JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Korealaisen UNIST-yliopiston tutkijat ovat kehittäneet katalysaattorin, joka voi jakaa vettä vedyksi lähes yhtä hyvin kuin platina, mutta halvemmalla. Kehitetty rutenium (Ru) -pohjainen materiaali todennäköisesti osoittaa myös suurinta katalyyttistä suorituskykyä ilman että siihen vaikuttaa veden pH-arvo.

Tutkimusryhmä syntetisoi kaksiulotteisiin orgaanisiin rakenteisiin perustuvan Ru@C₂N -katalysaattorin. Vedyn tuoton tekniikka edellyttää katalysaattorilta hyvää kaupallista kilpailukykyä. Tarvittavilla katalyyteillä täytyy olla hyvä vedyn konversion hyötysuhde ja erinomainen kestävyys, toimia pienillä jännitteillä ja niiden pitäisi olla taloudellisia.

Tämän hetken tehokkaimmat platinapohjaiset katalyytit ovat erittäin kalliita jalometalleja, mikä lisää kustannuksia ja massatuotannon vaikeutta. Ne ovat myös vähemmän stabiileja alkalisessa ympäristössä.

Yksi ratkaisu, jota monet tutkijat esittävät, on rakentaa katalyyttejä halvoista metalleista. Nämä materiaalit kuitenkin syöpyvät voimakkaasti happamissa olosuhteissa ja toimivat erittäin korkeilla jännitteillä.

Professori Jong-Beom Baekin ryhmän kehittämä Ru@C₂N on korkean suorituskyvyn materiaali, joka täyttää kaikki neljä kaupallista kilpailukykyetua veden jakamisen katalyyttinä.

Tukholman KTH eli Kuninkaallisessa teknologiainstituutissa toiminut tutkimusryhmä johtajanaan professori Licheng Sun esitteli puolestaan viime kesänä uudenlaisen yksikerroksisen kaksinkertaisen hydroksidin, johon liittyy nikkeli ja vanadiini.

Tutkijoiden mukaan edullinen ja erittäin tehokas nikkeli-vanadiinin yksikerroksinen rakenne päihittää muut sähkökatalyytit, jotka koostuvat vähemmän arvokkaista materiaaleista. Se tarjoaa kilpailukykyisen vaihtoehdon katalyyteille, jotka tukeutuvat kalliimpiin ja arvokkaisiin materiaaleihin, kuten iridiumoksidiin (IrO2) tai ruteenioksidiin (RuO2).

Veijo Hänninen

Nanobittejä 8.3.2017

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
8hreplyretweetfavorite
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template