Loka-joulukuussa myytiin kaikkiaan 8,2 miljoonaa älykelloa. Luku on Strategy Analyticsin mukaan prosentin suurempi kuin vuotta aikaisemmin. Pientä elpymistä on havaittavissa, mutta tutkimuslaitoksen mukaan kellot ovat liian kalliita.
Koko viime vuonna älykelloja meni kaupaksi 20,8 miljoonaa. Apple on selvä markkinajohtaja 13,6 miljoonalla Watchillaan, Samung tulee perässä Gear-kelloillaan.
Molempien valmistajien ja koko markkinan ongelma on se, että laitteet ovat kuluttajille liian kalliita. Strategy Analyticsin mukaan Samsungin pitäisi kehittää joko enemmn toimintoja tai selvästi edullisempia kelloja. Uusi Gear S3 on varsin kallis hankinta.
Sama ongelma on Applella. Tutkimuslaitoksen mukaan ratkaisu voisi olla tiiviimpi yhteistyö operaattorien kanssa, jotta myös kelloja voitaisiin ostaa operaattorituella.
Tämä on hieman hankala vaatimus. Miksi operaattorit alkaisivat tukea laitteita, jotka eivät suoraan kasvavat niiden tilaajamääriä tai tilaajakohtaista myyntiään?
Ehkäpä älykello on vain liian kallis suunnitella. Pieni koko on iso haaste suunnittelijoille ja laatu maksaa sitä enemmän, mitä tiukempaan elektroniikka pitää integroida.