JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Robottiautot perustavat autonomisuutensa tutkiin, kameroihin ja anturidataan sekä tehokkaaseen laskentaan. Unkarilainen Aimotive sanoo tuovansa täysin autonomisen eli tason 5 robottiauton tarjolle ilman tutkia. Pelkkien kameroiden ja keinoälyn avulla auto kulkee täysin turvallisesti itsekseen.

Väite on tietysti melkoisen kova, sillä se lupaa tehdä robottiautoista merkittävästi edullisempia. Yhtiön mukaan tavallissta autosta voidaan tehdä robottiauto 6000 dollarin asennussarjalla.

Aimotiven järjestelmä käyttää neljää kalansilmäobjektiivilla varustettua kameraa sivuilla ja kahta stereokameraa etu- ja takanäkymiä varten. Järjestelmän ”aivot” muodostaa tietokone, joka asennetaan tavaratilaan.

Yhtiön mukaan sen neuroverkkoprosessori kykenee tunnistamaan yli sata eri objektiluokkaa autoista jalankulkijoihin, moottoripyöristä polkupyöriin ja tine pintaan. Kameroiden avulla järjestelmä myös mittaa eätisyyden näihin objekteihin.

Kokonaisuuteen kuuluu ohjausyksikkö, joka pystyy kontrolloimaan ajoneuvoa aktuaattorikommennoilla. Informaationsa perusteella järjestelmä ohjaa, jarruttaa ja kiihdyttää itsenäisesti.

Erillinen paikannusmoottori yhdistää karttatietoon yksityiskohtaista 3D-informaatiota ympäristöstä. Järjestelmä toimii AImotiven mukaan kaikkien autonvalmistajien navigointijärjestelmien kanssa.

Lisätietoa AImotiven tekniikasta löytyy yhtiön verkkosivuilta.

Ilmoittaudu mukaan ECF2018-tapahtumaan

ETN järjestää toisen kerran Embedded Conference Finland -tapahtuman. Tällä kertaa aiheina ovat IoT ja tekoäly. Tapahtuma järjestetään Pasilassa 12.huhtikuuta. Luvassa on keynote-puheita, paneelikeskustelu AI:n merkityksestä sekä mielenkiintoisia teknisiä esityksiä.

Kävijöille tapahtuma on ilmainen. Rekisteröidy heti mukaan, sillä paikkoja on rajoitetusti. Mukaan pääset ilmoittautumalla
täällä
.

Lisätietoja tapahtumasta löytyy osoitteesta
www.embeddedconference.fi.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

GDPR tulee – oletko valmis?

Tietoturva on parhaimmillaankin ikävä tehtävä: Keinot toteuttaa se ovat kalliita, vievät aikaa ja lisäävät energiankulutusta. Samalla kyse on olennaisesta tekijästä, kun laitteita liitetään yhteen osana Teollisuus 4.0.-, esineiden internet- tai pilvitekniikoita. Tietoturva määritellään uudessa EU-direktiivissä GDPR.

Lue lisää...
 
ETN_fi Kanadalaislasten vuoro oppia koodaamaan micro:bit-korteilla. https://t.co/0iVaMmV1zs
ETN_fi Nopeaa wifiä metrossa? 1.25Gbps Wi-Fi for tube trains https://t.co/2kXcuq8RsZ
ETN_fi RT @nokia: Nokia and China Unicom deploy AirGile cloud-native core network to enable new #VoLTE and #VoWiFi services in China. The network…
ETN_fi Helsinki wants to become the smartest city in the world. See https://t.co/bZTM7Z5JS5 #100lasissa
 
 

ny template