JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Suomen ainoa robottiauto, jolla on lupa ajaa muun liikenteen seassa, on saanut itselleen parin. VTT:llä Tampereella varustetaan parhaillaan Marilynille pariksi tulevaa autoa uutta autoa käyttökuntoon. Kun autoja on kaksi, tutkijat voivat kehittää robottiajoa varten ajoneuvojen välistä paikka- ja liikennetietojen vaihtoa ja automaattista jonoajoa.

Marilyn on Citroen-henkilöauto, johon VTT:n tutkijat ovat sijoittaneet erilaista suomalaista tekniikkaa, mikä muuttaa auton robottiautoksi. Automaattista ajoa varten autossa on esimerkiksi lämpökamera, stereokamera, laserskanner sekä lyhyen ja pitkän kantaman tutkat.

Suuri haaste robottiautoa kehittäville tutkijoille on suomalainen sää. Robottiauton on paljon Suomea helpompi edetä alueilla, missä lumi ei peitä tiemerkintöjä ja sade haittaa havainnointia harvoin.

Tutkijoiden matka siihen, että auto pääsee liikkumaan kaikissa olosuhteissa ilman kuljettajan apua, on vielä ehkä 10 vuoden päässä. Robottiautojen äly on kuitenkin kasvanut kovaa vauhtia viime aikoina.

Marilyn ei ole tulossa tuotantoon missään vaiheessa, vaan koeautolla suomalaiset yhtiöt kehittävät robottiautoteknologiaa esimerkiksi isoille autonvalmistajille myytäväksi. Tavoitteena on muuttaa robotisaatiokehitystä uusiksi suomalaisiksi työpaikoiksi.

Valtioneuvoston kanslia on laatinut Marilynistä ja robotisaatiotutkimuksesta videon, joka on nähtävissä Youtubessa.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
ETN_fi How Secure is my IoT? Etteplan CTO Jaakko Ala-Paavola at Embedded Conference Finland 2018. https://t.co/xHInjZJqPshttps://t.co/h671lU8gv1
 
 

ny template