JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
  • Sähköautot voidaan ladata lennossa

    Sähköauto on periaatteessa päästötön tapa liikkua paikasta toiseen, mutta sen lataaminen on edelleen sekä hidasta että työlästä. Stanfordin yliopiston tutkijat ovat kehittäneet tekniikkaa, joka poistaa latauksen ongelmat.

  • Voisiko akun täyttää tankkaamalla?

    Purduen yliopiston tutkijoiden kehittämä uusi teknologia voisi tarjota helpon, edullisen ja ympäristöystävällisen latausmenetelmän sähkö- ja hybridiauton akuille. Siinä auton akusto elvytettäisiin nestemäisellä elektrolyytillä huoltoasemalla tapahtuvan tankkauksen tapaan.

  • Tiedätkö, mikä on pistotulppa?

    Sikaa sanotaan usein töpselikärsäksi, vaikka sähköinsinöörille nimitys on kauhistus: sian kärsähän näyttää pistorasialta, ei töpseliltä. Puhekielessä töpselit ja pistorasiat menevätkin välillä sekaisin, mutta alan oppimateriaalissa, käyttöohjeissa ja toimitetussa mediassa tulisi pyrkiä oikeiden ja täsmällisten termien käyttöön. Pistokytkimiin liittyvistä termeistä on olemassa kansallinen standardi SFS 5805, joka uudistui toukokuussa. Edellinen standardi oli vuodelta 1996.

  • Helsinki-Vantaalle iso aurinkovoimala

    Finavia kertoo rakentavansa Helsinki-Vantaalle Pohjoismaiden suurimman lentokentällä sijaitsevan aurinkovoimalan. Finavia on mukana eurooppalaisessa hankkeessa, jossa tavoitteena on 21 lentoaseman toiminnasta aiheutuvien hiilidioksidipäästöjen painaminen nollaan jo vuonna 2020.

  • Energiatehokkuus on ykkönen moottorin ohjauksessa

    Energiatehokkuuden tiukentuneet vaatimukset vaikuttavat vahvasti sähkömoottorien käyttöön eri sovelluksissa. Ohjauselektroniikan halpeneminen on tehnyt harjattomasta DC-moottorista kuluttajalaitteiden valtiaan.

  • Oululaiskeksintö mullistaa puettavien laitteiden akut

    Oulun yliopiston mikroelektroniikan tutkimusyksikössä on kehitetty lupaava materiaali, jonka avulla voidaan tulevaisuudessa korvata akut erilaisissa pienitehoisissa laitteissa. Tutkija Yang Bai uskoo, että uusi materiaali saadaan toteutettua protolaitteena muutaman vuoden kuluessa.

  • Sydämentahdistin ilman johtoja ja paristoa

    Houstonilainen Ricen yliopisto on yhdessä Teksasin sydäninstituutin kanssa kehittänyt sydämentahdistimen, joka ei tarvitse paristoa. Virtaa laite saa ulkoisesta RF-lähettimestä langattomasti. Protoa esiteltiin IEEE:n mikroaaltotapahtumassa Havaijilla tällä viikolla.

  • Kotimaista varavirtaa kaikkiin älypuhelimiin

    Helsinkiläinen Wellbiit on pienelektroniikan maahantuoja, jolla on myös oma Bluebiit-tuotemerkki. Nyt yhtiö on tuonut markkinoille 5000 milliampeeritunnin varavirtalähteen, joka käy kaikkien älypuhelimien lataamiseen. Mukana on myös sovitin C-tyypin USB-liitäntään.

  • Suomalainen musta piikenno palkittiin

    Eduskunnan puhemies Maria Lohela on luovuttanut naisille suunnatun innovaatiopalkinnon Aalto-yliopiston professori Hele Savinille. Savin sai palkinnon ryhmänsä kanssa kehittämästään mustasta piikennosta, joka rikkoi vuonna 2015 nanorakenteisten aurinkokennojen hyötysuhde-ennätyksen.

  • Sähköauton kantama kasvaa 1000 kilometriin

    Sähköauto on erinomainen keksintö, mutta tällä hetkellä akusto vaatii liikaa tilaa. Sen takia autojen kantama latausten välillä jää edelleen turhan lyhyeksi. Saksalaistutkijat ovat kehittämässä akustoa, jolla sähköauton kantama kasvaa tuhanteen kilometriin. Testit alkavat jo muutaman vuoden kuluttua.

  • Aurinkosähköä kaikkiin laitteisiin

    Esineiden internetissä moni anturisolmu on kaukana sähköverkosta, joten niille pitää kehittää jokin muu virransyöttöratkaisu. Cypress Semiconductor on kehittänyt valmiin alustan, jolla anturilaitteisiin saadaan kerättyä virtaa auringonvalosta.

  • Nanojohtimilla puolet lisää tehoa aurinkokennoon

    Ruotsin Lundissa operoiva Sol Voltaics sanoo olevansa lähempänä SolFilm-aurinkokennotekniikkansa kaupallistamisessa. Sen avulla tavallisella piipohjaisella aurinkokennolla saadaan tuotettua peräti 50 prosenttia enemmän sähkövirtaa.

  • Suomalainen älylaturi on vasta alkua

    BrightCharger on suomalaista suunnittelua oleva älykäs laturi, jolle haetaan nyt joukkorahoitusta Indiegogossa. Brightchargerin perustaja ja teknologiajohtaja Harri Tiainen kertoo, että ensimmäisen polven laturi on vasta alkua. Tulossa on myös C-tyypin USB:tä tukeva versio sekä suuremman lataustehon tuova laturi suuremmille laitteille.

  • Satelliitteja voisi ohjata magneettikentillä

    Joukko NASAn fyysikoita Kennedy Space Centerissä ovat kehittäneet mielenkiintoisen vaihtoehdon ohjata satelliittien laivastoa tai pysäyttää vanhempia satelliitteja katoamasta käytöstä. Esimerkiksi vierekkäisten avaruusaluksien värähtelevät magneettikentät voivat työntää ja vetää toisiaan ja ne voivat osoittautua paremmaksi ohjausmekanismiksi kiertoradalla kuin pienet ohjaussuuttimet, jotka kuluttavat mukana kuljetettavaa polttoainetta.

  • Litiumrikkiakku askeleen lähempänä

    Teoriassa, litiumrikkiakut voivat antaa huomattavasti enemmän energiaa kuin nykypäivän litiumioniakut, mutta nykyiset kokeilumallit osoittavat selvää kapasiteetin menetystä vain muutaman lataussyklin jälkeen. Tästä syystä tutkijat ympäri maailmaa pyrkivät kehittämään katodimateriaaleja, jotka voivat kemiallisesti tai fysikaalisesti rajoittaa eli kapseloida polysulfideja.

  • Litium-metalliakun ongelma ratkaistu

    Metallipohjaiset litiumakut olisivat tehokkaampia kuin nykyiset litiumioniakut, mutta niiden ongelma on ollut eräänlaisten "viiksien" kasvaminen elektrolyyttiin latausprosessin aikana. Tämä uhkaa aiheuttaa akussa oikosulun ennen pitkää. Nyt ongelma on ratkaistu Rice-yliopistossa.

  • Uusi akku kestää 15 kertaa nykyakkuja pidempään

    Japanilainen materiaalitieteiden instituutti NIMS (National Institute for Materials Science) sanoo kehittäneensä akun, jonka kapasiteetti on 15 kertaa nykyisiä litiumioniakkuja suurempi. Akku perustuu litiumin ja ilman yhdistelmään. Tutkijat keksivät käyttää hiilinanoputkia elektrodimateriaalina.

  • Erittäin tarkka anturi virranmittaukseen

    Sveitsiläinen LEM hyödyntää Fluxgate-teknologiaa uudella tavalla erittäin tarkkaan ja matalakohinaiseen virranmittaukseen yli laajan lämpötila-alueen toimivassa anturissa. Suljetun silmukan Fluxgate-anturi mittaa DC-, AC- ja pulssivirtoja jopa 2000 ampeerin asti.

  • Näin syötät tehoa FPGA-järjestelmälle

    FPGA-pohjainen järjestelmä vaatii useita syöttöjännitteitä, joista kullakin on omat vaatimuksensa jännitteen, virran ja kytkentävasteen suhteen. Suunnittelijan on lisäksi kiinnitettävä erityishuomiota syöttölinjojen ryhmittelyyn sekä käynnistyksen ja sammutuksen jaksotuksiin. Aluksi kaikki tehonsyötön vaatimukset kannattaa koota yhteen ja hahmotella puumaiseksi kaavioksi.

  • Perovskiittikennoista saadaan kestävämpiä

    Lontoossa sijaitsevan Imperial Collegen tutkijoiden johdolla on paljastettu tarkka mekanismi, joka aiheuttaa perovskiittisten aurinkokennojen heikkenemisen ilman vaikutuksessa. Löydöksen myötä voidaan kehittää paremmin kestäviä perovskiittikennoja.

 
 

Tekoäly mullistaa seuraavaksi kuvantunnistuksen yrityskäytössä

Älykäs karttapalvelu, joka ohjaa kiertämään ruuhkat ja tietyöt, on meille jo itsestäänselvyys. Viime vuoden lopulla tekoälyn avulla toteutettu Google Translate -käännöspalvelun uudistus oli puolestaan huima loikka, jonka myötä suomenkielistenkin tekstien kääntäminen alkaa jo tuottaa hämmentävän laadukkaita lopputuloksia. Jopa reaaliaikainen kääntäminen suoraan korvakuulokkeisiin on nyt mahdollista.

Lue lisää...

Laadukas käyttöliittymä ja pitkä akunkesto – mahdoton yhtälö?

Myös puettaviin laitteiin halutaan näyttävä käyttöliittymä animaatioineen, mutta voiko sellaisen toteuttaa pienellä akulla varustetussa laitteessa? Toshiba Electronics Europen uudella TZ1200-prosessorilla se onnistuu.

Lue lisää...
 
ETN_fi Wifi-verkkojen WPA2-salaus murrettu. https://t.co/NO8bmrjyAp @viest_virasto
ETN_fi Huawei Mate 10 is not a smart phone. It is an intelligent machine. https://t.co/MbW3ec5Sje @HuaweiMobileFI
ETN_fi Huawei lanseeraa Mate 10- huippumallin Münchenissä. Kiinalaisvalmistajan ensimmäinen malli, joka hyödyntää paikalli… https://t.co/5RPybKzmd2
ETN_fi Teollisuus 4.0! Lopulta kaikki anturidata menee pilveen. https://t.co/9kYbKv9RPK … @SICK_Oy @Teknologiamessu
ETN_fi .@Teknologia17 ylsi ennätyslukuihin, mutta mietittävääkin on. https://t.co/solqTGVWEB
 
 

ny template