JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Embedded World, Nürnberg – Autojen kojelaudat ja ohjaamot ylipäätään näyttävät muutaman vuoden kuluttua kovin toisenlaisilta kuin nykyään. Niihin tulee suuria, eleillä ohjattuja näyttöjä. Ja sormenjäljen tunnistimia, jotka tällä hetkellä ovat tuttuja hieman kalliimmista älypuhelimista.

Synaptics on yksi suurimpia älypuhelimien sormenjälkiantureiden toimittajia. Yritys tavallaan toi biometrisen tunnistamisen älypuhelimiin LG:n Prava-mallin myötä, mutta sitten Applen iPhoneen tuli samanlainen ratkaisu, jonka jälkeen kaikkien piti saada se omiin laitteisiinsa.

Synapticsin kapasitiivisia ja optisia antureita käytetään useissa Samsungin malleissa. Nyt samaa tekniikkaa ollaan viemässä autoihin. Merkkiä tai mallia Synaptics ei suostu kertomaan, mutta markkinoilla tekniikka nähdään noin vuonna 2020.

Miksi autossa sitten pitäisi olla sormenjäljen tunnistus? Syitä on useita. Sormenjäljen perusteella auton hallintalaitteet ja kaikki erilainen digitaalinen informaatio voidaan personoida. Tunnistaudu rattiin integroidulla sormenjälkianturilla ja istuin asettuu tallentamaasi asentoon ja soitin alkaa toistaa lempimusiikkiasi.

Toinen syy on turvallisuus. Biometrisen tunnistamisen avulla auto tietää, kuka sitä ajaa. Sormenjälki ei itsessään vielä riitä, mutta kun mukaan yhdistetään esimerkiksi kasvojentunnistus, virheitä ei enää synny. Sormenjälkianturi tekee virheitä yhden kerran sadastatuhannesta, mutta kasvontunnistukseen yhdistettynä sinua ei luulla toiseksi eikä ketään toista sinuksi.

Synaptics tarjoaa laitevalmistajille sekä anturilaitteita – kosketusalustoja ja -antureita – että dedikoituja piirejä, joilla eri antureiden tuottamaa dataa fuusioidaan. Lisääntyneen tietoturvan myötä yhtiö uskoo, että biometrisen tunnistuksen avulla autoista tulee myös maksupäätteitä. Auto on yhteydessä palveluun ja ostos maksetaan sormenjälkeä vilauttamalla.

 
 

Näin lataat sähköauton turvallisesti kotipistorasiasta

Sähköautoiluun liittyy paljon ennakkoluuloja ja virheellisiä käsityksiä. Yksi näistä liittyy sähköauton lataamiseen: voiko sähköauton ladata tavallisesta kotitalouspistorasiasta, vai pitääkö sähköauton ostajan ehdottomasti ostaa ja asennuttaa erillinen latauslaite? Molempia mielipiteitä esiintyy, ja totuus on tältä väliltä: tavallisesta pistorasiasta voi hyvin ladata, kunhan muistaa muutaman turvallisuusseikan.

Lue lisää...

Räätälöity piiri on usein käytännöllisin

Räätälöidyn tai kustomoidun piirin suunnitteluun liittyy useita sitkeitä myyttejä ja pelkoja, jotka lähes kaikki ovat perusteettomia. Lisäksi tämän suunnittelumenetelmän monia etuja ei ymmärretä kovin hyvin. Tässä artikkelissa perustellaan, miksi sinun pitäisi pohtia räätälöidyn piirin rakentamista myös pienen volyymin projekteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi What is Mindsphere IoT by Siemens?. Ilmari Veijola explains at ECF2018. https://t.co/PczsxwpCO4 @SiemensSuomi @ETN_fi
7hreplyretweetfavorite
ETN_fi You dont need code to create an Android app. It can be done on Simulink and MATLAB models. See Antti Löytynoja at E… https://t.co/VJzXEfJoOM
ETN_fi See the @MinimaProcessor presentation at ECF18: https://t.co/m1znHqgj2E
ETN_fi Cut the power in IoT processors. @MinimaProcessor at Embedded Conference Finland 2018.
ETN_fi LTE-broadcast sopii autojen V2X-yhteyksiin. https://t.co/F8IgZpVhis
 
 

ny template