JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Oululainen TactoTek on sanaut uuden rahoittajan, kun yksi maailman suurimmista autojen sisustustoimittajista sijoitti siihen joulukuussa. TactoTekin toimitusjohtaja Jussi Harvelan mukaan yhteistyö nopeuttaa yrityksen ruiskuvaletun, elektroniikkaa sisältävien muovipaneelien tulemista markkinoille.

- Tyypillinen kehitys-ja sertifiointisykli autoalan osille ja tuotteille on 3-5 vuotta. Faurecia-yhteistyöllä on mahdollista nopeuttaa tekniikallamme valmistettujen paneelien markkinoilletuloa huomattavasti, Harvela arvioi.

Faurecia tunnetaan hyvin innovatiivisena autojen tulevaisuuden sisustusten demoajana. Sen futuristisia ratkaisuja on ollut laajalti esillä automessuilla viime aikoina. Oletettavaa on, että näissä demoissa näkyy TactoTekin ruiskuvalettuja, IMSE-tekniikalla (injection molded structural electronics) paneeleja hyvin nopeasti.

Esimerkkejä tällaisista osista ovat kaarevat ohjauspaneelit sekä ohjauspyörään saumattomasti upotetut kosketusohjaimet ja valot. - Perinteinen auton paneeliratkaisu on 6 senttimetriä paksu, mutta TactoTekin menetelmällä paksuus on alle 15 millimetriä ja painonsäästö on yli 70 prosenttia. Rakenne on vesitiivis ja se voi olla myös useaan suuntaan kaareva, Harvela kuvaa.

Jussi Harvela sanoi jo aiemmin, että TactoTekin rahoitus riittää IMSE-tekniikan viemiseen kaupalliseksi. Faurecian uusi sijoitus on nähtävät enemmänkin strategisena kumppanuutena. - Maailmanlaajuisesti joka kolmannessa vuosittain valmistettavassa noin 90 miljoonassa henkilöautossa on Faurecian osia. Meille tämä on erinomainen ”stamp of an approval”, Harvela hehkuttaa.

Uusi sijoittaja ei estä yhteisityötä muiden auton komponenttitoimittajien kanssa. - Asiakkaamme ja yhteistyökumppanimme ovat suhtautuneet erittäin positiivisesti Faurecian sijoitukseen, joka alalla koetaan tärkeänä validaationa TactoTekin tuotteille, Harvela sanoo.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

UPS on tärkeä osa datan tallennusta

Innovatiiviset UPS-suunnittelutekniikat tuovat sekä paremman tehokkuuden että suorituskykyä.

Lue lisää...
 
ETN_fi The 1st ever ETNdigi is out! Ensimmäinen ETNdigi ilmestyi – lue vankka paketti IoT-tekniikasta https://t.co/AeNPCRgufC
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
 
 

ny template