Suomessa myytiin vuonna 2024 yhteensä 30 382 sähköauton latauslaitetta kiinteistöihin, mikä on 13,3 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna, kertoo Sähköteknisen Kaupan Liitto (STK) tuoreessa tilastossaan. Erityisesti peruslatauslaitteiden myynti laski merkittävästi, kun taas hidaslatauslaitteiden kysyntä pysyi vakaana ja jopa kasvoi hieman.
Hidaslatauslaitteita myytiin 12 368 kappaletta, mikä on 1,4 prosenttia enemmän kuin vuonna 2023. Tällaiset laitteet mahdollistavat sähköautojen lataamisen esimerkiksi perinteisestä sukopistorasiasta ja ovat erityisen suosittuja taloyhtiöiden ja yritysten pysäköintialueilla.
Sen sijaan peruslatauslaitteiden myynti laski 21,2 prosenttia ja jäi 18 014 kappaleeseen. Näissä laitteissa on eurooppalainen Type 2 -pistorasia, ja niiden latausteho voi olla enintään 22 kW. Myynnin laskuun vaikuttivat mahdollisesti aiemmin tehdyt latausinfrahankinnat sekä tukipolitiikan muutokset.
Vuoden loppua kohden peruslatauslaitteiden kysyntä kuitenkin piristyi, mikä johtui sääntelymuutoksista. Muiden kuin asuinrakennusten omistajien tuli varustaa tietynsuuruiset pysäköintialueensa latauspisteillä vuoden 2024 loppuun mennessä, mikä lisäsi hankintoja.
Vaikka latauslaitemyynnissä nähtiin laskua, sähköautojen yleistyminen jatkuu, ja latausinfrastruktuurin kehitys etenee eri tahtiin eri segmenteissä. STK:n toimitusjohtaja Sallamaari Muhosen mukaan erityisesti taloyhtiöt ja yritykset investoivat edelleen latausratkaisuihin, vaikka valtion tukien vaikutus on heikentynyt.