JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Tämä päivä on kulunut samaan kuin aina lokakuun lopulla tai marraskuun alussa kahden vuoden välein, lentokoneessa matkalla Münchenin Electronicaan. Suomestakin tähän ammattielektroniikan tärkeimpään messutapahtumaan mennään sankoin joukoin. Mutta vieläkö matka kannattaa tehdä?

Kysymys on hyvä esittää, kun itsellä on vuorossa juhlallinen 10. kerta messuilla. Moni on ollut paikalla jo Münchenin vanhassa messukeskuksessa, mutta se oli joskus viime vuosituhannella.

Electronicasta jää aina päällimmäisenä mieleen se, ettei kaikkea ehdi nähdä. Näyttelyhalleihin tutustui 73189 vierasta, 2725 yritystä. Vaikka latoisi kalenterinsa kuinka täyteen tapaamisia, onnistuu tekemään vain ohuen pintaraapaisun.

Itse asiassa toimistosta käsin messujen raportointi onnistuisi todennäköisesti paremmin. Tapahtumasta lähetetään livefeediä useasta teknisestä seminaarista ja palveleepa moni mediakin lukijoitaan videoyhteyksien avulla.

Uusien teknisten innovaatioiden perässä Electronicaan ei oikein kannata mennä. Yritykset ovat lähestyneet sadoin ennakkotiedottein, joten tarjonnasta on jonkinlainen kuva. Sen perusteella kuumiksi aiheiksi nousevat esineiden internet ja sähköautojen ratkaisut, mikä ei ole ihme, kun Saksassa ollaan.

Kyllä messuilta jää mieleen monia tapahtumia. Hyvin on muistissa STMicroelectronicsin värikkään pääjohtajan Pasquale Pistorion tapaamiset ja keskustelut. Pistorio kuvasi aina ST:tä albatrossiksi: linnun ei pitänyt koskaan lentää, eikä ST:nkään pitänyt siihen kyetä.

Pistorion johdolla ST kuitenkin nousi isojen puolijohdetalojen joukkoon ja esimerkiksi kännyköiden komponenttien hivotoimittajaksi. Pistorion eläköitymisen jälkeen yhtiö ajautui jatkuvaan kriisiin, joka on edelleen päällä. Enää ei tunnu olevan näkemystä keksiä itseään uudelleen, mitä ST tarvitsisi.

Seuraavan muutaman päivän ajan luvassa on joka tapauksessa pintaraapaisuja maailman suurimmilta elektroniikkamessuilta.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template