JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Sähköauto on periaatteessa päästötön tapa liikkua paikasta toiseen, mutta sen lataaminen on edelleen sekä hidasta että työlästä. Stanfordin yliopiston tutkijat ovat kehittäneet tekniikkaa, joka poistaa latauksen ongelmat.

Tutkijat ovat kehittäneet tekniikan, jolla akustoa voidaan ladata langattomasti jopa metrin päässä. Lähettävän ja vastaanottavan käämin välillä syntyy magneettinen kytkentä, jossa sähköä voidaan siirtää.

Sähköautojen osalta tämä voi mahdollistaa jopa lataamisen "lennossa", mikäli latausalustoja sijoitetaan liikenteen sekaan tien pintaan. Liikennevaloissa odottelun voisi käyttää hyväkseen, kun auton akusto latautuu samalla.

Samaa periaatetta voidaan käyttää tietysti muiden laitteiden langattomaan lataamiseen. Yliopiston kampuksella voisi olla latauspaikkoja, joiden yli kävelevien opiskelijoiden älypuhelinten ja läppärien akut täyttyisivät.

Stanfordissa projektia vetävän professori Shanhui Fanin mukaan siirrettävää tehoa pitää vielä kasvattaa sähköautojen lataamiseen, mutta latauslinkin kantamaan ei enää tarvitse lisätä.

Youtube-demossaan Fanin rakentama laite lataa lediä 1 milliwatin teholla, kun sähköautot tarvitsevat kymmeniä kilowatteja. Työsarkaa tutkijoilla siis riittää.

Tutkijoiden tulokset julkaistiin uudessa Nature-aikakauslehdessä.

Tiedätkö, mikä on pistotulppa?

Sikaa sanotaan usein töpselikärsäksi, vaikka sähköinsinöörille nimitys on kauhistus: sian kärsähän näyttää pistorasialta, ei töpseliltä. Puhekielessä töpselit ja pistorasiat menevätkin välillä sekaisin, mutta alan oppimateriaalissa, käyttöohjeissa ja toimitetussa mediassa tulisi pyrkiä oikeiden ja täsmällisten termien käyttöön. Pistokytkimiin liittyvistä termeistä on olemassa kansallinen standardi SFS 5805, joka uudistui toukokuussa. Edellinen standardi oli vuodelta 1996.

Lue lisää...

Kuinka älykellon tehopiiri kutistetaan?

Yleisin puettava laite on älykello tai fitnessranneke. Niiden arkkitehtuuriin kuuluu toiminnallisia lohkoja, kuten ympäristön ja biometrinen aistiminen, langaton yhteys ja mikro-ohjain. Tämä on johtanut uuden standardin tehokomponentin, microPMIC-piirin kehittämiseen, joka tuottaa anturien, radioiden ja prosessorin vaatimat erilaiset tehosyötöt. Se säästää aikaa, tilaa ja kustannuksia.

Lue lisää...
 
ETN_fi RT @Kwikman: World's first autonomous maritime ecosystem, Sauli Eloranta Rolls-Royce #ddayfi #RebootFinland https://t.co/DopdH7pzQ3
ETN_fi RT @Kwikman: Invitation to build world's first level 5 self driving system #ddayfi #RebootFinland https://t.co/CueAUztf0m
ETN_fi RT @AutomatedbusFI: Pekka Möttö , CEO of @Tuupapp is explaining how to build #Maas for customers #ddayfi #RebootFinland https://t.co/ZuBrx0
ETN_fi 4K-elokuvaa langattomasti. @latticesemi delivers first #4K UHD wireless video solution in the 60 GHz band. https://t.co/coXt8e30Ju
ETN_fi Ethernet is an old man :). 44 years old to be exact. https://t.co/bLmLWpHiWg