JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
  • Virran lisäksi voi nyt lukea jännitteen ilman kontaktia

    Fluke on kehittänyt FieldSense-tekniikkaa tiukasti viime vuosien aikana. Jo pitkään yrityksen T5-testereillä on voinut mitata turvallisesti 100 ampeerin virtoja avoimella haarukalla. Paranneltu FieldSense laajenee AC-virtamittausten lisäksi AC-jännite- ja taajuusmittauksiin.

  • Litiumia parempia akkuja

    Englantilaisessa Bathin yliopistossa kansainväliset tutkijat ovat ottaneet askeleen kohti uusi akkuja, joissa on korvattu litium multivalenteilla metalleilla. Litiumioniakussa jokaista siirrettyä ionia kohden siirretään vain yksi elektroni, joka tuottaa sähkövirtaa. Multivalenssisissa akuissa voidaan siirtää useampi kuin yksi elektroni ionia kohden.

  • Tukes: valokaaret aiheuttaneet kaksi kuolemaa tänä vuonna

    Tänä vuonna on sattunut jo kaksi kuolemaan johtanutta sähkötapaturmaa ilmajohtojen lähellä työskenneltäessä. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) muistuttaa, että sähköiskuun ei aina tarvita edes kosketusta, sillä sähkö hyppää ilmavälin yli ilmajohdosta esimerkiksi työkoneeseen tai nosturiin.

  • Dataa ja sähköä samassa langattomassa linkissä

    Langaton lataaminen yleistyy vauhdilla varsinkin nyt, kun iPhonekin taipuu siihen. Mutta voisiko samassa langattomassa linkissä siirtää myös dataa? Pohjois-Carolinan yliopiston tutkijoiden mukaan voi.

  • Uuden iPhonen laturi ei pysty pikalataukseen

    Apple esitteli iPhone 8- ja iPhone X-mallien myötä "uusina mullistavina tekniikoina" sekä pikalatauksen että langattoman lataamisen. Molemmat edellyttävät lisälaitteiden hankintaa. Esimerkiksi Applen toimittama USB-kaapeli ei pikalataukseen taivu.

  • Varavoimaa konesaleihin laajemmalla tehoalueella

    Eatonin 93PM-sarjan UPSit kattavat jatkossa 30-500 kVA:n tehoalueen. Skaalautuvat ja energiatehokkaat UPSit on suunniteltu varmistamaan luetettava virransyöttö vaativissa sovelluksissa sekä mahdollistamaan kapasiteetin asteittainen kasvattaminen minimikustannuksin liiketoiminnan vaatimusten kasvaessa.

  • Vesi ja valo korjaavat perovskiittikennon

    Perovskiittiset aurinkokennot ovat varsin nopeasti saavuttaneet piikennojen muunnossuhteita mutta niiden ongelmana on materiaalin heikkeneminen ajan ja kosteuden myötä. Pienet viat liuosprosessoitujen perovskiittien rakenteessa voivat ansoittaa elektroneja ennen kuin niiden energia saadaan hyödynnetyksi.

  • Suomi on selvästi Ruotsia jäljessä sähköautoissa

    Ruotsissa on maan virallisten tilastojen mukaan yli 11730 sähköautoa. Kesäkuun lopussa Suomessa oli Trafin tilastojen mukaan 1142 sähköautoa. Tesloja näistä on noin puolet.

  • Piianodin ongelmat akuissa ratkaistu?

    Litiumioniakuissa käytetään grafeenianodia, mikä on kaukana ideaalisesta ratkaisusta. Piianodi olisi huomattavasti parempi ratkaisu, sillä se moninkertaistaisi akun kapasiteetin. Nyt Okinawan tiedeinstituutin tutkijat ovat löytäneet rakenteen ja valmistustavan, joka näyttää ratkaisevan piianodin ongelmat.

  • Tämän takia auto lataa älypuhelinta niin hitaasti

    Yhä useammassa autossa on valmiiksi USB-liitännät, joten älypuhelimen lataaminen onnistuu niissä käden käänteessä. No ei. Useimmiten älypuhelin ei juuri edes lataudu, jos samaan aikaan käyttää esimerkiksi GPS-paikannusta. Syy tähän löytyy syöttövirrasta.

  • Suomalaistutkimus: nanohuokoinen pii käy litiumakkuihin

    Itä-Suomen yliopiston farmaseuttisen fysiikan tutkimusryhmä on julkaissut tutkimuksen, jolla voi olla iso merkitys seuraavan polven litiumakkutekniikalle. Ryhmän tutkimuksen mukaan grafiitin korvaaminen piillä pariston anodissa jopa nelinkertaistaa anodin kapasiteetin.

  • Nanotimantit tekevät litiumakusta turvallisen

    Litiumakut ovat mahdollistaneet mobiililaitteiden kehityksen, mutta litiumin ongelmana on edelleen epävakaus, joka aiheutuu elektrodeihin kasvavien haarakkeiden oikosulkuriskistä. Drexelin ja kiinalaisten tutkijoiden yhteishankkeessa on kehitetty ratkaisu, joka tekee litiumakuista täysin turvallisia.

  • Suomalaisyritys tuo hybridimoottorit suuriin laivoihin

    Isot merialukset eivät ole aiemmin voineet hyödyntää sähköakkuja samassa mittakaavassa kuin pienemmät, sillä akkujen teho ei ole riittänyt. Suomalainen teknologiayhtiö Protacon toimittaa Rauma Marine Constructionille ratkaisun, jossa propulsion kokonaisteho on yli 3 megawattia.

  • Sähköä voi tuottaa twistro-langalla

    Kansainvälinen tutkimusryhmä Texasin ja eteläkorealaisesta Hanyangin yliopistosta ovat kehittäneet high-tech-lankoja, jotka tuottavat sähköä, kun niitä venytetään tai kierretään. Tutkijoiden ”twistron” langat on kierretty hiilinanoputkista vahvoiksi, kevyiksi ja joustaviksi kierteiksi.

  • 10-vuotiaan iPhonen akku kasvaa

    2700 milliampeerituntia, arvioi 9to5mac-sivusto Applen tulevan iPhone 8:n akun kapasiteetiksi. Akku ei ole kovin iso nykymittapuulla, mutta selvästi iPhone 7:n akun 1960 milliampeeritunnin varauskapasiteettia suurempi.

  • Magnesium hakkaa litiumakun

    Houstonin yliopiston tutkijat ovat kehittäneet tekniikan, jolla magnesiumakkujen katodin varauskyky paranee merkittävästi. Innovaation ansiosta magnesiumakun kapasiteetti kasvaa kaksinkertaiseksi nykyisiin litiumioniakkuihin verrattuna.

  • Nyt on helpompi tehdä autosta sähköauto

    Vuoden 2017 alussa astui voimaan uusi sähköturvallisuuslaki, joka toi kevennyksiä tieliikenteeseen tarkoitettujen sähköajoneuvojen huolto- ja korjaustoimintaan. Nyt vanhan polttomoottoriauton muuntaminen sähköautoksi käy aiempaa helpommin.

  • Uusi materiaali tekee virtausakusta vakaan

    Argonne National Laboratoryn tiedemiehet ovat kehittäneet huolellisesti kootetuista molekyyleistä koostuvan akun, joka on suunniteltu olemaan sähkökemiallisesti erityisen vakaita. Tavoitteena on, että uuden materiaalin ansiosta akku ei menettäisi energiaa ei-toivotuille reaktioille.

  • Superkondensaattori ratkaisee älypuhelimen latausongelman

    Superkondensaattorit lupailevat puhelimien ja muiden laitteiden lataamista sekunteina ja minuutteina verrattuna akkujen tunteihin. Nykyiset tekniikat eivät kuitenkaan yleensä ole joustavia, niillä on riittämätöntä kapasiteetti ja monien suorituskyky heikkenee nopeasti latausjaksojen myötä. Queen Mary University of Londonin ja Cambridgen yliopiston tutkijat ovat löytäneet keinon parantaa kaikkia kolmea ongelmaa yhdellä kertaa.

  • Nyt tuli korvaaja litium-akuille

    Sinkki-ilma-akku on pitkään ollut ehdolla nykyisten kannettavien laitteiden epävakaiden litiumakkujen korvaajaksi, mutta niiden lataaminen on tähän asti ollut iso ongelma valmistajille. Sydneyn yliopiston tutkijat näyttävät nyt ratkaisseen ongelman.

 
 

Tämä on seuraava askel piiritekniikassa: eFPGA

On selvää, että puolijohdealalla keskitytään vihdoin kasvavaan valikoimaan teknologioita, jotka prosessigeometrian kutistamisen sijaan katsovat uusia järjestelmäarkkitehtuureita ja käytettävissä olevan piin parempaa käyttöä uusien piiri- laite- ja kotelointisuunnittelun konseptien kautta. Kun astumme uudelle aikakaudelle, seuraava looginen askel näyttää olevan FPGA-piirin ja prosessorin eli CPU:n yhdistäminen: sulautettu FPGA.

Lue lisää...

CMOS-anturi valtaa konenäön

Vaikka CCD-kuvakennot saattavat edelleen olla välttämättömiä joissakin erikoissovelluksissa, CMOS-pohjaiset kuva-anturit valtaavat konenäkösovelluksia kiihtyvään tahtiin. Ne tuovat teollisuuden kuvannusjärjestelmiin uuden luokan suorituskykyä ja toiminnallisuutta.

Lue lisää...
 
 

ny template