JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
  • Vesi ja valo korjaavat perovskiittikennon

    Perovskiittiset aurinkokennot ovat varsin nopeasti saavuttaneet piikennojen muunnossuhteita mutta niiden ongelmana on materiaalin heikkeneminen ajan ja kosteuden myötä. Pienet viat liuosprosessoitujen perovskiittien rakenteessa voivat ansoittaa elektroneja ennen kuin niiden energia saadaan hyödynnetyksi.

  • Suomi on selvästi Ruotsia jäljessä sähköautoissa

    Ruotsissa on maan virallisten tilastojen mukaan yli 11730 sähköautoa. Kesäkuun lopussa Suomessa oli Trafin tilastojen mukaan 1142 sähköautoa. Tesloja näistä on noin puolet.

  • Piianodin ongelmat akuissa ratkaistu?

    Litiumioniakuissa käytetään grafeenianodia, mikä on kaukana ideaalisesta ratkaisusta. Piianodi olisi huomattavasti parempi ratkaisu, sillä se moninkertaistaisi akun kapasiteetin. Nyt Okinawan tiedeinstituutin tutkijat ovat löytäneet rakenteen ja valmistustavan, joka näyttää ratkaisevan piianodin ongelmat.

  • Tämän takia auto lataa älypuhelinta niin hitaasti

    Yhä useammassa autossa on valmiiksi USB-liitännät, joten älypuhelimen lataaminen onnistuu niissä käden käänteessä. No ei. Useimmiten älypuhelin ei juuri edes lataudu, jos samaan aikaan käyttää esimerkiksi GPS-paikannusta. Syy tähän löytyy syöttövirrasta.

  • Suomalaistutkimus: nanohuokoinen pii käy litiumakkuihin

    Itä-Suomen yliopiston farmaseuttisen fysiikan tutkimusryhmä on julkaissut tutkimuksen, jolla voi olla iso merkitys seuraavan polven litiumakkutekniikalle. Ryhmän tutkimuksen mukaan grafiitin korvaaminen piillä pariston anodissa jopa nelinkertaistaa anodin kapasiteetin.

  • Nanotimantit tekevät litiumakusta turvallisen

    Litiumakut ovat mahdollistaneet mobiililaitteiden kehityksen, mutta litiumin ongelmana on edelleen epävakaus, joka aiheutuu elektrodeihin kasvavien haarakkeiden oikosulkuriskistä. Drexelin ja kiinalaisten tutkijoiden yhteishankkeessa on kehitetty ratkaisu, joka tekee litiumakuista täysin turvallisia.

  • Suomalaisyritys tuo hybridimoottorit suuriin laivoihin

    Isot merialukset eivät ole aiemmin voineet hyödyntää sähköakkuja samassa mittakaavassa kuin pienemmät, sillä akkujen teho ei ole riittänyt. Suomalainen teknologiayhtiö Protacon toimittaa Rauma Marine Constructionille ratkaisun, jossa propulsion kokonaisteho on yli 3 megawattia.

  • Sähköä voi tuottaa twistro-langalla

    Kansainvälinen tutkimusryhmä Texasin ja eteläkorealaisesta Hanyangin yliopistosta ovat kehittäneet high-tech-lankoja, jotka tuottavat sähköä, kun niitä venytetään tai kierretään. Tutkijoiden ”twistron” langat on kierretty hiilinanoputkista vahvoiksi, kevyiksi ja joustaviksi kierteiksi.

  • 10-vuotiaan iPhonen akku kasvaa

    2700 milliampeerituntia, arvioi 9to5mac-sivusto Applen tulevan iPhone 8:n akun kapasiteetiksi. Akku ei ole kovin iso nykymittapuulla, mutta selvästi iPhone 7:n akun 1960 milliampeeritunnin varauskapasiteettia suurempi.

  • Magnesium hakkaa litiumakun

    Houstonin yliopiston tutkijat ovat kehittäneet tekniikan, jolla magnesiumakkujen katodin varauskyky paranee merkittävästi. Innovaation ansiosta magnesiumakun kapasiteetti kasvaa kaksinkertaiseksi nykyisiin litiumioniakkuihin verrattuna.

  • Nyt on helpompi tehdä autosta sähköauto

    Vuoden 2017 alussa astui voimaan uusi sähköturvallisuuslaki, joka toi kevennyksiä tieliikenteeseen tarkoitettujen sähköajoneuvojen huolto- ja korjaustoimintaan. Nyt vanhan polttomoottoriauton muuntaminen sähköautoksi käy aiempaa helpommin.

  • Uusi materiaali tekee virtausakusta vakaan

    Argonne National Laboratoryn tiedemiehet ovat kehittäneet huolellisesti kootetuista molekyyleistä koostuvan akun, joka on suunniteltu olemaan sähkökemiallisesti erityisen vakaita. Tavoitteena on, että uuden materiaalin ansiosta akku ei menettäisi energiaa ei-toivotuille reaktioille.

  • Superkondensaattori ratkaisee älypuhelimen latausongelman

    Superkondensaattorit lupailevat puhelimien ja muiden laitteiden lataamista sekunteina ja minuutteina verrattuna akkujen tunteihin. Nykyiset tekniikat eivät kuitenkaan yleensä ole joustavia, niillä on riittämätöntä kapasiteetti ja monien suorituskyky heikkenee nopeasti latausjaksojen myötä. Queen Mary University of Londonin ja Cambridgen yliopiston tutkijat ovat löytäneet keinon parantaa kaikkia kolmea ongelmaa yhdellä kertaa.

  • Nyt tuli korvaaja litium-akuille

    Sinkki-ilma-akku on pitkään ollut ehdolla nykyisten kannettavien laitteiden epävakaiden litiumakkujen korvaajaksi, mutta niiden lataaminen on tähän asti ollut iso ongelma valmistajille. Sydneyn yliopiston tutkijat näyttävät nyt ratkaisseen ongelman.

  • Norjaan tulee maailman suurin datakeskus

    Kolos-niminen aloitteleva datakeskusyrittäjä aloittaa heti täydellä höyryllä. Norjalaisyritys rakentaa Narvikin lähelle Ballangeniin maailman suurimman datakeskuksen. Kun kaikki palvelimet ovat käytössä, keskus tarvitsee gigawatin verran tehoa.

  • Aurinkolasit tuottavat aurinkoenergiaa

    Saksalaisen Karlsruhen teknisen korkeakoulun tutkijat ovat demonstroineet, mitä orgaanisilla aurinkokennoilla voidaan tulevaisuudessa tehdä. Tutkijat pinnoittivat aurinkolasien linssit valoherkällä kalvolla. Kumpikin linssi tuottaa 200 milliwatin verran sähköenergiaa valosta.

  • Uusi kenno vangitsee lähes kaiken energian auringonvalosta

    Amerikkalaistutkijat George Washingtonin yliopistosta ovat kehittäneet uudenlaisen aurinkokennon prototyypin, joka kykenee vangitsemaan lähes kaiken energian auringonvalosta. Kennon hyötysuhde on 44,5 prosenttia, joten kyse on maailman tehokkaimmasta aurinkokennosta.

  • Ensimmäinen älykello, joka lataa itsensä

    Rannekellojen paristokesto ei ole ollut iso ongelma ennen älykellojen aikaa, mutta toimintojen lisääminen tarkoittaa isoa tehonkulutusta ja älykellon lataamista usein päivittäin. Sveitsiläinen Sequent on kehittänyt älykellon, joka tuottaa itse liikkeestä kaiken tarvitsemansa energian.

  • Ensimmäinen älymittari uudella 4G-tekniikalla

    Erilaiset IoT-laitteet kuten etäluettavat älysähkömittarit pitää ennen pitkää siirtää 4G-verkkoon, mikäli yhteydeksi ei valita jotain muuta IoT-linkkiä. Portugalissa on nyt otettu tärkeä ensimmäinen askel, kun käyttöön on otettu ensimmäinen NB-IoT-tekniikkaa hyödyntävä älymittari.

  • Kännykän akun voi pian ladata muutamassa sekunnissa

    Ollos huoleton, älypuhelimen omistaja. Tulevaisuudessa älypuhelimen voi ladata muutamassa sekunnissa täyteen kapasiteettiin. Ratkaisu perustuu Drexelin yliopistossa kehitettyyn uuteen elektrodimateriaaliin.

Ilmoittaudu mukaan ECF2018-tapahtumaan

ETN järjestää toisen kerran Embedded Conference Finland -tapahtuman. Tällä kertaa aiheina ovat IoT ja tekoäly. Tapahtuma järjestetään Pasilassa 12.huhtikuuta. Luvassa on keynote-puheita, paneelikeskustelu AI:n merkityksestä sekä mielenkiintoisia teknisiä esityksiä.

Kävijöille tapahtuma on ilmainen. Rekisteröidy heti mukaan, sillä paikkoja on rajoitetusti. Mukaan pääset ilmoittautumalla
täällä
.

Lisätietoja tapahtumasta löytyy osoitteesta
www.embeddedconference.fi.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Kelluvat mittauskanavat avainasemassa

Modernit puolijohteet mahdollistavat aikaisemmin saavuttamattomissa olleet hyötysuhteet ja tehotiheydet. Samanaikaisesti ne asettavat tehoelektroniikan kehittämisessä käytettäville testaus- ja mittauslaitteille suurempia vaatimuksia. Kelluvilla mittauskanavilla varustetut oskilloskoopit ovat ihanteellisia mittauslaitteita, jotka tarjoavat laajan kirjon laboratoriotason oskilloskoopin analysointimahdollisuuksia.

Lue lisää...
 
ETN_fi Nopeaa wifiä metrossa? 1.25Gbps Wi-Fi for tube trains https://t.co/2kXcuq8RsZ
ETN_fi RT @nokia: Nokia and China Unicom deploy AirGile cloud-native core network to enable new #VoLTE and #VoWiFi services in China. The network…
ETN_fi Helsinki wants to become the smartest city in the world. See https://t.co/bZTM7Z5JS5 #100lasissa
ETN_fi The 1st ever official roaming groupcall between Finnish VIRVE and Nodnett of Norway. See https://t.co/WryGLaLGkq @erillisverkot
 
 

ny template