JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Sähköauto olisi päästötön ratkaisu, mutta ne tarvitsevat tuekseen varsin tiiviin latauspisteiden verkoston. Saksassa on löydetty elegantti ratkaisu ongelmaan: tehdään katuvaloista sähköautojen latauspisteitä.

Asialla on müncheniläinen Eluminocity ja saksalainen tehoelektroniikkajätti Infineon. Lisäksi ”Light & Charge” -projektissa on mukana baijerilainen autonvalmistaja BMW.

Kehitetyssä ratkaisussa Infineonin anturi- ja tehonhallintapiirejä on ydhistetty Eluminocityn kehittämään datan analytiikkaan. Anturien avulla katuvalo saadaan aistimaan, mikäli esimerkiksi sää ei kelpaa ajoneuvon lataamiseen.

Anturitekniikan avulla ledikatuvalo saadaan muutenkin älykkäämpi. Valon ei tarvitsisi loistaa tyädellä kirkkaudella jatkuvasti, vaan se kirkastuisi anturien havaitessa jalankulkijan tai ajoneuvon lähestyvän.

Älykäs katuvalo olisi tietenkin yhdistetty pilvipalveluun. Ajoneuvo tunnistetaan joten lasku latauksesta menisi suoraan pilvipalvelun kautta oikealle käyttäjälle.

Tottakai tämä edellyttäisi katuvalon vaihtamista, mutta tämä projekti on edessä muutoinkin. Ajan myötä kaikki katuvalot tullaan vaihtamaan ledipohjaisiksi. Niihin on mys suunniteltu pienten 5G-solujen tukiasemia.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
8hreplyretweetfavorite
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template