JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Z-sukupolveksi kutsutaan 13-21-vuotiaita nuoria. He ovat ensimmäinen diginatiivi sukupolvi, joka ei tunne aikaa ennen älypuhelimia ja digitaalisia laitteita. Onkin yllättävää, että tämä porukka edustajista enemmistö shoppailee mieluummin kivijalkakaupoissa kuin verkossa.

Näin kertoo Kansallisen vähittäismyyjien liiton (NRF) ja IBM Institute for Busines Valuen tuore tutkimus. Mobiiliteknologioita hyödyntävä ja huomattavan ostovoimainen sukupolvi pakottaakin yritykset miettimään uudelleen, miten pitää kiinni asiakkaistaan.

Odotuksista poiketen ”Uniquely Gen Z” -tutkimuksen mukaan 98 prosenttia vastanneista Z-sukupolven edustajista haluaa mieluummin shoppailla kivijalkakaupassa kuin verkossa. Tästä joukosta 67 prosenttia käyttää kivijalkakauppoja lähes aina ja 31 prosenttia ajoittain.

Perinteistä ostokäyttäytymistä suosiva, mutta uusia teknologioita käyttävä ja paljon vapaa-aikaansa verkossa kuluttava Z-sukupolvi asettaakin yritykset uusien haasteiden eteen. Vähittäismyyjien liiton pääjohtajan Matthew Shayn mukaan yritysten on oltava riittävän ketteriä täyttääkseen Z-sukupolven asiakkaiden tarpeet. Kaupan alalla keskitytäänkin hakemaan jatkuvasti uusia ideoita niin kivijalkaliikkeisiin kuin verkkoon, jotta pystytään vastaamaan jatkuvasti muuttuvaan kuluttajakäyttäytymiseen.

IBM:n toimialajohtajan Steve Laughlinin mukaan Z-sukupolvi odottaa käytettävien teknologioiden olevan intuitiivisia, huomionarvoisia ja koukuttavia. Seuraavan kokemuksen odotetaan olevan aina edellistä parempi. Laughlin toteaakin tämän olevan melkoinen haaste yrityksille: luoda kokemus, jossa hyödynnetään viimeisimpiä digitaalisia ominaisuuksia, ja joka on yksilöllinen sekä vuorovaikutteinen.

Yrityksille ja jälleenmyyjille Z-sukupolvi on erittäin tärkeä, koska sen uskotaan kasvavan vuoteen 2020 mennessä 2,6 miljardiin. Sillä on tutkimuksen mukaan myös huomattava 44 miljardin dollarin ostovoima.

Tutkimuksen mukaan 73 prosenttia Z-sukupolvesta käyttää puhelintaan pääasiassa tekstiviestittelyyn ja chattailyyn ystävien ja perheen kesken. 36 prosenttia olisi valmis tuottamaan digitaalista sisältöä yrityksille, 42 prosenttia osallistuisi kampanjan yhteydessä verkkopeleihin ja 43 prosenttia osallistuisi erilaisiin tuote-esittelyihin.

Kyselyyn vastanneet toivat ilmi, että heillä ei ole aikaa opetella vaikeasti käytettäviä teknologioita. He myös odottavat yhtenäistä mobiilikokemusta. 62 prosenttia ei käytä sovelluksia tai verkkosivuja, joita on vaikea käyttää tai hidasta ladata.

”Uniquely Gen Z” -tutkimukseen osallistui 15 000 Z-sukupolven edustajaa 16 eri maasta.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template