JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

logotypen

Kiinalainen, Volvon kanssa samaan konserniin kuuluva autonvalmistaja Geely on testannut auton jakamiseen tarkoitettua sovellusta ensimmäistä kertaa Shanghaissa. Ericssonin palvelua hyödyntävä ratkaisu on maailman ensimmäinen sisäänrakennettu auton jakamiseen tarkoitettu sovellus, jota on live-testattu.

Geely-konserniin kuuluvan Lynk & Co -automerkin Lynk & Co 01 -automalli on tällä hetkellä yksi markkinoiden kehittyneimmistä IoT-autoista ja se on syntynyt Geelyn ja Ericssonin yhteistyön tuloksena. Ericssonin Connected Vehicle Cloud -palvelu, Ericssonin pilvi- ja IoT-osaaminen ovat olleet tärkeä osa projektia.

Tutkimusten mukaan tavallinen auto seisoo käyttämättömänä jopa yli 90 prosenttia ajasta. Ericssonin digitaalinen autonavain ja Lynk & Co:n autonjakopalvelu mahdollistavat auton jakamisen siksi ajaksi, kun omistaja ei sitä tarvitse.

Digitaalinen autonavain ja palvelu päästävät käyttäjän Lynk & Con autoon älypuhelimella, kun omistaja on antanut luvan omalta puhelimeltaan. Auton omistaja pystyy hallinnoimaan ja jakamaan autonsa käyttöoikeuksia sekä sovelluksen avulla että suoraan autosta. Digitaalisien autonavainten uskotaan mahdollistavan täysin uudenlaisia omistajuus- ja jakamismalleja tulevaisuudessa.

Lynk & Co -brändi julkaistiin viimevuoden lokakuussa. Lynk & Co 01 on Geelyn ensimmäinen automalli, joka on täysin suunniteltu digitaaliselle aikakaudelle. Ericsson on suunnitellut Lynk & Co:n digitalisen alustan ja vastaa myös sen ylläpitämisestä.

Tiedätkö, mikä on pistotulppa?

Sikaa sanotaan usein töpselikärsäksi, vaikka sähköinsinöörille nimitys on kauhistus: sian kärsähän näyttää pistorasialta, ei töpseliltä. Puhekielessä töpselit ja pistorasiat menevätkin välillä sekaisin, mutta alan oppimateriaalissa, käyttöohjeissa ja toimitetussa mediassa tulisi pyrkiä oikeiden ja täsmällisten termien käyttöön. Pistokytkimiin liittyvistä termeistä on olemassa kansallinen standardi SFS 5805, joka uudistui toukokuussa. Edellinen standardi oli vuodelta 1996.

Lue lisää...

Kuinka älykellon tehopiiri kutistetaan?

Yleisin puettava laite on älykello tai fitnessranneke. Niiden arkkitehtuuriin kuuluu toiminnallisia lohkoja, kuten ympäristön ja biometrinen aistiminen, langaton yhteys ja mikro-ohjain. Tämä on johtanut uuden standardin tehokomponentin, microPMIC-piirin kehittämiseen, joka tuottaa anturien, radioiden ja prosessorin vaatimat erilaiset tehosyötöt. Se säästää aikaa, tilaa ja kustannuksia.

Lue lisää...
 
ETN_fi RT @Kwikman: World's first autonomous maritime ecosystem, Sauli Eloranta Rolls-Royce #ddayfi #RebootFinland https://t.co/DopdH7pzQ3
ETN_fi RT @Kwikman: Invitation to build world's first level 5 self driving system #ddayfi #RebootFinland https://t.co/CueAUztf0m
ETN_fi RT @AutomatedbusFI: Pekka Möttö , CEO of @Tuupapp is explaining how to build #Maas for customers #ddayfi #RebootFinland https://t.co/ZuBrx0
ETN_fi 4K-elokuvaa langattomasti. @latticesemi delivers first #4K UHD wireless video solution in the 60 GHz band. https://t.co/coXt8e30Ju
ETN_fi Ethernet is an old man :). 44 years old to be exact. https://t.co/bLmLWpHiWg
 

ny template