Käsi ylös, jos olet ostanut jonkun älypuhelinsovelluksen, kuulut nimittäin vähemmistöön. Gartnerin tutkimuksen mukaan useimmat käyttäjät eivät kuluta rahaa sovellusten ostamiseen.
Gartner erottaa toisistaan sovellusten maksullisen lataamisen ja toisaalta maksamisen sovellusten sisällä. Viimeksimainittu on selvästi nousussa, mikä viittaa siihen, että sovellukseen tyytyväiset haluavat usein parantaa sitä maksamalla joistain lisäominaisuuksista.
Viime vuonna maksullisten sovellusten lataaminen kasvoi vain neljä prosenttia. Yli puolet älypuhelimen omistajista ei osta maksullisia sovelluksia. Sovellusten sisällä maksaminen kasvoi sen sijaan 26 prosenttia.
Gartnerin tutkimuksessa oli mukana lähes 3000 vastaajaa. Eniten rahaa sovelluksiin käyttävät millenniaalien vanhempi ryhmä eli 25-34-vuotiaat. Keskimäärin he ostivat sovelluksia 13,40 dollaria vuosineljänneksen aikana ja sovellusten sisällä maksuja tuli keskimäärin 19 dollaria.
Toiseksi eniten sovelluksiin sijoitti X-sukupolvi eli 35-44-vuotiaat. Gartner näkee, että mitä vanhemmaksi käyttäjät tulevat, sitä vähemmän innostuneita he ovat maksamaan sovelluksista.