JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
  • Uusi kenno vangitsee lähes kaiken energian auringonvalosta

    Amerikkalaistutkijat George Washingtonin yliopistosta ovat kehittäneet uudenlaisen aurinkokennon prototyypin, joka kykenee vangitsemaan lähes kaiken energian auringonvalosta. Kennon hyötysuhde on 44,5 prosenttia, joten kyse on maailman tehokkaimmasta aurinkokennosta.

  • Ensimmäinen älykello, joka lataa itsensä

    Rannekellojen paristokesto ei ole ollut iso ongelma ennen älykellojen aikaa, mutta toimintojen lisääminen tarkoittaa isoa tehonkulutusta ja älykellon lataamista usein päivittäin. Sveitsiläinen Sequent on kehittänyt älykellon, joka tuottaa itse liikkeestä kaiken tarvitsemansa energian.

  • Ensimmäinen älymittari uudella 4G-tekniikalla

    Erilaiset IoT-laitteet kuten etäluettavat älysähkömittarit pitää ennen pitkää siirtää 4G-verkkoon, mikäli yhteydeksi ei valita jotain muuta IoT-linkkiä. Portugalissa on nyt otettu tärkeä ensimmäinen askel, kun käyttöön on otettu ensimmäinen NB-IoT-tekniikkaa hyödyntävä älymittari.

  • Kännykän akun voi pian ladata muutamassa sekunnissa

    Ollos huoleton, älypuhelimen omistaja. Tulevaisuudessa älypuhelimen voi ladata muutamassa sekunnissa täyteen kapasiteettiin. Ratkaisu perustuu Drexelin yliopistossa kehitettyyn uuteen elektrodimateriaaliin.

  • 16 ampeeria, mutta vain 6 tuntia? Pistorasian merkintä voi hämätä sähköauton lataajaa

    Sähköautojen lataamiseen liittyy paljon myyttejä ja puolitotuuksia – ja sitäkin enemmän kysymyksiä joihin ei ole yhtä oikeaa tai varsinkaan lyhyttä vastausta. Yleinen väärinkäsitys esimerkiksi on, ettei sähköautoa voisi ladata sukopistorasiasta eli tavallisesta maadoitetusta kotitalouspistorasiasta.

  • Akku ottaa voimansa merivedestä

    MIT:stä spinnanneen Open Water Powerin (OWP) tavoitteena on parantaa merkittävästi miehittämättömien vedenalaisten laitteiden (UUV) toiminta-aikaa merialueella. Äskettäin L3 Technologiesin hankkima yritys on kehittänyt uuden alumiini-vesi -akkujärjestelmän, joka antaa vedenalaisille laitteille kymmenkertaisen toiminta-ajan verrattuna perinteisten litiumioniakkuihin.

  • Ericsson luopuu tehomoduuleista

    Ericsson on päättänyt myydä tehokomponentteja ja -moduuleja kehittävän Power Modules -yksikkönsä. Ostajana on elektroniikan sopimusvalmistaja Flextronicsin Flex Power -divisioona, joka kaupalla osaltaan laajentaa suunnittelupalvelujen tarjontaansa. Kauppahintaa yritykset eivät ole paljastaneet.

  • Suomalaiskodit voidaan lämmittää aurinkoenergialla

    Aalto-yliopiston tutkijoiden mukaan aurinkolämmityksen avulla voidaan sopivin järjestelmin tuottaa jopa neljä viidesosaa suomalaisten kotitalouksien lämmitysenergiasta. Tutkijoiden laskelmat osoittivat, että kotitalouksien lämmitysenergian vuosikulutuksesta saadaan katettua teknisestä toteutustavasta riippuen 53–81 prosenttia.

  • Sähköautot voidaan ladata lennossa

    Sähköauto on periaatteessa päästötön tapa liikkua paikasta toiseen, mutta sen lataaminen on edelleen sekä hidasta että työlästä. Stanfordin yliopiston tutkijat ovat kehittäneet tekniikkaa, joka poistaa latauksen ongelmat.

  • Voisiko akun täyttää tankkaamalla?

    Purduen yliopiston tutkijoiden kehittämä uusi teknologia voisi tarjota helpon, edullisen ja ympäristöystävällisen latausmenetelmän sähkö- ja hybridiauton akuille. Siinä auton akusto elvytettäisiin nestemäisellä elektrolyytillä huoltoasemalla tapahtuvan tankkauksen tapaan.

  • Tiedätkö, mikä on pistotulppa?

    Sikaa sanotaan usein töpselikärsäksi, vaikka sähköinsinöörille nimitys on kauhistus: sian kärsähän näyttää pistorasialta, ei töpseliltä. Puhekielessä töpselit ja pistorasiat menevätkin välillä sekaisin, mutta alan oppimateriaalissa, käyttöohjeissa ja toimitetussa mediassa tulisi pyrkiä oikeiden ja täsmällisten termien käyttöön. Pistokytkimiin liittyvistä termeistä on olemassa kansallinen standardi SFS 5805, joka uudistui toukokuussa. Edellinen standardi oli vuodelta 1996.

  • Helsinki-Vantaalle iso aurinkovoimala

    Finavia kertoo rakentavansa Helsinki-Vantaalle Pohjoismaiden suurimman lentokentällä sijaitsevan aurinkovoimalan. Finavia on mukana eurooppalaisessa hankkeessa, jossa tavoitteena on 21 lentoaseman toiminnasta aiheutuvien hiilidioksidipäästöjen painaminen nollaan jo vuonna 2020.

  • Energiatehokkuus on ykkönen moottorin ohjauksessa

    Energiatehokkuuden tiukentuneet vaatimukset vaikuttavat vahvasti sähkömoottorien käyttöön eri sovelluksissa. Ohjauselektroniikan halpeneminen on tehnyt harjattomasta DC-moottorista kuluttajalaitteiden valtiaan.

  • Oululaiskeksintö mullistaa puettavien laitteiden akut

    Oulun yliopiston mikroelektroniikan tutkimusyksikössä on kehitetty lupaava materiaali, jonka avulla voidaan tulevaisuudessa korvata akut erilaisissa pienitehoisissa laitteissa. Tutkija Yang Bai uskoo, että uusi materiaali saadaan toteutettua protolaitteena muutaman vuoden kuluessa.

  • Sydämentahdistin ilman johtoja ja paristoa

    Houstonilainen Ricen yliopisto on yhdessä Teksasin sydäninstituutin kanssa kehittänyt sydämentahdistimen, joka ei tarvitse paristoa. Virtaa laite saa ulkoisesta RF-lähettimestä langattomasti. Protoa esiteltiin IEEE:n mikroaaltotapahtumassa Havaijilla tällä viikolla.

  • Kotimaista varavirtaa kaikkiin älypuhelimiin

    Helsinkiläinen Wellbiit on pienelektroniikan maahantuoja, jolla on myös oma Bluebiit-tuotemerkki. Nyt yhtiö on tuonut markkinoille 5000 milliampeeritunnin varavirtalähteen, joka käy kaikkien älypuhelimien lataamiseen. Mukana on myös sovitin C-tyypin USB-liitäntään.

  • Suomalainen musta piikenno palkittiin

    Eduskunnan puhemies Maria Lohela on luovuttanut naisille suunnatun innovaatiopalkinnon Aalto-yliopiston professori Hele Savinille. Savin sai palkinnon ryhmänsä kanssa kehittämästään mustasta piikennosta, joka rikkoi vuonna 2015 nanorakenteisten aurinkokennojen hyötysuhde-ennätyksen.

  • Sähköauton kantama kasvaa 1000 kilometriin

    Sähköauto on erinomainen keksintö, mutta tällä hetkellä akusto vaatii liikaa tilaa. Sen takia autojen kantama latausten välillä jää edelleen turhan lyhyeksi. Saksalaistutkijat ovat kehittämässä akustoa, jolla sähköauton kantama kasvaa tuhanteen kilometriin. Testit alkavat jo muutaman vuoden kuluttua.

  • Aurinkosähköä kaikkiin laitteisiin

    Esineiden internetissä moni anturisolmu on kaukana sähköverkosta, joten niille pitää kehittää jokin muu virransyöttöratkaisu. Cypress Semiconductor on kehittänyt valmiin alustan, jolla anturilaitteisiin saadaan kerättyä virtaa auringonvalosta.

  • Nanojohtimilla puolet lisää tehoa aurinkokennoon

    Ruotsin Lundissa operoiva Sol Voltaics sanoo olevansa lähempänä SolFilm-aurinkokennotekniikkansa kaupallistamisessa. Sen avulla tavallisella piipohjaisella aurinkokennolla saadaan tuotettua peräti 50 prosenttia enemmän sähkövirtaa.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
6hreplyretweetfavorite
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template