JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Piille on pitkään haettu korvaajaa aurinkokennoissa. Kaikki haluavat kevyempiä, edullisempia tai taipuisia kennoja, jotka vielä muuntavat auringonvaloa sähköksi nykyistä tehokkaammin. Nyt voi olla, että tällainen tekniikka on löytynyt.

Stanfordin ja Oxfordin yliopistojen tutkijat ovat julkaisseet Science-lehdessä artikkelin, jossa ne kuvaavat uudenlaisia perovskiitin muotoja. Kyse on ohuesta, kiteisestä kalvosta, joka on taipuisampampaa ja helpompaa valmistaa kuin kiteinen pii.

Tutkijoiden valmistama perovskiittikenno muuntaa valoa sähköksi 20,3 prosentin hyötysuhteella. Tämä on verrannollinen tällä hetkellä markkinoilla olevien kaupallisten aurinkokennojen hyötysuhteeseen.

Uusi kenno koostuu kahdesta yhteen pinotusta perovskiittikalvosta. Jokainen kenno on painettu lasialustalle, mutta samaa tekniikkaa voidaan tutkijoiden mukaan käyttää myös kennojen muovipinnalle painamiseen. Tutkijoiden roadmapissa uusi kenno saavuttaa varsin nopeasti 30 prosentin hyötysuhteen.

Jo aiemmin on huomattu, että perovskiittikalvon lisääminen parantaa aurinkokennon tehokkuutta. Koko kennon perustaminen kahteen perovskiittikalvoon tekee valmistuksesta edullisempaa. Piikalvon valmistus vie myös merkittävästi enemmän energiaa, koska kiteitä tuottaakseen pii pitää alistaa 1500 asteen lämpötiloille.

Perovskiittikennon valmistuksen haaste on ollut sen heikko kyky muuntaa valoa sähköksi. Nyt on saatu ratkaistua ongelma niin, että riittävän korkealla hyötysuhteella valoa sähköksi muuntava rakenne on riittävän vakaa.

Jatkossa tutkijat aikovat optimoida perovskiittikalvoja niin, että niillä voidaan tuottaa yhä korkeampia jännitteitä. Tämä edellyttää sähkön tuottamista nykyistä laajemmasta valospektristä.

 
 

ETNtv

Watch ECF18 videos

 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Ajoneuvoista voidaan tehdä tietoturvallisia

Tulevaisuudessa V2I- (vehicle to infrastructure) ja V2V-yhteydet (vehicle to vehicle) saavat rinnalleen V2X-tietoliikenteen (vehicle to everything). Kyse on miljardin dollarin markkinoista, joka kiinnostaa kuluttajaakin yhä enemmän. Yksi tavoite V2X-yhteyksissä on vähentää onnettomuuksia informaation vaihdon avulla.

Lue lisää...

LATEST NEWS

 

NEWSFLASH

 
ETN_fi The next Linux kernel will be called 5.0. See https://t.co/w0D75j9wCI and https://t.co/HkrVCuyfST
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2