JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Robottiautot perustavat autonomisuutensa tutkiin, kameroihin ja anturidataan sekä tehokkaaseen laskentaan. Unkarilainen Aimotive sanoo tuovansa täysin autonomisen eli tason 5 robottiauton tarjolle ilman tutkia. Pelkkien kameroiden ja keinoälyn avulla auto kulkee täysin turvallisesti itsekseen.

Väite on tietysti melkoisen kova, sillä se lupaa tehdä robottiautoista merkittävästi edullisempia. Yhtiön mukaan tavallissta autosta voidaan tehdä robottiauto 6000 dollarin asennussarjalla.

Aimotiven järjestelmä käyttää neljää kalansilmäobjektiivilla varustettua kameraa sivuilla ja kahta stereokameraa etu- ja takanäkymiä varten. Järjestelmän ”aivot” muodostaa tietokone, joka asennetaan tavaratilaan.

Yhtiön mukaan sen neuroverkkoprosessori kykenee tunnistamaan yli sata eri objektiluokkaa autoista jalankulkijoihin, moottoripyöristä polkupyöriin ja tine pintaan. Kameroiden avulla järjestelmä myös mittaa eätisyyden näihin objekteihin.

Kokonaisuuteen kuuluu ohjausyksikkö, joka pystyy kontrolloimaan ajoneuvoa aktuaattorikommennoilla. Informaationsa perusteella järjestelmä ohjaa, jarruttaa ja kiihdyttää itsenäisesti.

Erillinen paikannusmoottori yhdistää karttatietoon yksityiskohtaista 3D-informaatiota ympäristöstä. Järjestelmä toimii AImotiven mukaan kaikkien autonvalmistajien navigointijärjestelmien kanssa.

Lisätietoa AImotiven tekniikasta löytyy yhtiön verkkosivuilta.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
ETN_fi How Secure is my IoT? Etteplan CTO Jaakko Ala-Paavola at Embedded Conference Finland 2018. https://t.co/xHInjZJqPshttps://t.co/h671lU8gv1
 
 

ny template