JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

Microsoftin teettämä lähes 13 000 eurooppalaista pk-yritystä kattanut tutkimus osoittaa, että suomalaisilta pieniltä ja keskisuurilta yrityksiltä puuttuu into kasvaa, innovoida uusia tuotteita ja palveluita ja hyödyntää uusia teknologioita. Sen sijaan suomalaisyritykset keskittyvät jo olemassa olevien tuotteidensa ja palvelujensa myymiseen. Samaan aikaan muualla Euroopassa kasvava osuus pk-yrityksistä kehittää liiketoimintaansa vahvan sisäisen palon ja uudistumishalun ajamana.

Pk-yrityksillä on keskeinen rooli sekä Euroopan että Suomen taloudelle. Niiden liiketoiminnan osuus on noin 40 prosenttia Suomen bruttokansantuotteesta ja vuosittainen liikevaihto noin 220 miljardia euroa. Pk-yritykset työllistävät Suomessa yli 900 000 ihmistä eli yli kolmanneksen työvoimasta. Suomen tulevaisuuden kannalta onkin elintärkeää löytää uusia keinoja auttaa pk-yrityksiä hyödyntämään mahdollisuudet liiketoiminnan kehittämiseen ja mielekkääseen kasvuun.

Suomalaisten pk-yrittäjien käytännöllinen lähestymistapa yrittäjyyteen erottaa Suomen muusta Euroopasta. Tutkimuksen perusteella pääsyy suomalaisten halulle perustaa oma yritys on tarve saada töitä (36 prosenttia vastaajista). Muissa Euroopan maissa tärkein motivoiva tekijä oli löytää parempi tasapaino työelämään (31 prosenttia Euroopassa, 25 prosenttia Suomessa).

Vain 8 prosenttia suomalaisista pk-yrittäjistä kertoi perustaneensa yrityksen tuodakseen markkinoille innovatiivisia tuotteita tai palveluita. Suomen luku oli pienin kaikista tutkimukseen osallistuneista maista. Lisäksi vain 26 prosenttia suomalaisista pk-yrittäjistä näki yrityksen kasvun mahdollisuutena kehittää omaa osaamista, pitää hauskaa tai tehdä elämässä tilaa muullekin kuin työlle, kun Euroopassa keskimäärin luku oli 43 prosenttia. Suomalaisten osuus oli tälläkin osa-alueella Euroopan pienin.

Myöskään taloudelliset vaikutukset eivät toimi suomalaisille pk-yrittäjille kasvun ajureina: vain 21 prosenttia näkee yrityksen kasvun keinona ansaita enemmän, kun muista eurooppalaisista pk-yrittäjistä näin ajattelee keskimäärin 37 prosenttia.

Tutkimuksen toteutti Microsoft yhteistyössä Hult International Business Schoolin kanssa. Mukana oli lähes 13000 pk-yrityksen omistajaa ja työntekijää 20 eri maassa. Suomesta tutkimukseen osallistui 500 mikroyritystä, pientä tai keskisuurta yritystä.

Näin yritysverkot muuttuvat tänä vuonna

Yritysverkoissa on käynnissä murros. Verkko- ja palvelinkeskusyritys Equinixillä on yli 8000 asiakasta eri puolilla maailmaa. Yhtiön Suomen toimitusjohtaja Sami Holopainen kertoo, mihin suuntaan digitaalinen transformaatio vie yritysverkkoja vuonna 2017.

Lue lisää...

Litium-nappi antaa tehoa puettaville laitteille

Ladattaviin litium-nappikennoihin on tehty parannuksia, joiden ansiosta pienten laitteiden latausväliä voidaan merkittävästi pidentää. Tämä on käyttäjän kannalta hyvin tärkeää yhä pienempään kokoon kutistuvissa puettavan elektroniikan tuotteissa.

Lue lisää...
 
ETN_fi DIMECC on julkaissut kaksi opaskirjaa ohjelmistoyrityksille parhaista käytännöistä. Ks. https://t.co/m6VgKCJ19e
ETN_fi Embedded World avasi ovensa tänään. ETN uutisoi messuilla laajasti. https://t.co/LoXBmMsTe7
ETN_fi Mikropiirien myynti kasvoi tammikuussa 14 prosenttia. SIA:n mukaan kasvu on nopeinta kuuteen vuoteen. https://t.co/0DeApXU868
ETN_fi Nokian Rajeev Suri pitää jo perinteisen puheensa MWC-messujen alla Barcelonassa ensi sunnuntaina. https://t.co/IkVjHgsVYT
ETN_fi Nokia, Google ja Qualcomm demosivat ensimmäistä kertaa livena yksityistä LTE-verkkoa CBRS-taajuuksilla Las Vegasin… https://t.co/PQxC5SEAN6
 

ny template