Japanilainen tutkimusryhmä on kehittänyt uudenlaisen hybridimuotoiseen eleklyyttiin perustuvan litiumioniakun, joka lupaa ratkaista nykyisten akkujen suurimmat ongelmat: turvallisuuden ja käyttöiän. Tämä innovatiivinen akku, jossa yhdistetään kiinteä ja nestemäinen elektrolyytti, voi mullistaa sähköajoneuvojen ja -laitteiden tulevaisuuden.
Litiumioniakut ovat keskeisessä asemassa sähköajoneuvoissa ja muissa laitteissa, mutta niiden turvallisuus on ollut ongelmallista. Tavanomaiset akut käyttävät syttyvää nestemäistä elektrolyyttiä, mikä lisää tulipaloriskejä. Kiinteäelektrolyyttiset akut ovat turvallisempia, mutta niiden heikko ioninsiirtokyky ja materiaalien yhteensopimattomuus heikentävät suorituskykyä.
Doshisha-yliopiston ja TDK Corporationin tutkijat ratkaisivat tämän yhdistämällä nestemäisen ja kiinteän elektrolyytin parhaat ominaisuudet. Tuloksena syntyi ”kvasikiinteä akku”, jossa käytetään piistä valmistettua negatiivista elektrolyyttiä, NCM811-positiivista elektrolyyttiä ja innovatiivista lasikeraamista elektrolyyttikerrosta (LICGC). Lisäksi akussa hyödynnettiin nestemäistä elektrolyyttiä, joka on suunniteltu erityisesti yhteensopivaksi akkumateriaalien kanssa.
Testien mukaan uusi akku kestää korkeita lämpötiloja, ylläpitää suorituskykynsä pitkään ja tuottaa vain vähän lämpöä sivureaktioiden aikana. Tämä tekee siitä ihanteellisen ratkaisun erityisesti sähköajoneuvoihin, joissa akun turvallisuus ja kestävyys ovat kriittisiä ominaisuuksia.
Tutkimuksen johtaja Ryosuke Kidon mukaan ”kvasi-kiinteä” rakenne tarjoaa turvallisemman ja kestävämmän vaihtoehdon nykyisille litiumioniakuille.