. Automaattista ajoa varten autossa on esimerkiksi lämpökamera, stereokamera, laserskanner sekä lyhyen ja pitkän kantaman tutkat.

Suuri haaste robottiautoa kehittäville tutkijoille on suomalainen sää. Robottiauton on paljon Suomea helpompi edetä alueilla, missä lumi ei peitä tiemerkintöjä ja sade haittaa havainnointia harvoin.

Tutkijoiden matka siihen, että auto pääsee liikkumaan kaikissa olosuhteissa ilman kuljettajan apua, on vielä ehkä 10 vuoden päässä. Robottiautojen äly on kuitenkin kasvanut kovaa vauhtia viime aikoina.

Marilyn ei ole tulossa tuotantoon missään vaiheessa, vaan koeautolla suomalaiset yhtiöt kehittävät robottiautoteknologiaa esimerkiksi isoille autonvalmistajille myytäväksi. Tavoitteena on muuttaa robotisaatiokehitystä uusiksi suomalaisiksi työpaikoiksi.

Valtioneuvoston kanslia on laatinut Marilynistä ja robotisaatiotutkimuksesta videon, joka on nähtävissä Youtubessa.

 
 

Tekoäly mullistaa seuraavaksi kuvantunnistuksen yrityskäytössä

Älykäs karttapalvelu, joka ohjaa kiertämään ruuhkat ja tietyöt, on meille jo itsestäänselvyys. Viime vuoden lopulla tekoälyn avulla toteutettu Google Translate -käännöspalvelun uudistus oli puolestaan huima loikka, jonka myötä suomenkielistenkin tekstien kääntäminen alkaa jo tuottaa hämmentävän laadukkaita lopputuloksia. Jopa reaaliaikainen kääntäminen suoraan korvakuulokkeisiin on nyt mahdollista.

Lue lisää...

Digitalisointi etenee tehomuuntimiin

Monimutkaisen ja tehosyöpön tietotekniikan energiatehokkuutta pitää vielä parantaa, jotta asiakkaiden vaatimukset järjestelmien kustannustehokkuudesta ja ympäristövaikutuksista voidaan täyttää. Digitaalisesti toimivat tehomuuntimet ovat tärkeä osa näitä ratkaisuja.

Lue lisää...
 
ETN_fi Wifi-verkkojen WPA2-salaus murrettu. https://t.co/NO8bmrjyAp @viest_virasto
15hreplyretweetfavorite
ETN_fi Huawei Mate 10 is not a smart phone. It is an intelligent machine. https://t.co/MbW3ec5Sje @HuaweiMobileFI
15hreplyretweetfavorite
ETN_fi Huawei lanseeraa Mate 10- huippumallin Münchenissä. Kiinalaisvalmistajan ensimmäinen malli, joka hyödyntää paikalli… https://t.co/5RPybKzmd2
ETN_fi Teollisuus 4.0! Lopulta kaikki anturidata menee pilveen. https://t.co/9kYbKv9RPK … @SICK_Oy @Teknologiamessu
ETN_fi .@Teknologia17 ylsi ennätyslukuihin, mutta mietittävääkin on. https://t.co/solqTGVWEB
 
 

ny template