JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

  • Litium-metalliakun ongelma ratkaistu

    Metallipohjaiset litiumakut olisivat tehokkaampia kuin nykyiset litiumioniakut, mutta niiden ongelma on ollut eräänlaisten "viiksien" kasvaminen elektrolyyttiin latausprosessin aikana. Tämä uhkaa aiheuttaa akussa oikosulun ennen pitkää. Nyt ongelma on ratkaistu Rice-yliopistossa.

  • Uusi akku kestää 15 kertaa nykyakkuja pidempään

    Japanilainen materiaalitieteiden instituutti NIMS (National Institute for Materials Science) sanoo kehittäneensä akun, jonka kapasiteetti on 15 kertaa nykyisiä litiumioniakkuja suurempi. Akku perustuu litiumin ja ilman yhdistelmään. Tutkijat keksivät käyttää hiilinanoputkia elektrodimateriaalina.

  • Erittäin tarkka anturi virranmittaukseen

    Sveitsiläinen LEM hyödyntää Fluxgate-teknologiaa uudella tavalla erittäin tarkkaan ja matalakohinaiseen virranmittaukseen yli laajan lämpötila-alueen toimivassa anturissa. Suljetun silmukan Fluxgate-anturi mittaa DC-, AC- ja pulssivirtoja jopa 2000 ampeerin asti.

  • Näin syötät tehoa FPGA-järjestelmälle

    FPGA-pohjainen järjestelmä vaatii useita syöttöjännitteitä, joista kullakin on omat vaatimuksensa jännitteen, virran ja kytkentävasteen suhteen. Suunnittelijan on lisäksi kiinnitettävä erityishuomiota syöttölinjojen ryhmittelyyn sekä käynnistyksen ja sammutuksen jaksotuksiin. Aluksi kaikki tehonsyötön vaatimukset kannattaa koota yhteen ja hahmotella puumaiseksi kaavioksi.

  • Perovskiittikennoista saadaan kestävämpiä

    Lontoossa sijaitsevan Imperial Collegen tutkijoiden johdolla on paljastettu tarkka mekanismi, joka aiheuttaa perovskiittisten aurinkokennojen heikkenemisen ilman vaikutuksessa. Löydöksen myötä voidaan kehittää paremmin kestäviä perovskiittikennoja.

  • Nikkeli-sinkki korvaa litiumin akuissa

    Litiumakku on erinomainen keksintö, joka on mullistanut mobiilin elektroniikan. Sen ongelma on litiumin epävakaus, jota tutkijat yrittävät kiiaasti ratkaista. Nyt USA:n laivaston tutkimuskeskuksessa (NRL, US Naval Research Laboratory) on kehitetty tekniikka, jossa litium korvattaisiin nikkeli-sinkki -yhdistelmällä.

  • Jäädyttämällä vakaampia akkuja

    Columbian yliopiston materiaalitieteilijät ovat kehittäneet uuden turvallisemman ja pitkäikäisemmän menetelmän litiumakuille. Jäädyttämällä (ice-casting) hallitaan kiinteän keraamisen elektrolyytin muodostumista litium-akussa. Kiinteän elektrolyytin pystysuuntaiset rakenteet tarjoavat nopean reitin litiumioneille ja ovat erittäin johtavia.

  • Mullistava tekniikka poistaa erilliset akut

    Southamptonin yliopistossa on kehitetty mullistava tekniikka, jonka ansiosta elektroniikkalaitteissa voidaan päästä kokonaan eroon ulkoisista, myös koteloiden sisällä olevista akuista. Tekniikkaa kaupallistetaan Ilika Technologies -nimisen spinnoffin suojissa.

  • Langaton verkko valvoo sähköauton akustoa

    Sekasignaaliyritys Linear Technology on maaliskuun alusta asti ollut osa Analog Devicesia. Hannoverin teollisuusmessuilla ADI demoaa Linearin ainutlaatuista tekniikkaa, jossa BMW:n i3 -sähköauton akuston tilaa valvotaan täysin langattomasti.

  • Tehokkaampia litiumioniakkuja vanhoista lasipulloista

    Litiumioniakkujen tehoon saattaa tulla lisäys yllättävästä suunnasta. Kalifornian yliopiston Riversidessa sijaitsevan Bourns-koulun tutkijat ovat kehittäneet menetelmän, jolla lasipulloista saadaan irrotettua nanopiianodeita litiumioniakkuihin.

  • Merilevystä katalyyttejä tulevaisuuden akkuihin

    Kiinalaisen Qingdaon yliopiston johdolla kansainvälinen tutkijajoukko on tuottanut merilevästä huokoisia hiilinanokuituja. Ne voivat toimia tulevaisuuden litiumioniaakkujen ja muiden energiaratkaisujen parempina ja edullisempina materiaaleina.

  • Varo! Markkinoilla hengenvaarallisia pistorasiatestereitä

    Monessa sähkötarvikkeita myyvässä liikkeessä myydään suojakosketinpistorasioiden eli sukorasioiden testaamiseen tarkoitettuja testereitä, joilla voi nopeasti testata, onko pistorasia kytketty oikein. Niiden kanssa pitää olla erityisen huolellinen, sillä myynnissä on edelleen vaarallisia sukotestereitä.

  • Sähkömoottori mullistaa seuraavaksi ilmailun

    Zunum Aero on uusi lentoyhtiö, joka aikoo 2020-luvun alkupuolella tuoda Kalifornian paikallisliikenteeseen pieniä, nopeita ja sähköhybridimoottoreita käyttäviä lentokoneita. Ne ovat nopeita, lähes päästöttömiä ja nykykoneisiin verrattuna äänettömiä lentokoneita.

  • Edullinen superkondensaattori ratkaisee IoT-virransaannin

    Esineiden internetin myötä elektroniikkaa on yhä uusissa paikoissa. Mistä elektroniikalle energiaa silloin, kun akkua ei voi käyttää? Suvi Lehtimäki kehitti Tampereen teknilliselle yliopistolle tekemässään väitöstyössä energian varastointiin superkondensaattoria, joka on edullinen ja moneen taipuva.

  • Keraaminen elektrodi tekee akuista turvallisia

    Madridilaisessa UC3M-yliopistossa (Universidad Carlos III de Madrid) on kehitetty keraaminen elektrodi litiumioniakuille. Sen myötä akuista tulee turvallisempia, halvempia ja tehokkaampia, tutkijat kehuvat.

  • Litium-nappi antaa tehoa puettaville laitteille

    Ladattaviin litium-nappikennoihin on tehty parannuksia, joiden ansiosta pienten laitteiden latausväliä voidaan merkittävästi pidentää. Tämä on käyttäjän kannalta hyvin tärkeää yhä pienempään kokoon kutistuvissa puettavan elektroniikan tuotteissa.

  • Sähköpaloissa kuoli 21 ihmistä

    Viime vuosi oli sähköpalokuolemien osalta synkkä. Tukesin mukaan kuudessatoista palossa kuoli yhteensä 21 ihmistä ja kahdessa tulipalossa menehtyi yhteensä viisi lasta. Edellisvuonna sähköpalokuolemia oli 16, ja 2010-luvulla uhreja on ollut keskimäärin 15 vuodessa.

  • Eroon jäähdyttimistä ja tuulettimista

    Moni elektroniikkalaite tarvitsee yhä enemmän tehoa, mutta tilaa tehoelektroniikalle on yhä vähemmän. Tätä hankalaa yhälöä ratkoo GaN Systems, joknka galliumnitridipohjaiset transistorit ovat korvaamassa piipohjaisia mosfeteja ja IGBT-komponentteja monissa sovelluksissa.

  • Pian voit ladata isommatkin koneet langattomasti

    Langaton lataaminen on erinomainen tekniikka, mutta toistaiseksi siinä on jouduttu tyytymään pienten laitteiden – lähinnä älypuhelimien – lataamiseen 5-10 watin teholla. AirFuel Allianceen liittynyt GaN Systems osoittaa, että sen tehotransistoreilla voidaan lataamisen tehoa kasvattaa merkittävästi, aina kilowattitasolle asti.

  • Virtausakku voisi samalla jäähdyttää piiriä

    Zürichin teknisen korkeakoulun tutkijat ovat yhdessä IBM:n tutkijoiden kanssa kehittäneet tekniikan, jossa samalla komponentilla voitaisiin sekä syöttää virtaa mikropiirille että jäähdyttää sitä. Ratkaisu pohjaa minikokoiseen virtausakkuun.

Kuinka pysäyttää tappajarobotit?

Kun autonomisista autoista tulee todellisuutta ja eri puolilla maailmaa testataan robottiautoja, yhä useampi alkaa kysyä etiikkaan ja vastuuseen liittyviä kysymyksiä. Suunnittelijat ovat kuitenkin painineet eettisten ongelmien kanssa jo vuosia osana tekniikan kehitystä.

Lue lisää...

Suojaus kannattaa aina tehdä raudalla

Kaikki alkaa luottamuksesta, kuului aikoinaan saksalaisen pankin mainosslogan. Mitä arvokkaampaa data on tai mitä monimutkaisempi järjestelmä on, sitä vaikeampi luottamus on varmistaa. Sama pätee sulautettuihin järjestelmiin.

Lue lisää...
 
ETN_fi Abloy Focus Forum: Hybrid operations is the new normal. Aapo Cederberg. #cip #focusforum https://t.co/Tt7nJMCbOK
ETN_fi Facebookilla on jo 2 miljardia aktiivista kk-käyttäjää. Q1:llä yhtiö teki 8 miljardin myynnillä 3 Mrd voittoa. https://t.co/nTw7HGx6gA
ETN_fi DIMECC on julkaissut kaksi opaskirjaa ohjelmistoyrityksille parhaista käytännöistä. Ks. https://t.co/m6VgKCJ19e
ETN_fi Embedded World avasi ovensa tänään. ETN uutisoi messuilla laajasti. https://t.co/LoXBmMsTe7
ETN_fi Mikropiirien myynti kasvoi tammikuussa 14 prosenttia. SIA:n mukaan kasvu on nopeinta kuuteen vuoteen. https://t.co/0DeApXU868
 

ny template