JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Accenturen tutkimuksen mukaan jopa neljä kymmenestä voisi maksaa päästäkseen eroon häiritsevästä verkkomainonnasta. Mainonta tai kaupallinen yhteistyö ylipäätään on kuitenkin monen verkkomedian elinehto. Selainten lisäosien käytön kieltämisen sijaan median kannattaisi tavoitella vastuullista verkkomainontaa.

Accenturen tutkimuksessa oli mukana 28 000 kuluttajaa eri maista. 61 prosenttia haastatelluista tunsi mainonnaneston menetelmät. Nuorissa prosenttiluku oli vieläkin korkeampi.

Ilmaisia lounaita ei kuitenkaan ole. Median tähänastinen reaktio on ollut esimerkiksi sisällön siirtäminen maksumuurin taakse. Tätä voidaan pitää reaktiivisena toimintana, kun tarvetta olisi proaktiiviselle lähestymistavalle.

Mitä vastuullinen mainonta sitten olisi? Ainakin siinä pyrittäisiin avoimuuteen. Suuren hakukoneyrityksen lukijaa seuraavat mainokset eivät täytä tätä avoimuuden vaatimusta. Meillä kaikilla on erilaisia rooleja eikä kukaan halua näitä rooleja sekottaa verkkoa selatessaan.

Kukaan ei halua näyttönsä täyttyvän jatkuvasti eteen ponnahtavista popup-mainoksista. Sen sijaan hyvin tehty, informatiivinen, aiheen kannalta relevantti sisältö voi jopa miellyttää ja saada lukijan aktivoitumaan.

Kuten Accenturen viestintä- ja mediateknologialiiketoiminta-alueen johtava konsultti Jussi Järvinen sanoo, median ei ole mitään järkeä seurata piratismia vastaan taistelevan musiikkiteollisuuden jalanjäljissä. ”On turhaa keskittyä kiertämään kehittyviä mainostenestoteknologioita ja yrittää pakottaa yleisö katsomaan mainoksia. Alan on tehtävä mainoksista vähemmän häiritseviä tarjoamalla kohdistettua, relevanttia ja viihdyttävää mainontaa luovalla, kuluttajan arvostamalla tyylillä.”

Vastuullisuuteen kuuluu lukijan arvostamisen lisäksi tietenkin tietoturva. Itseään kunnioittavan median täytyy tietää ja taata sivuillaan tarjoamiensa bittien turvallisuus, olivat ne sitten missä muodossa tahansa.

Avoimuudesta ja vastuullisuudesta hyötyvät niin lukija, ilmoittaja kuin media.

Veijo Ojanperä, ETN

Ilmoittaudu mukaan ECF2018-tapahtumaan

ETN järjestää toisen kerran Embedded Conference Finland -tapahtuman. Tällä kertaa aiheina ovat IoT ja tekoäly. Tapahtuma järjestetään Pasilassa 12.huhtikuuta. Luvassa on keynote-puheita, paneelikeskustelu AI:n merkityksestä sekä mielenkiintoisia teknisiä esityksiä.

Kävijöille tapahtuma on ilmainen. Rekisteröidy heti mukaan, sillä paikkoja on rajoitetusti. Mukaan pääset ilmoittautumalla
täällä
.

Lisätietoja tapahtumasta löytyy osoitteesta
www.embeddedconference.fi.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

GDPR tulee – oletko valmis?

Tietoturva on parhaimmillaankin ikävä tehtävä: Keinot toteuttaa se ovat kalliita, vievät aikaa ja lisäävät energiankulutusta. Samalla kyse on olennaisesta tekijästä, kun laitteita liitetään yhteen osana Teollisuus 4.0.-, esineiden internet- tai pilvitekniikoita. Tietoturva määritellään uudessa EU-direktiivissä GDPR.

Lue lisää...
 
ETN_fi Kanadalaislasten vuoro oppia koodaamaan micro:bit-korteilla. https://t.co/0iVaMmV1zs
ETN_fi Nopeaa wifiä metrossa? 1.25Gbps Wi-Fi for tube trains https://t.co/2kXcuq8RsZ
ETN_fi RT @nokia: Nokia and China Unicom deploy AirGile cloud-native core network to enable new #VoLTE and #VoWiFi services in China. The network…
ETN_fi Helsinki wants to become the smartest city in the world. See https://t.co/bZTM7Z5JS5 #100lasissa
 
 

ny template