Elektroniikan suunnittelijat ovat usein haluttomia harkitsemaan sovelluskohtaisesti räätälöityjä liitäntäratkaisuja ennen kuin on selvää, ettei muita vaihtoehtoja juuri ole. Tämä johtuu suurelta osin yleisestä näkemyksestä, että sovelluskohteeseen räätälöidyt liittimet ovat kalliita ja että kustomointi tuo projektiin kohtuuttomia viiveitä. Lisäksi usein katsotaan, että vain yhteen valmistajaan luottaminen on riskialtista. Näillä kolmella yleisellä käsityksellä on vain vähän tai ei lainkaan todellista perustaa, vakuuttaa liitinvalmistaja Nicomaticin Phil McDavitt.
Sulautetun Linuxin virheenkorjaus eli debuggaaminen on erittäin monimutkaista, ja se asettaa kokeneimmillekin sulautettujen järjestelmien kehittäjille monia haasteita. Visuaaliset jäljitysdiagnostiikkatyökalut, jotka tukevat erityisesti sulautettua Linuxia, voivat helpottaa työtä huomattavasti. Näin sanoo MAB Labsin perustaja Mohammed Billoo.
Koronapandemia näyttää viimein hellittävän otettaan. Kulunut kaksi vuotta on kuitenkin aiheuttanut pysyvä muutoksia elektroniikan komponenttikauppaan. Suunnittelijoiden jakelijana tunnetun Farnellin pääjohtaja Chris Breslinin mukaan korona muutti komponenttikauppaa pysyvästi.
Maailmanlaajuinen pandemia on nopeuttanut kasvua sekä elektroniikka- että puolijohdeteollisuudessa, ja globaali sirupula on haastanut sen suuresti. Ongelmaan voidaan vastata IoT-tekniikalla, automaatiolla ja älykkäämmällä tuotannolla, kirjoittaa Siemens Digital Industries Softwaren Alan D. Porter.
Mikään aukko ei nykyään jää verkossa kokeilematta. Suurten yritysten verkkopalveluita skannataan useita kertoja päivässä, ja koko internet voidaan skannata 45 minuutissa, kun aikaisemmin siihen on mennyt viikkoja, kirjoittaa Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa tutkimusaluejohtajana toimiva Ari Alamäki.
Koronaviruspandemia pakotti yritykset siirtymään digiaikaan työntekijöiden siirtyessä etätöihin. Mutta mitä toimistotyössä tapahtuu seuraavaksi? Todennäköisesti yksinkertaiset tehtävät katoavat. Toimistoon tulevat robotit ja tekoäly, sanoo Speech Processing Solutionsin myyntijohtaja Thomas Opolski.
Yksi nykyisiä ja potentiaalisia sähköautoilijoita vaivaava kysymys on, miksi ihmeessä julkisissa latauspisteissä ei ole kiinteää johtoa, vaan autoilija joutuu kuskaamaan omaa johtoa tavaratilassaan. Eihän bensapumpullekaan tarvitse viedä omaa letkua.
Keskimääräinen kiristysohjelmalle suoritettu maksu nousi vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla 82 prosenttia viime vuodesta ja oli ennätykselliset 570 000 dollaria (482 000 €). Kyberrikolliset käyttivät entistä aggressiivisempia taktiikoita painostaakseen organisaatioita maksamaan suurempia lunnaita.
Uusi tekniikka voi tuoda mukanaan uusia riskejä. Nyt tällaiseksi on nousemassa sähköauto. Aihe sai paljon julkisuutta vähän aikaa sitten, kun meilläkin uutisoitiin Teslan akuston tulipalon sammuttamisen vaatineen yli 110 tuhatta litraa vettä. Mutta mitä tarkoitetaan, kun puhutaan sähköautopalosta? Ja osaavatko pelastuslaitokset toimia oikein, jos sähköauto syttyy tuleen? Monia vääriä käsityksiä on syytä oikoa.
Integroitujen piirien kehitys on ottanut jatkuvasti isoja kehitysaskelia. Viivanleveys on pienentynyt ja laskentaytimet ovat kehittyneet, kun tavoitteena on ollut suurempi laskenta nopeus ja pienempi tehonkulutus. Uusimmatkaan pienen tehonkulutuksen mikro-ohjaimet eivät itse asiassa ole kovinkaan energiatehokkaita.
Suomessa operaattorit ovat tarjonneet 5G-palveluja jo kahden vuoden ajan. Moni 5G-puhelu ja datalinkki menee Huawein toimittaman tukiaseman kautta. Ruotsissa ns. midband-taajuudet saatiin jaettua operaattoreille vasta viime kuussa, mutta tulevissa verkoissa ei saa käyttää Huawein laitteita. Miten tämä on mahdollista, kun molemmissa maissa arvion pitäisi perustua samaan EU:n 5G-työkalupakkiin ja sen riskianalyyseihin?
Last year was certainly an extraordinary one. The COVID19 pandemic put everything to a halt in the beginning of the year. Electronics and semiconductors bounced back remarkably quickly and now we´re getting back to growth and business as usual, says Ghita Hoyer, the Regional Sales Manager Nordics for Farnell.
Koronaviruspandemia pakotti koko elektroniikka-alan ajattelemaan toisin. Digi-Keyn malli, jossa varastossa on laaja valikoima komponentteja välitöntä kuljetusta varten, on osoittautunut luotettavaksi lähteeksi kaikille, jotka kehittävät uusia teknologiainnovaatioita, kirjoittaa yhtiön Pohjoismaiden ja Baltian alueen liiketoiminnan kehittämisestä vastaava Fredrik Källmin.
Uuden 5G-teknologian mukaisia kännykkäverkkoja alkoi ilmestyä markkinoille viime vuonna. Mikä on uuden teknologian vaikutus testauslaitteiden markkinoilla? Anritsun markkinointijohtaja Jonathan Borrill selventää.
Kun elektroniikka kehittyy yhä monimutkai-semmaksi, kasvaa simuloinnin merkitys koko ajan suuremmaksi. Oikeilla työkaluilla yritys voi merkittävästi pienentää suunnitteluihinsa sisältyvää riskiä, kirjoittaa Nordcadin myyntijohtaja Rainer Raitasuo ETNdigi-lehden kolumnissaan.
Autonomiset mobiilirobotit (AMR) ovat yleistymässä monilla teollisuudenaloilla. Ne tarjoavat useita etuja, kuten paremman tehokkuuden, paremman tuottavuuden ja turvallisemman työympäristön. Tässä artikkelissa käsitellään AMR-sovelluksia ja vaatimuksia eri komponenteille, joita käytetään niiden rakentamisessa.
VTT kertoo, että nykyisen Otaniemessä sijaitsevan Micronovan pilotointiympäristön rinnalle rakennetaan uusi yhteiskäyttöinen pilottilinja. Sen laitteistot tukevat sirukehitystä ja piensarjatuotantoa sekä 300 millimetrin että 200 millimetrin piikiekoille. Uusi linja tulee olemaan uuden Kvanttinovan ydin.