JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Suomen ainoa robottiauto, jolla on lupa ajaa muun liikenteen seassa, on saanut itselleen parin. VTT:llä Tampereella varustetaan parhaillaan Marilynille pariksi tulevaa autoa uutta autoa käyttökuntoon. Kun autoja on kaksi, tutkijat voivat kehittää robottiajoa varten ajoneuvojen välistä paikka- ja liikennetietojen vaihtoa ja automaattista jonoajoa.

Marilyn on Citroen-henkilöauto, johon VTT:n tutkijat ovat sijoittaneet erilaista suomalaista tekniikkaa, mikä muuttaa auton robottiautoksi. Automaattista ajoa varten autossa on esimerkiksi lämpökamera, stereokamera, laserskanner sekä lyhyen ja pitkän kantaman tutkat.

Suuri haaste robottiautoa kehittäville tutkijoille on suomalainen sää. Robottiauton on paljon Suomea helpompi edetä alueilla, missä lumi ei peitä tiemerkintöjä ja sade haittaa havainnointia harvoin.

Tutkijoiden matka siihen, että auto pääsee liikkumaan kaikissa olosuhteissa ilman kuljettajan apua, on vielä ehkä 10 vuoden päässä. Robottiautojen äly on kuitenkin kasvanut kovaa vauhtia viime aikoina.

Marilyn ei ole tulossa tuotantoon missään vaiheessa, vaan koeautolla suomalaiset yhtiöt kehittävät robottiautoteknologiaa esimerkiksi isoille autonvalmistajille myytäväksi. Tavoitteena on muuttaa robotisaatiokehitystä uusiksi suomalaisiksi työpaikoiksi.

Valtioneuvoston kanslia on laatinut Marilynistä ja robotisaatiotutkimuksesta videon, joka on nähtävissä Youtubessa.

Ilmoittaudu mukaan ECF2018-tapahtumaan

ETN järjestää toisen kerran Embedded Conference Finland -tapahtuman. Tällä kertaa aiheina ovat IoT ja tekoäly. Tapahtuma järjestetään Pasilassa 12.huhtikuuta. Luvassa on keynote-puheita, paneelikeskustelu AI:n merkityksestä sekä mielenkiintoisia teknisiä esityksiä.

Kävijöille tapahtuma on ilmainen. Rekisteröidy heti mukaan, sillä paikkoja on rajoitetusti. Mukaan pääset ilmoittautumalla
täällä
.

Lisätietoja tapahtumasta löytyy osoitteesta
www.embeddedconference.fi.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

GDPR tulee – oletko valmis?

Tietoturva on parhaimmillaankin ikävä tehtävä: Keinot toteuttaa se ovat kalliita, vievät aikaa ja lisäävät energiankulutusta. Samalla kyse on olennaisesta tekijästä, kun laitteita liitetään yhteen osana Teollisuus 4.0.-, esineiden internet- tai pilvitekniikoita. Tietoturva määritellään uudessa EU-direktiivissä GDPR.

Lue lisää...
 
ETN_fi Kanadalaislasten vuoro oppia koodaamaan micro:bit-korteilla. https://t.co/0iVaMmV1zs
ETN_fi Nopeaa wifiä metrossa? 1.25Gbps Wi-Fi for tube trains https://t.co/2kXcuq8RsZ
ETN_fi RT @nokia: Nokia and China Unicom deploy AirGile cloud-native core network to enable new #VoLTE and #VoWiFi services in China. The network…
ETN_fi Helsinki wants to become the smartest city in the world. See https://t.co/bZTM7Z5JS5 #100lasissa
 
 

ny template