JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

Oululainen TactoTek on sanaut uuden rahoittajan, kun yksi maailman suurimmista autojen sisustustoimittajista sijoitti siihen joulukuussa. TactoTekin toimitusjohtaja Jussi Harvelan mukaan yhteistyö nopeuttaa yrityksen ruiskuvaletun, elektroniikkaa sisältävien muovipaneelien tulemista markkinoille.

- Tyypillinen kehitys-ja sertifiointisykli autoalan osille ja tuotteille on 3-5 vuotta. Faurecia-yhteistyöllä on mahdollista nopeuttaa tekniikallamme valmistettujen paneelien markkinoilletuloa huomattavasti, Harvela arvioi.

Faurecia tunnetaan hyvin innovatiivisena autojen tulevaisuuden sisustusten demoajana. Sen futuristisia ratkaisuja on ollut laajalti esillä automessuilla viime aikoina. Oletettavaa on, että näissä demoissa näkyy TactoTekin ruiskuvalettuja, IMSE-tekniikalla (injection molded structural electronics) paneeleja hyvin nopeasti.

Esimerkkejä tällaisista osista ovat kaarevat ohjauspaneelit sekä ohjauspyörään saumattomasti upotetut kosketusohjaimet ja valot. - Perinteinen auton paneeliratkaisu on 6 senttimetriä paksu, mutta TactoTekin menetelmällä paksuus on alle 15 millimetriä ja painonsäästö on yli 70 prosenttia. Rakenne on vesitiivis ja se voi olla myös useaan suuntaan kaareva, Harvela kuvaa.

Jussi Harvela sanoi jo aiemmin, että TactoTekin rahoitus riittää IMSE-tekniikan viemiseen kaupalliseksi. Faurecian uusi sijoitus on nähtävät enemmänkin strategisena kumppanuutena. - Maailmanlaajuisesti joka kolmannessa vuosittain valmistettavassa noin 90 miljoonassa henkilöautossa on Faurecian osia. Meille tämä on erinomainen ”stamp of an approval”, Harvela hehkuttaa.

Uusi sijoittaja ei estä yhteisityötä muiden auton komponenttitoimittajien kanssa. - Asiakkaamme ja yhteistyökumppanimme ovat suhtautuneet erittäin positiivisesti Faurecian sijoitukseen, joka alalla koetaan tärkeänä validaationa TactoTekin tuotteille, Harvela sanoo.

Tiedätkö, mikä on pistotulppa?

Sikaa sanotaan usein töpselikärsäksi, vaikka sähköinsinöörille nimitys on kauhistus: sian kärsähän näyttää pistorasialta, ei töpseliltä. Puhekielessä töpselit ja pistorasiat menevätkin välillä sekaisin, mutta alan oppimateriaalissa, käyttöohjeissa ja toimitetussa mediassa tulisi pyrkiä oikeiden ja täsmällisten termien käyttöön. Pistokytkimiin liittyvistä termeistä on olemassa kansallinen standardi SFS 5805, joka uudistui toukokuussa. Edellinen standardi oli vuodelta 1996.

Lue lisää...

Kuinka älykellon tehopiiri kutistetaan?

Yleisin puettava laite on älykello tai fitnessranneke. Niiden arkkitehtuuriin kuuluu toiminnallisia lohkoja, kuten ympäristön ja biometrinen aistiminen, langaton yhteys ja mikro-ohjain. Tämä on johtanut uuden standardin tehokomponentin, microPMIC-piirin kehittämiseen, joka tuottaa anturien, radioiden ja prosessorin vaatimat erilaiset tehosyötöt. Se säästää aikaa, tilaa ja kustannuksia.

Lue lisää...
 
ETN_fi RT @Kwikman: World's first autonomous maritime ecosystem, Sauli Eloranta Rolls-Royce #ddayfi #RebootFinland https://t.co/DopdH7pzQ3
ETN_fi RT @Kwikman: Invitation to build world's first level 5 self driving system #ddayfi #RebootFinland https://t.co/CueAUztf0m
ETN_fi RT @AutomatedbusFI: Pekka Möttö , CEO of @Tuupapp is explaining how to build #Maas for customers #ddayfi #RebootFinland https://t.co/ZuBrx0
ETN_fi 4K-elokuvaa langattomasti. @latticesemi delivers first #4K UHD wireless video solution in the 60 GHz band. https://t.co/coXt8e30Ju
ETN_fi Ethernet is an old man :). 44 years old to be exact. https://t.co/bLmLWpHiWg
 

ny template