JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
  • 1600 kilometriä yhdellä latauksella

    Israelilainen akkujen valmistaja on demonnut tekniikkaa, joka saattaa mullistaa sähköautojen markkinat. Phinergyn uusi akkutekniikka mahdollistaa jopa 1000 mailin eli 1600 kilometrin ajomatkan sähköautolla yhdellä latauksella.

  • Intel tuo langattoman latauksen mikroihin

    Langaton lataaminen on ollut vakio-ominaisuus monissa huippuluokan älypuhelimissa jo jonkin aikaa, mutta nyt tekniikka on tulossa toden teolla myös suurempiin laitteisiin. Intel on sopinut yhteistyöstä Rezence-tekniikkaa kehittävän WiTricityn kanssa.

  • Technopoliksen uusi tila säästää energiaa

    Technopolis kertoo, että sen uusi Vantaan Aviapolikseen nosuseva toimistotalo tulee olemaan hyvin energiapihi. Rakennus varustetaan Are Sensus -matalaenergiajärjestelmällä.

  • Kolmen kilowatin ohjelmoitava teholähde

    XP Power on julkaisut uuden 3000 watinAC/DC-teholähdesarjan, jonkalähtö on täysin ohjelmoitavissa. HDS3000-sarjatäydentää olemassa olevia 800 ja 1500watin tuoteperheitä XP:n valikoimassa.

  • 3d-litiumioniakku latautuu 10 minuutissa

    Litiumioniakut ovat hyvin yleisiä, mutta autoissa ne painavat liikaa ja kännyköissä vievät liikaa tilaa. Yksi ratkaisu molempiin ongelmiin olisi selvästi nykyistä nopeampi latausaika. Amerikkalaistutkijat ovat saattaneet kehittää juuri oikean ratkaisun.

  • Elenia näyttää kesän sähkökatkot kartalla

    Alkukesän ensimmäiset ukkoset ovat jo koetelleet sähköverkkoja katkoen sähköjä. Hämeessä, Pirkanmaalla, Keski-Suomessa sekä Etelä- ja Pohjois-Pohjanmaalla sähköt yli 400 tuhanteen tlaouteen ja yritykseen toimittava Elenia on julkistanut karttapalvelun, jossa näkyvät sähkökatkokset sen verkossa.

  • Langaton lataaminen laajenee 50 wattiin

    A4WP-järjestö eli Alliance for Wireless Power on laajentanut Rezence-nimellä brändättyä langattoman lataamisen tekniikkaansa. Latausteho kasvaa 50 wattiin, joten tekniikkaa voidaan hyödyntää muissakin laitteissa kuin matkapuhelimissa, tableteissa ja läppäreissä.

  • 100 wattia USB:n kautta

    Microchip julkistaa Computex Taipei -messuilla uuden USB Power Delivery -ohjainperheen. UPD100X-perheen piirit tarjoavat teollisuusstandardin mukaisen virransyötön sekä akkujen lataustoiminnon. Piirit mahdollistavat USB-datasiirron sekä jopa 100 watin syöttötehon välittämisen yksittäisen USB-portin kautta.

  • Mobiililaitteen tehosuunnittelu uusiksi

    Nykyiset mobiililaitteen ovat tehonsyötön osalta hankalia. Välillä ne vaativat suuria kuormia, välillä virrankulutuksen pitää pudota mahdollisimman alas. Tämä vaatii uudenlaista lähestymistapaa koko tehosuunnitteluun.

  • Mobiililaitteen tehosuunnittelu uusiksi

    Nykyiset mobiililaitteet ovat tehonsyötön osaltahankalia. Välillä ne vaativat suuria kuormia, välillä virrankulutuksen pitää pudota mahdollisimman alas. Tämä vaatii uudenlaista lähestymistapaa koko tehosuunnitteluun.

  • Alstom uusii generaattorit Harjavallassa

    Alstom on allekirjoittanut sopimuksen Harjavallan 72 megawatin vesivoimalaitoksen omistavan Länsi-Suomen Voima Oy:n kanssa kahden generaattorin modernisoinnista sekä yhden uuden generaattorin toimituksesta. Generaattoriprojektien arvo on yli 10 miljoonaa euroa.

  • Tiheää tehoa pienessä koossa

    Intersil on esitellyt uuden tehomoduulin, josta saadaan ulos 40 ampeerin virta ja jopa sadan watin teho pienessä 2,9 nelösentin koossa. Moduuli on tarkoitettu uusien tietoliikennelaitteiden ja palvelinkoneiden kylkeen.

  • Nopeaa langatonta latausta pienemmällä hävikillä

    Texas Instruments on esitellyt langattoman latauksen lähetin-vastaanottimen, joka mahdollistaa nopean Qi-laitteiden lataamisen. Tehoa hukkaantuu jopa 50 prosenttia aiempia ratkaisua vähemmän, joten lataaminen onnistuu nopeammin, viileämmin ja tehokkaammin.

  • Sähköautojen latausverkko laajenee

    Sähköautojen Virtapiste-latausasemaverkosto laajenee kesällä 13 uudelle paikkakunnalle, joihin avataan yhteensä 14 sähköautojen pikalatauspistettä. Latauspisteverkko operoi viime joulukuussa perustettu Liikennevirta Oy.

  • Analogisen ja digitaalisen valtataistelu jatkuu

    Tuotteen tai sovelluksen teholähde-, elektroniikka- tai sovellussuunnittelijana joutuutekemään valintoja analogisen tai digitaalisen ratkaisun välillä. Hyvä uutinen on, että vastaus piilee todennäköisesti jossain näiden ratkaisujen välillä – hyödyntämällä parhaat puolet molemmista tekniikoista.

  • Jeff Rodriquez: Analogisen ja digitaalisen valtataistelu jatkuu

    Jos työskentelet jonkin tuotteen tai sovelluksen teholähde-, elektroniikka- tai sovellussuunnittelijana, olet varmasti joutunut tekemään valintoja analogisen tai digitaalisen ratkaisun välillä. Hyvä uutinen on, että vastaus piilee todennäköisesti jossain näiden ratkaisujen välillä – hyödyntämällä parhaat puolet molemmista tekniikoista.

  • Tulevaisuuden laite ei tarvitse akkua

    Akku on kaiken pahan alku ja juuri. Puhelintaan pitää ladata jatkuvasti. Läppäri toimii vain lyhyen junamatkan ajan. Ainoa keino ratkaista asia on päästä eroon akuista. Onneksi tämä voi olla tulevaisuudessa mahdollista. Laitteissa ei ole ulkoista tai kuoren sisuksiin istutettua tehonlähdettä.

  • Sähköauto yleistyy hybridiä nopeammin

    Vaikka sähköautojen myyntilukemat eivät ole yltäneet ennakkoon odotetulle tasolle, niiden myynti kasvaa silti hybridiautojen vastaavaa kehitystä nopeammin. IHS-tutkimuslaitoksen mukaan sähköauto yleistyy selvästi hybridiä nopeammin.

  • Superkondensaattori tarkkaan valvontaan

    Superkondensaattori on erinomainen tekniikka esimerkiksi monissa varavoimajärjestelmissä. Niillä on kuitenkin vikansa, esimerkiksi kapasiteetti voi vähentyä nopeastikin iän myötä. Linear Technologyn uusi piiri valvoo, että superkondensaattoriin perustuva varavoima tekee, mitä lupaa.

  • Bruce Oreck: Älä menetä parasta bisnesmahdollisuutta

    - Käsi ylös, jos investointinne tuottaa teille 30 prosenttia vuodessa, kehotti Yhdysvaltain suurlähettiläs Bruce Oreck eilen Arrow Global Village -tapahtumassa. Kädet pysyivät alhaalla. Yleisönä olleet elektroniikan ammattilaiset eivät tällaisista tuotoista nykypäivänä haaveile.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
8hreplyretweetfavorite
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template