JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

Volkswagen-konserni uhkaa tukehtua pakokaasuihinsa. Kaksi saksalaislehteä - Bild am Sonntag ja Süddeutsche Zeitung – kertovat, että vanhemmista Audeista on löydetty ohjelmisto, joka väärentää pakokaasujen mittaustestejä.

Paljastus on hankala konsernille, joka edelleen kärsi VW-autojen pakokaasuhuijauksesta. Yleisesti on ajeteltu, että kaikki valmistajat harrastavat samaa, mutta tavallaan kyse on kuin dopingista. Ennen kuin jäät kiinni, et ole jäänyt kiinni.

Kalifornian CARB-järjestö (California Air Resources Board) on löytänyt Audista ohjelmiston, joka alentaa moottorin päästöjä, mikäli se havaitsee ettei rattia käännetä. Eli normaaliajossa päästöt ovat selvästi suuremmat kuin testipenkissä katsastusasemalla.

Ohjelmistoa on käytetty Euroopassa myytävissä automaattivaihteisissa Audeissa jo pitkään, CARB kertoo. Audin mukaan päästöarvot voivat vaihdella, kun tietokone vaihtee vaihteita esimerkiksi aikaisemmin.

VW-konserni on marraskuun lopulla menossa San Franciscossa oikeuteen. Siellä mietitään, mitä tehdään niille 85 tuhannelle vuosien 2009-2015 Audeille, Porscheille ja Volkkareille, joissa kolmelitraisten moottorien päästöt ylittävät sallitut rajat 9-kertaisesti.

Tiedätkö, mikä on pistotulppa?

Sikaa sanotaan usein töpselikärsäksi, vaikka sähköinsinöörille nimitys on kauhistus: sian kärsähän näyttää pistorasialta, ei töpseliltä. Puhekielessä töpselit ja pistorasiat menevätkin välillä sekaisin, mutta alan oppimateriaalissa, käyttöohjeissa ja toimitetussa mediassa tulisi pyrkiä oikeiden ja täsmällisten termien käyttöön. Pistokytkimiin liittyvistä termeistä on olemassa kansallinen standardi SFS 5805, joka uudistui toukokuussa. Edellinen standardi oli vuodelta 1996.

Lue lisää...

Kuinka älykellon tehopiiri kutistetaan?

Yleisin puettava laite on älykello tai fitnessranneke. Niiden arkkitehtuuriin kuuluu toiminnallisia lohkoja, kuten ympäristön ja biometrinen aistiminen, langaton yhteys ja mikro-ohjain. Tämä on johtanut uuden standardin tehokomponentin, microPMIC-piirin kehittämiseen, joka tuottaa anturien, radioiden ja prosessorin vaatimat erilaiset tehosyötöt. Se säästää aikaa, tilaa ja kustannuksia.

Lue lisää...
 
ETN_fi RT @Kwikman: World's first autonomous maritime ecosystem, Sauli Eloranta Rolls-Royce #ddayfi #RebootFinland https://t.co/DopdH7pzQ3
ETN_fi RT @Kwikman: Invitation to build world's first level 5 self driving system #ddayfi #RebootFinland https://t.co/CueAUztf0m
ETN_fi RT @AutomatedbusFI: Pekka Möttö , CEO of @Tuupapp is explaining how to build #Maas for customers #ddayfi #RebootFinland https://t.co/ZuBrx0
ETN_fi 4K-elokuvaa langattomasti. @latticesemi delivers first #4K UHD wireless video solution in the 60 GHz band. https://t.co/coXt8e30Ju
ETN_fi Ethernet is an old man :). 44 years old to be exact. https://t.co/bLmLWpHiWg
 

ny template