JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Z-sukupolveksi kutsutaan 13-21-vuotiaita nuoria. He ovat ensimmäinen diginatiivi sukupolvi, joka ei tunne aikaa ennen älypuhelimia ja digitaalisia laitteita. Onkin yllättävää, että tämä porukka edustajista enemmistö shoppailee mieluummin kivijalkakaupoissa kuin verkossa.

Näin kertoo Kansallisen vähittäismyyjien liiton (NRF) ja IBM Institute for Busines Valuen tuore tutkimus. Mobiiliteknologioita hyödyntävä ja huomattavan ostovoimainen sukupolvi pakottaakin yritykset miettimään uudelleen, miten pitää kiinni asiakkaistaan.

Odotuksista poiketen ”Uniquely Gen Z” -tutkimuksen mukaan 98 prosenttia vastanneista Z-sukupolven edustajista haluaa mieluummin shoppailla kivijalkakaupassa kuin verkossa. Tästä joukosta 67 prosenttia käyttää kivijalkakauppoja lähes aina ja 31 prosenttia ajoittain.

Perinteistä ostokäyttäytymistä suosiva, mutta uusia teknologioita käyttävä ja paljon vapaa-aikaansa verkossa kuluttava Z-sukupolvi asettaakin yritykset uusien haasteiden eteen. Vähittäismyyjien liiton pääjohtajan Matthew Shayn mukaan yritysten on oltava riittävän ketteriä täyttääkseen Z-sukupolven asiakkaiden tarpeet. Kaupan alalla keskitytäänkin hakemaan jatkuvasti uusia ideoita niin kivijalkaliikkeisiin kuin verkkoon, jotta pystytään vastaamaan jatkuvasti muuttuvaan kuluttajakäyttäytymiseen.

IBM:n toimialajohtajan Steve Laughlinin mukaan Z-sukupolvi odottaa käytettävien teknologioiden olevan intuitiivisia, huomionarvoisia ja koukuttavia. Seuraavan kokemuksen odotetaan olevan aina edellistä parempi. Laughlin toteaakin tämän olevan melkoinen haaste yrityksille: luoda kokemus, jossa hyödynnetään viimeisimpiä digitaalisia ominaisuuksia, ja joka on yksilöllinen sekä vuorovaikutteinen.

Yrityksille ja jälleenmyyjille Z-sukupolvi on erittäin tärkeä, koska sen uskotaan kasvavan vuoteen 2020 mennessä 2,6 miljardiin. Sillä on tutkimuksen mukaan myös huomattava 44 miljardin dollarin ostovoima.

Tutkimuksen mukaan 73 prosenttia Z-sukupolvesta käyttää puhelintaan pääasiassa tekstiviestittelyyn ja chattailyyn ystävien ja perheen kesken. 36 prosenttia olisi valmis tuottamaan digitaalista sisältöä yrityksille, 42 prosenttia osallistuisi kampanjan yhteydessä verkkopeleihin ja 43 prosenttia osallistuisi erilaisiin tuote-esittelyihin.

Kyselyyn vastanneet toivat ilmi, että heillä ei ole aikaa opetella vaikeasti käytettäviä teknologioita. He myös odottavat yhtenäistä mobiilikokemusta. 62 prosenttia ei käytä sovelluksia tai verkkosivuja, joita on vaikea käyttää tai hidasta ladata.

”Uniquely Gen Z” -tutkimukseen osallistui 15 000 Z-sukupolven edustajaa 16 eri maasta.

 
 

Pelottaako kuvien varmuuskopiointi verkkoon? Harkitse omaa pilveä

Viime vuonna otettiin huikeat 1,2 biljoonaa eli 1200 miljardia digitaalista valokuvaa1, joista noin 85 prosenttia älypuhelimilla. Kuvat säilyttävät muistojamme, jotta voimme palata myöhemmin niihin hetkiin, jotka muovaavat elämäämme ja kertovat tarinoitamme perheellemme ja ystävillemme. Puhelimen kadottaminen saattaa kuitenkin tarkoittaa myös näiden arvokkaiden muistojen hukkaamista. Niinpä on ehdottoman tärkeää varmistaa, että niistä on varmuuskopio.

Lue lisää...

Jokaiselle sopiva kuulolaite suoraan kaupasta

Lukulaseja on ollut vapaasti saatavissa käsikaupassa ikänäön vaivaamille kuluttajille, jotka ovat halunneet nopean ratkaisun näköpulmiinsa ilman optikolla käyntiä. Moni lievää tai keskivaikeaa kuulovauriota kokeva kuluttaja olisi mielissään, jos omaan vaivaan löytyisi yhtä nopeasti ratkaisu. Ainakin Yhdysvalloissa ollaankin määrittelemässä lainsäädännöllä uutta laiteluokkaa, joka mahdollistaisi kuulolaitteiden reseptivapaan käsikaupan (OTC, Over-The-Counter). Iso haaste on, miten tällainen kuulolaite saadaan jokaiselle käyttäjälle sopivaksi?

Lue lisää...
 
ETN_fi First truly black solar modules roll off industrial production line @AaltoUniversity https://t.co/ym11lOA2lL
ETN_fi Telian toimitusjohtaja: 5G-datassa kokeillaan uusia hintamalleja https://t.co/we8ryxGl4D @teliafinland
ETN_fi Nova 3 myyntiin Suomessa: Huawei tuo nyt tekoälyn massoille @HuaweiMobileFI https://t.co/uwv9v16tIF
ETN_fi Suomalainen kiihtyvyysanturi elää ja voi hyvin. Murata Electronics laajentaa Vantaalla: jopa 200 uutta työpaikkaa.… https://t.co/K9xs1ZcMQG
 
 

ny template