JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

Embedded World, Nürnberg – Autojen kojelaudat ja ohjaamot ylipäätään näyttävät muutaman vuoden kuluttua kovin toisenlaisilta kuin nykyään. Niihin tulee suuria, eleillä ohjattuja näyttöjä. Ja sormenjäljen tunnistimia, jotka tällä hetkellä ovat tuttuja hieman kalliimmista älypuhelimista.

Synaptics on yksi suurimpia älypuhelimien sormenjälkiantureiden toimittajia. Yritys tavallaan toi biometrisen tunnistamisen älypuhelimiin LG:n Prava-mallin myötä, mutta sitten Applen iPhoneen tuli samanlainen ratkaisu, jonka jälkeen kaikkien piti saada se omiin laitteisiinsa.

Synapticsin kapasitiivisia ja optisia antureita käytetään useissa Samsungin malleissa. Nyt samaa tekniikkaa ollaan viemässä autoihin. Merkkiä tai mallia Synaptics ei suostu kertomaan, mutta markkinoilla tekniikka nähdään noin vuonna 2020.

Miksi autossa sitten pitäisi olla sormenjäljen tunnistus? Syitä on useita. Sormenjäljen perusteella auton hallintalaitteet ja kaikki erilainen digitaalinen informaatio voidaan personoida. Tunnistaudu rattiin integroidulla sormenjälkianturilla ja istuin asettuu tallentamaasi asentoon ja soitin alkaa toistaa lempimusiikkiasi.

Toinen syy on turvallisuus. Biometrisen tunnistamisen avulla auto tietää, kuka sitä ajaa. Sormenjälki ei itsessään vielä riitä, mutta kun mukaan yhdistetään esimerkiksi kasvojentunnistus, virheitä ei enää synny. Sormenjälkianturi tekee virheitä yhden kerran sadastatuhannesta, mutta kasvontunnistukseen yhdistettynä sinua ei luulla toiseksi eikä ketään toista sinuksi.

Synaptics tarjoaa laitevalmistajille sekä anturilaitteita – kosketusalustoja ja -antureita – että dedikoituja piirejä, joilla eri antureiden tuottamaa dataa fuusioidaan. Lisääntyneen tietoturvan myötä yhtiö uskoo, että biometrisen tunnistuksen avulla autoista tulee myös maksupäätteitä. Auto on yhteydessä palveluun ja ostos maksetaan sormenjälkeä vilauttamalla.

Tiedätkö, mikä on pistotulppa?

Sikaa sanotaan usein töpselikärsäksi, vaikka sähköinsinöörille nimitys on kauhistus: sian kärsähän näyttää pistorasialta, ei töpseliltä. Puhekielessä töpselit ja pistorasiat menevätkin välillä sekaisin, mutta alan oppimateriaalissa, käyttöohjeissa ja toimitetussa mediassa tulisi pyrkiä oikeiden ja täsmällisten termien käyttöön. Pistokytkimiin liittyvistä termeistä on olemassa kansallinen standardi SFS 5805, joka uudistui toukokuussa. Edellinen standardi oli vuodelta 1996.

Lue lisää...

Kuinka älykellon tehopiiri kutistetaan?

Yleisin puettava laite on älykello tai fitnessranneke. Niiden arkkitehtuuriin kuuluu toiminnallisia lohkoja, kuten ympäristön ja biometrinen aistiminen, langaton yhteys ja mikro-ohjain. Tämä on johtanut uuden standardin tehokomponentin, microPMIC-piirin kehittämiseen, joka tuottaa anturien, radioiden ja prosessorin vaatimat erilaiset tehosyötöt. Se säästää aikaa, tilaa ja kustannuksia.

Lue lisää...
 
ETN_fi RT @Kwikman: World's first autonomous maritime ecosystem, Sauli Eloranta Rolls-Royce #ddayfi #RebootFinland https://t.co/DopdH7pzQ3
ETN_fi RT @Kwikman: Invitation to build world's first level 5 self driving system #ddayfi #RebootFinland https://t.co/CueAUztf0m
ETN_fi RT @AutomatedbusFI: Pekka Möttö , CEO of @Tuupapp is explaining how to build #Maas for customers #ddayfi #RebootFinland https://t.co/ZuBrx0
ETN_fi 4K-elokuvaa langattomasti. @latticesemi delivers first #4K UHD wireless video solution in the 60 GHz band. https://t.co/coXt8e30Ju
ETN_fi Ethernet is an old man :). 44 years old to be exact. https://t.co/bLmLWpHiWg
 

ny template