JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Nissan uskoo, että robottiauto voisi ajaa entistä mukavammin ja turvallisemmin, mikäli auto osaisi lukea ja tulkita kuljettajan aivoituksia. Tätä tekniikkaa japanilaisvalmistaja kutsuu nimellä Brain-to-Vehicle tai lyhyemmin B2V. Sitä esiteltiin jo Las Vegasin CES-messuilla.

B2V enteilee nopeampia reaktioaikoja kuljettajille ja ajonautintoa lisääviä, eri tilanteisiin mukautuvia autoja. B2V on Nissanin Intelligent Mobility –vision viimeisin edistysaskel. Visio määrittää sen, mistä autot saavat käyttövoimansa, kuinka niillä ajetaan ja kuinka ne integroituvat osaksi yhteiskuntaa.

- Ihmisten kuva itseohjautuvasta autoilusta on usein visio tulevaisuudesta, jossa ihminen luovuttaa kontrollin koneille. B2V-teknologiassa kyse on itse asiassa hyvin päinvastaisesta tilanteesta: teknologiassa analysoidaan kuljettajan aivosignaaleja, mikä tekee autoilusta entistä jännittävämpää ja miellyttävämpää, sanoo Nissanin johtaja Daniele Scillaci.

Nissanin läpimurto juontaa juurensa tutkimukseen, jossa hyödynnetään aivosignaalien tulkintateknologiaa. Teknologian avulla voidaan ennakoida kuljettajan toimia ja vireystilan muutoksia. Kuljettajaa avustavat teknologiat voivat käynnistyä nopeammin, kun ne ennakoivat merkkejä, jotka kertovat kuljettajan aivojen toimintakäskyistä esimerkiski kääntää ohjauspyörää tai painaa kaasupoljinta. Tämän ansiosta reaktioajat voivat parantua ja auton manuaalinen ajaminen voi tehostua.

B2V-tekniikkaa voidaan käyttää moneen muuhunkin. Siihen integroitu tekoäly pystyy muuttamaan ajotyyliä tai ajoasetuksia havainnoimalla ja analysoimalla kuljettajan vireystilan muutoksia.

Nissanin B2B-teknologia on maailman ensimmäinen järjestelmä laatuaan. Tutkimuksen aikana kuljettaja käyttää aivoaaltojen aktiviteetteja mittaavaa laitetta, minkä jälkeen itseohjautuvat järjestelmät analysoivat laitteen keräämiä tietoja. Järjestelmät voivat ryhtyä toimenpiteisiin ennakoimalla aiottua liikettä ja esimerkiksi kääntää ohjauspyörää tai jarruttaa. Toiminta tapahtuu 0,2 -  0,5 sekuntia kuljettajaa nopeammin ja lähes huomaamatta.

B2V-tekniikan kaltaisia ratkaisuja voidaan tarvita, jotta ihmiset kykenevät ajamaan täysin autonomisten robottiautojen kanssa samassa liikenteessä. Robottiautojen havainnointikyky ylittää ihmisen kyvyt monin tavoin, joten ihminen tarvitsee apua esimerkiksi reagoidakseen yhtä nopeasti.

 
 

LTE-mikroverkot tuovat yhteydet jopa kaivokseen

Erityisesti teollisuuden tarpeisiin sopivat LTE-mikroverkot ovat vähitellen siirtymässä pilottikohteista tuotantokäyttöön. Teknologia tarjoaa teollisuudelle uudenlaisia mahdollisuuksia, hyvää käytettävyyttä ja vahvaa tietoturvaa.

Lue lisää...

Moniydinsuorittimet tulevat lentokoneisiin

Ilmailun turvakriittisissä ohjausjärjestelmissä on aiemmin pitäydytty perinteisiin yhden ytimen prosessoriratkaisuihin. Nyt ilmailualallakin aletaan yleistä kehitystä seuraten siirtyä moniytimisiin suoritinarkkitehtuureihin.

Lue lisää...
 
ETN_fi Älä käytä verkkopankkia julkisilla laitteilla tai wifillä! https://t.co/oghm4QvzPj
ETN_fi Tämän takia Linux ei valtaa työpöytiä https://t.co/GmLMkZ7C1q
ETN_fi The 1st ever ETNdigi is out! Ensimmäinen ETNdigi ilmestyi – lue vankka paketti IoT-tekniikasta https://t.co/AeNPCRgufC
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
 
 

ny template