JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

UCLA:n eli Kalifornian yliopiston tutkijat ovat suunnitelleet laitteen, joka käyttää aurinkoenergiaa sekä energian varastoimiseen että tuottamaan vetyä polttoaineeksi. Laite voisi tehdä vetyautoilun edullisemmaksi, koska se tuottaa vetyä käyttämällä nikkeliä, rautaa ja kobolttia.

Nämä alkuaineet ovat paljon halvempia kuin platina ja muut jalometallit, joita tällä hetkellä käytetään vetypolttoaineiden tuottamiseen. Teknologia voi olla erityisen hyödyllinen myös maaseutualueilla tai etäisillä paikoilla toimiville sotilasyksiköille.

Perinteisesti sekä polttokennossa että superkondensaattorissa on kaksi elektrodia. UCLA:ssa kehitetyllä laitteella on kolme elektrodia. Kaikki kolme elektrodia ovat kontaktissa aurinkokennoon, joka toimii laitteen tehon lähteenä ja aurinkokennosta kerätty sähköenergia voidaan varastoida kahdella tavalla: sähkökemiallisesti superkondensaattorissa tai kemiallisesti vetynä.

Rakenteen keskeisellä Ni-Co-Fe LDH -elektrodilla on erinomaiset sähkökemialliset ominaisuudet sekä aktiivisena elektrodimateriaalina superkondensaattoreissa että katalysaattorina hapen evoluutioreaktiossa.

Tutkijat suunnittelivat elektrodit nanomittakaavassa varmistaakseen, että suurin mahdollinen pinta-ala altistuu vedelle, mikä lisää vedyn määrää, jonka laite voi tuottaa ja joka myös varastoi varausta superkondensaattorin.

Vetyenergiasta saadaan ympäristöystävällistä tuottamalla sitä uusiutuvista energialähteistä. Nykyään valtaosa vedystä tuotetaan fossiilisista polttoaineista, mikä tuottaa suuria määriä hiilidioksidia.

Vetyautojen laajamittaista käyttöä varten tarvitaan myös sellaista tekniikkaa, joka varastoi suuria määriä vetyä normaalilla paineella ja lämpötiloissa nykyisin käytössä olevien paineistetun tekniikan sijaan, toteavat tutkijat yliopistonsa tiedotteessa.

Veijo Hänninen

Nanobittejä 24.11.2017

 
 

Kustomoitu piiri on täydellinen teollisen internetin sovelluksiin

Teollisen internetin tai IIoT:n (Industrial Internet of Things) tarkoitus on hyvin yksinkertainen: tehdä tuotantolaitoksista mahdollisimman tehokkaita optimoimalla kaikki operaatiot, joihin kuuluvat tuotanto, materiaalien hallinta ja ylläpito.

Lue lisää...

Älykkäämpi Bluetooth liittää miljardit laitteet verkkoon

IoT-laitteiden pitää olla kiinni verkossa jatkuvasti. Lisäksi niiden pitää kuluttaa mahdollisimman vähän energiaa. Tämä onnistuu Bluetooth Smartilla.

Lue lisää...
 
ETN_fi Helsinki wants to become the smartest city in the world. See https://t.co/bZTM7Z5JS5 #100lasissa
ETN_fi The 1st ever official roaming groupcall between Finnish VIRVE and Nodnett of Norway. See https://t.co/WryGLaLGkq @erillisverkot
ETN_fi AI democratizes development, says @adhorn at #hacktalks. See https://t.co/AslQeZYSAV
ETN_fi Robots can´t do backflips, right? https://t.co/KtogoRB25R
 
 

ny template