JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Zunum Aero on uusi lentoyhtiö, joka aikoo 2020-luvun alkupuolella tuoda Kalifornian paikallisliikenteeseen pieniä, nopeita ja sähköhybridimoottoreita käyttäviä lentokoneita. Ne ovat nopeita, lähes päästöttömiä ja nykykoneisiin verrattuna äänettömiä lentokoneita.

Zunumiin uskovat ainakin Boeing ja JetBlue, jotka kuuluvat yhtiön rahoittajiin. Yhtiön mukaan sen koneilla voidaan lyhentää lentoaikaa 40-80 prosenttia reitin ruuhkaisuudesta riippuen.

Kun koneiden ylläpitokustannukset ovat selvästi nykyisiä suihkukoneita pienemmät, voidaan lentolippujenkin hintaa leikata 40-80 prosenttia. Päästöt pienenevät 80 prosenttia ja jatkossa päästöistä päästään kokonaan eroon akkutekniikan kehittyessä.

Zunumin tekniikalla on edessään vielä isoja haasteita. Akustojen lataaminen maassa on hidasta. Mikäli akkujen latausturiinit asennettaisiin koneen runkoon, se rajoittaisi lentokorkeuden 6000-9000 metriin.

Yleisesti ajatellaan, että Zunum ja sen kaltaiset yritykset tulevat tekemään ilmailulle saman, minkä Tesla on tekemässä autoilulle.

 
 

Tämä on seuraava askel piiritekniikassa: eFPGA

On selvää, että puolijohdealalla keskitytään vihdoin kasvavaan valikoimaan teknologioita, jotka prosessigeometrian kutistamisen sijaan katsovat uusia järjestelmäarkkitehtuureita ja käytettävissä olevan piin parempaa käyttöä uusien piiri- laite- ja kotelointisuunnittelun konseptien kautta. Kun astumme uudelle aikakaudelle, seuraava looginen askel näyttää olevan FPGA-piirin ja prosessorin eli CPU:n yhdistäminen: sulautettu FPGA.

Lue lisää...

CMOS-anturi valtaa konenäön

Vaikka CCD-kuvakennot saattavat edelleen olla välttämättömiä joissakin erikoissovelluksissa, CMOS-pohjaiset kuva-anturit valtaavat konenäkösovelluksia kiihtyvään tahtiin. Ne tuovat teollisuuden kuvannusjärjestelmiin uuden luokan suorituskykyä ja toiminnallisuutta.

Lue lisää...
 
 

ny template