JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Ruotsalainen lehti Elektroniktidningen kertoo, että Lundista kotoisin oleva insinööri Isabelle Olsson on vastannut Googlen Glass-älylaisen teollisesta muotoilusta. Olsson valmistui Lundin teknisestä korkeakoulusta vuonna 2008. Googlella hän on työskennellyt vuodesta 2011.

 

Olsson paistatteli valokeilassa viime viikolla San Franciscossa, kun Google paljasti kehittäjäkokoukseen uusia palvelujaan. Yksi uutuuksista oli Google Access, joka on ruotsalaisen Spotifyn kanssa kilpaileva nettimusiikin latauspalvelu.

 

Olsson on ollut mukana Google Glassin kehittämisen alkuajoista asti. Ensin kyse oli karkeista protoista, joissa tavallisiin silmälaseihin kiinnitettiin piirikortteja. Olssonin mukaan kehittäjät kävelivät alkuvaiheessa mitä kummallisimpia virityksiä silmilleen viritettynä.

 

Ensimmäinen varsinainen käyttäjien pilottiprojekti alkoi Google-laseilla muutaman viikko sitten. Hakukonejätti jakoi muutamille tuhansille käyttäjille laseja, joiden oikean lasin pinnalle voidaan heijastaa mitä tahansa älypuhelimen netistä lataamaa materiaalia.

 

Erilaisia mikronäyttöjä on kehitetty esimerkiksi armeijalla monenlaisina variantteina, mutta Isabelle Olssonin mukaan Google halusi lähteä työhön puhtaalta pöydältä. Suurin haaste oli toteuttaa vaadittava elektroniikka niin kevyesti, että lasit olisivat miellyttävä pitää, Olsson kertoo Elektroniktidningenissä.

 

Google Glass -laseilla voi esimerkiksi ottaa videota näkemästään. Lasien pinnalle saa heijastettua vaikkapa reittiohjeita. Informaatio esimerkiksi lennon portista tulee näkyviin automaattisesti. Viestejä voi lähettää sanelemalla.

 

Ensimmäiset käyttäjäraportit laseista ovat olleet enimmäkseen ylistäviä. Joidenkin kommenttien mukaan laseja ei haluttaisi koskaan riisua muutaman päivän kokeilun jälkeen. Google ei ole vielä kertonut, milloin laseja voisi alkaa ostaa omaan käyttöönsä.

 
 

ETNtv

Watch ECF18 videos

 

Tämän takia Huaweita pelätään

Maailmalla on käynnissä omituinen sota, jossa yhä useammat maat kieltävät kiinalaisten laitevalmistajien laitteiden käytön tulevissa 5G-verkoissa. Mutta miksi amerikkalaiset pelkäävät Huaweita? MIT Technology Review -lehti listaa kuusi syytä.

Lue lisää...

Ajoneuvoista voidaan tehdä tietoturvallisia

Tulevaisuudessa V2I- (vehicle to infrastructure) ja V2V-yhteydet (vehicle to vehicle) saavat rinnalleen V2X-tietoliikenteen (vehicle to everything). Kyse on miljardin dollarin markkinoista, joka kiinnostaa kuluttajaakin yhä enemmän. Yksi tavoite V2X-yhteyksissä on vähentää onnettomuuksia informaation vaihdon avulla.

Lue lisää...

LATEST NEWS

 

NEWSFLASH

 
ETN_fi The next Linux kernel will be called 5.0. See https://t.co/w0D75j9wCI and https://t.co/HkrVCuyfST
ETN_fi Digi-Key arpoi Electronicassa Chevy Camaro V8 -avoauton. Voittajaksi valikoitui regensburgilainen opiskelija Marco.… https://t.co/3P0cNN5wfZ
ETN_fi ams:n 3D-kasvontunnistus tulossa Snapdragonille: ams and Qualcomm Technologies to focus engineering strengths on ac… https://t.co/XpYvAvGEp1
ETN_fi Disobey-hakkeritapahtuma tammikuussa neljättä kertaa Helsingissä https://t.co/pBdYFx7jUr @Disobey_fi
ETN_fi Viranomaisverkko Virveen tulee mobiililaajakaista ensi vuonna. Kumppanioperaattorikin selviää kilpailutuksessa v. 2… https://t.co/TtNorpIQy2