JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
  • Testit eivät kerro, miten uudet aurinkokennot ikääntyvät

    Markkinoille on tulossa uudenlaisia aurinkokennoratkaisuja, kuten perovskiitti- ja väriaineherkistettyjä kennoja. Mutta miten ne kestävät käytössä? Alto-yliopiston tutkijoiden mukaan nykytesteillä tätä ei päästä todistamaan.

  • Muuntimella lisää elämää paristoon

    Saksalainen ROHM on esitellyt DC-DC-muuntimen, jolla se lupaa akkukäyttöisten laitteiden toiminta-ajan kasvavan 1,3-kertaiseksi. Muuntimeen on integroitu MOSFET ja sen virrankulutus on alan pienin. 

  • Sata kertaa halvempia polttokennoja

    Polttokennot voisivat olla puhdas ja tehokas tapa ajaa autoja, tietokoneita ja voimaloita, mutta niiden vaatima kallis platina rajoittaa niiden käyttöönottoa. University of California Riversiden tutkijat ovat kehittäneet uuden edullisen ja tehokkaan katalyyttimateriaalin polymeeri-elektrolyyttikalvon polttokennolle (PEMFC).

  • Auton lataussähkö on helppo varastaa

    Suomessa on pitkälti toistatuhatta sähköautoa, mutta monessa muussa maassa määrä on merkittävästi suurempi. Samalla latausasemia rakennetaan tihenevään verkkoon. Näiden tietoturva on nyt todettu erittäin puutteelliseksi.

  • Tämä on maailman ohuin laturi

    Israelilainen Kado kuvaa hyvin nykyisiä kännykkälatureita: niiden suunnittelussa ei ole ajateltu ketään. Yhtiön mukaan ennen sitä seinälaturin suunnitteluun ei ole uhrattu kovin paljon ajattelua. Laturi on kookas, väärän mallinen ja johdot menevät aina solmuun.

  • Regulaattorin lähtöjännite tarkkaan kontrolliin

    Analog Devicesin Power by Linear -ryhmä on esitellyt uuden muuntimen, jolla voidaan tarkasti ohjata lähes minkä tahansa DC-DC-regulaattorin lähtöjännitettä. LTC7106-piiri muuntaa 7-bittisen sarjakoodin kaksisuuntaiseksi lähtövirraksi.

  • Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

    Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

  • Aurinkosähkö voi kattaa puolet jäähallin energiantarpeesta

    Teknologian tutkimuskeskus VTT on selvittänyt uima- ja harjoitusjäähallien energiankulutusta ja aurinkoenergian hyödyntämistä. Aurinkosähköllä on mahdollista kattaa jopa 50 prosenttia jäähallien energiatarpeesta, joten sen osuutta voitaisiin nykyisestä merkittävästi lisätä.

  • Tämä on 2020-luvun langaton lataustekniikka

    Langaton lataus on vakio-ominaisuus monessa laitteessa – nyt jopa uusissa iPhoneissa – mutta kyse on aina induktiivisesta tai RF-pohjaisesta ratkaisusta, jossa laite pitää asettaa jollekin alustalle. Israelilainen Wi-Charge on kehittänyt tekniikan, joka vie langattoman lataamisen 2020-luvulle.

  • Nopeammat elektronit – enemmän sähköä kennosta

    Purduen yliopiston tutkijat ovat tunnistaneet mekanismin, joka selventää orgaanisten aurinkokennojen tapaa luoda varausta. Sähkövirran tuottamisessa orgaanisissa ja nanorakenteisissa heterorajapinnoissa varaussiirron eksitoneilla on tärkeä rooli mutta se, miten ne rajapinnoissa siirtyvät on heikosti ymmärretty. Sähkövirran luomiseksi eksitonit on saatava purettua ja yleensä se vaatii rakenteellisen rajapinnan.

  • Valo kääntää sähkövirran suunnan

    Kun valo synnyttää sähkövirtaa puolijohdemateriaaleissa valovirran keräämiseksi tarvitaan sähköjännitettä virtauksen ohjaamiseksi yhteen suuntaan. Minnesotan yliopiston tutkijat ovat demonstroineet kehittämällään rakenteellaan keinon hallita valovirran suuntaa käyttämättä sähköjännitettä.

  • Sähkötyön turvallisuusstandardia päivitetään

    Suomessa noudatettavan sähkötyöturvallisuusstandardi SFS 6002:n muutosehdotus on parhaillaan lausuntokierroksella. Tällä hetkellä voimassa on standardin 3. painos, joka julkaistiin laajan valmistelun jälkeen maaliskuussa 2015. Koska edellisestä laajemmasta päivittämisestä on vain kolme vuotta, koko standardin kauttaaltaan uudistamisen sijaan standardi päivitetään nelisivuisella muutoslehdellä.

  • Hybridiohjain kutistaa muuntimen

    Analog Devicesin tehokomponenttien osasto eli Linear Technology on esitellyt markkinoiden ensimmäisen hybridiohjaimen, joka sisältää kytkinkondensaattorin ja muunninohjaimen samalla sirulla. Tuloksena on 50 prosenttia perinteisiä Buck-tyyppisiä ratkaisuja pienempi DCDC-ohjain.

  • Edullisempia polttokennoja uusilla nanomateriaaleilla

    Rice Universityn tutkijoiden mukaan typpipitoiset hiilinanoputket tai modifioidut grafeenin nanonauhat voivat olla sopivia korvaajia platinalle nopeaan hapen pelkistämiseen polttokennoissa. Tämä avaa tietä nykyistä edullisempien polttokennojen kehittämiselle.

  • Autossa voi pian ladata kännykän langattomasti

    Nyt kun Applen iPhonetkin tukevat langatonta lataamista, alkaa tekniikka kiinnostaa laajemmin myös autonvalmistajia. Las Vegasin CES-messuilla On Semiconductor kehittää ratkaisua, jolla kännykän langaton lataaminen tuodaan turvallisesti autoon.

  • Uusi akkugate syö Applen luotettavuutta

    Apple on nyt myöntänyt, että se hidastaa tarkoituksella vanhojen iPhone-puhelimien prosessoreja, jotta laitteet eivät kaadu itsekseen. Applen toiminta on herättänyt valtavan vastalauseiden vyöryn maailmalla.

  • Vanhemmat iPhonet hidastuvat iOS-päivityksen myötä

    Applen iPhone on kulttimainetta nauttiva ikoni, mutta silläkin on omat tekniset murheensa. Aiemmin monet 6s-mallit sammuivat itsestään. Apple on korjannut ongelmia käyttöjärjestelmän päivitysten yhteydessä, mutta ratkaisut ovat samalla hidastaneet laitteita.

  • Kaksinkertainen lasi tuo lisätehoa aurinkosähköön

    Uusi kaksinkertaisen lasin aurinkovoima avaa uusia mahdollisuuksia kehittää tehokkaampaa aurinkosähköä. Englantilaisen Warwickin yliopiston tutkijat ovat kehittäneet kaksinkertaisella lasilla varustetun aurinkokennon. Rakenteen avulla on mahdollista kehittää hyötysuhteeltaan nykyistä parempi aurinkokennoja.

  • ABB:n tekniikka lataa sähköbussin 20 sekunnissa

    Salamalataukseksi ABB sitä kutsuu, ja onhan nimi aika osuva. ABB:n tekniikalla sähköbussin akusto latautuu tiettyyn tasoon vain 20 sekunnissa. Ensimmäiset tekniikkaa hyödyntävät bussit lähtivät kaupallisille reiteille Sveitsissä.

  • Galliumnitridin jännitealue kasvaa ylöspäin

    Kaupalliset galliumnitridin tehopiirit eivät pysty käsittelemään yli 600 voltin jännitteitä, mikä rajoittaa niiden käytön kulutuselektroniikkaan. IEEE:n International Electron Devices Meeting k-okouksessa MIT:n, IQE:n, Columbia Universityn, IBM:n ja Singapore-MIT Alliance for Research and Technologyn tutkijat esittivät uuden suunnitteluratkaisun, joka testeissä mahdollisti galliumnitridisten tehopiirin kytkevän 1200 voltin jännitteitä.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template