JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Z-sukupolveksi kutsutaan 13-21-vuotiaita nuoria. He ovat ensimmäinen diginatiivi sukupolvi, joka ei tunne aikaa ennen älypuhelimia ja digitaalisia laitteita. Onkin yllättävää, että tämä porukka edustajista enemmistö shoppailee mieluummin kivijalkakaupoissa kuin verkossa.

Näin kertoo Kansallisen vähittäismyyjien liiton (NRF) ja IBM Institute for Busines Valuen tuore tutkimus. Mobiiliteknologioita hyödyntävä ja huomattavan ostovoimainen sukupolvi pakottaakin yritykset miettimään uudelleen, miten pitää kiinni asiakkaistaan.

Odotuksista poiketen ”Uniquely Gen Z” -tutkimuksen mukaan 98 prosenttia vastanneista Z-sukupolven edustajista haluaa mieluummin shoppailla kivijalkakaupassa kuin verkossa. Tästä joukosta 67 prosenttia käyttää kivijalkakauppoja lähes aina ja 31 prosenttia ajoittain.

Perinteistä ostokäyttäytymistä suosiva, mutta uusia teknologioita käyttävä ja paljon vapaa-aikaansa verkossa kuluttava Z-sukupolvi asettaakin yritykset uusien haasteiden eteen. Vähittäismyyjien liiton pääjohtajan Matthew Shayn mukaan yritysten on oltava riittävän ketteriä täyttääkseen Z-sukupolven asiakkaiden tarpeet. Kaupan alalla keskitytäänkin hakemaan jatkuvasti uusia ideoita niin kivijalkaliikkeisiin kuin verkkoon, jotta pystytään vastaamaan jatkuvasti muuttuvaan kuluttajakäyttäytymiseen.

IBM:n toimialajohtajan Steve Laughlinin mukaan Z-sukupolvi odottaa käytettävien teknologioiden olevan intuitiivisia, huomionarvoisia ja koukuttavia. Seuraavan kokemuksen odotetaan olevan aina edellistä parempi. Laughlin toteaakin tämän olevan melkoinen haaste yrityksille: luoda kokemus, jossa hyödynnetään viimeisimpiä digitaalisia ominaisuuksia, ja joka on yksilöllinen sekä vuorovaikutteinen.

Yrityksille ja jälleenmyyjille Z-sukupolvi on erittäin tärkeä, koska sen uskotaan kasvavan vuoteen 2020 mennessä 2,6 miljardiin. Sillä on tutkimuksen mukaan myös huomattava 44 miljardin dollarin ostovoima.

Tutkimuksen mukaan 73 prosenttia Z-sukupolvesta käyttää puhelintaan pääasiassa tekstiviestittelyyn ja chattailyyn ystävien ja perheen kesken. 36 prosenttia olisi valmis tuottamaan digitaalista sisältöä yrityksille, 42 prosenttia osallistuisi kampanjan yhteydessä verkkopeleihin ja 43 prosenttia osallistuisi erilaisiin tuote-esittelyihin.

Kyselyyn vastanneet toivat ilmi, että heillä ei ole aikaa opetella vaikeasti käytettäviä teknologioita. He myös odottavat yhtenäistä mobiilikokemusta. 62 prosenttia ei käytä sovelluksia tai verkkosivuja, joita on vaikea käyttää tai hidasta ladata.

”Uniquely Gen Z” -tutkimukseen osallistui 15 000 Z-sukupolven edustajaa 16 eri maasta.

 
 

LTE-mikroverkot tuovat yhteydet jopa kaivokseen

Erityisesti teollisuuden tarpeisiin sopivat LTE-mikroverkot ovat vähitellen siirtymässä pilottikohteista tuotantokäyttöön. Teknologia tarjoaa teollisuudelle uudenlaisia mahdollisuuksia, hyvää käytettävyyttä ja vahvaa tietoturvaa.

Lue lisää...

Moniydinsuorittimet tulevat lentokoneisiin

Ilmailun turvakriittisissä ohjausjärjestelmissä on aiemmin pitäydytty perinteisiin yhden ytimen prosessoriratkaisuihin. Nyt ilmailualallakin aletaan yleistä kehitystä seuraten siirtyä moniytimisiin suoritinarkkitehtuureihin.

Lue lisää...
 
ETN_fi Älä käytä verkkopankkia julkisilla laitteilla tai wifillä! https://t.co/oghm4QvzPj
ETN_fi Tämän takia Linux ei valtaa työpöytiä https://t.co/GmLMkZ7C1q
ETN_fi The 1st ever ETNdigi is out! Ensimmäinen ETNdigi ilmestyi – lue vankka paketti IoT-tekniikasta https://t.co/AeNPCRgufC
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
 
 

ny template